Hvordan har i det, med det ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.769 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juni

Anonym trådstarter

Når jeres børn (tænker mest i små børn 0 til 3-4 år) er syge, med f.eks. hoste, snot og træthed, bliver i så over bange og bekymrede?

Hvornår bliver i for alvor bekymrede ?

Føler mig unormal, når jeg bliver bange, fordi vores snart tre årige har hostet uafbrudt om natten i snart fire nætter. Intet hjælper på hosten. H*n hoster og snotter også i løbet af dagen, men klart mest udtalt om natten. 

Hvornår/hvor meget skal der til før i ikke sender i institution?

Anmeld Citér

5. juni

Anonym

Jeg blivwr bekymret og kontakter lægen:

Hvis vejtrækning bliver besværet/med lyd/der kommer indtrækninger

Hvis barnet har diarré og opkast i en grad at jeg vurderer det reelt ikke kan holde væske i kroppen i mere end et døgn

Ved feber/påvirket almentilstand der går ud over "sløjt barn" -hvor slemt afhænger af alderen

Ved pludselige voldsomme udslæt/hævelser på kroppen, der ikke har umiddelbar forklaring eller svinder spontant og ikke bare er varmeknopper f.eks eller hvis det optræder sammen med feber

Influenza-sygdom om sommeren (pga den der flåtsygdom som ikke er borrelia)

Generelt er jeg ret rolig og særligt omkring hoste. Har tre børn og denne vinter har de alle + mig selv haft bronkitis. Dvs ALLE i huset har hostet mellem 3 og 6 uger hver og selvfølgelig efter hinanden Det var dælme træls. Men de var ikke ellers syge og det er bare ikke en mulighed for at holde fri i 1-3 mdr pga hoste. Brugte al min ret til sygdom og fravær da de fik skoldkopper efter hinanden. Det var en hel måned også hvis jeg faktisk skulle have hold dem hjemme/holdt fri vil jeg kun kunne have arbejdet en enkelt måned i år, er ret sikker på jeg var blevet fyret længe før maj i det tilfælde

Hvis jeg i øvrigt har en fridag og de har sovet skidt pga hoste holder jeg dem dog hjemme også selvom de ikke er "rigtig" syge. Men nogle gange er det bare rart at slappe af 

Anmeld Citér

5. juni

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg er ret rolig og bliver sjælendt bekymret omkring sygdom, mine børn er sjældent i kontakt med læge udover års kontrollerne.

Vi har ringet lægevagt et par gange med falsk strubehoste ved den store (de gange blev han også indlagt ) - enkelt gang skadestue fordi han var løbet ind i en drivhus og skulle syes

Astmatisk bronkitis ved nr 2 en enkelt gang (også indlagt) og så var han vælter på cykel hvor han blev limet 

Astmatisk bronkitis ved nr 3 en enkelt gang (fik dog bare ventoline) - faldet ned af en stol og blev limet 

Så har jeg ringet en gang med nr 4 fordi han havde corona og skulle lige høre om han skulle testet

Men ellers ringer vi sjældent til vagtlæge og tror kun jeg har været ved lægen med noget udslæt som vi skulle være sikker på ikke var skalansfeber.

Læger kan sjælendt gøre så meget ved hoste, feber osv ofte går det jo over af sig selv, så ringer kun hvis det er noget jeg tænker kræver behandling 

Jeg er ret træt af dem som ringer til vagtlæge bare fordi deres barn har feber, alm hoste eller noget som kan vente til egen læge åbner, dette gør at der er lang kø til dem som rent faktisk har brug for at komme igennem, men vi vurdere selvfølgelig alle sammen forskelligt, men nogen mennesker kontakter læge så snart de nyser

Anmeld Citér

5. juni

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg er vist ret svær at ryste, hvad angår børn, hoste, snot og alt det andet helt almindelige som de fejler on/off hele barndommen. Jeg har kun få gange i deres liv kontaktet fx en lægevagt: Ved en finger der var klemt flad i en dør, ved en sprængt trommehinde og ved besværet vejrtrækning grundet lungebetændelse.

Host og almindelig snot, feber, små udslæt, lidt opkast eller dårlig mave skal jo som regel bare kvæles i kærlighed og så er det ovre på et par dage.

Jeg sender aldrig syge børn afsted i daginstitution eller skole, det vil jeg ikke være bekendt overfor andre familier og pædagoger. Men fx en tør hoste efter sygdom kan jo vare nogle dage og her ville jeg sende afsted når alle andre symptomer havde været væk og barnet havde været veloplagt et døgns tid.

Anmeld Citér

5. juni

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg blivwr bekymret og kontakter lægen:

Hvis vejtrækning bliver besværet/med lyd/der kommer indtrækninger

Hvis barnet har diarré og opkast i en grad at jeg vurderer det reelt ikke kan holde væske i kroppen i mere end et døgn

Ved feber/påvirket almentilstand der går ud over "sløjt barn" -hvor slemt afhænger af alderen

Ved pludselige voldsomme udslæt/hævelser på kroppen, der ikke har umiddelbar forklaring eller svinder spontant og ikke bare er varmeknopper f.eks eller hvis det optræder sammen med feber

Influenza-sygdom om sommeren (pga den der flåtsygdom som ikke er borrelia)

Generelt er jeg ret rolig og særligt omkring hoste. Har tre børn og denne vinter har de alle + mig selv haft bronkitis. Dvs ALLE i huset har hostet mellem 3 og 6 uger hver og selvfølgelig efter hinanden Det var dælme træls. Men de var ikke ellers syge og det er bare ikke en mulighed for at holde fri i 1-3 mdr pga hoste. Brugte al min ret til sygdom og fravær da de fik skoldkopper efter hinanden. Det var en hel måned også hvis jeg faktisk skulle have hold dem hjemme/holdt fri vil jeg kun kunne have arbejdet en enkelt måned i år, er ret sikker på jeg var blevet fyret længe før maj i det tilfælde

Hvis jeg i øvrigt har en fridag og de har sovet skidt pga hoste holder jeg dem dog hjemme også selvom de ikke er "rigtig" syge. Men nogle gange er det bare rart at slappe af 

Er det normalt at barnet har en hård hævet knude ved/under øret ved forkølelse? 

Synes den har været der længe bare mindre, nu h*n forkølet med snot og hoste æ, knuden er blevet større men kan ikke finde ud af om det normalt. 

Anmeld Citér

5. juni

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Jeg er vist ret svær at ryste, hvad angår børn, hoste, snot og alt det andet helt almindelige som de fejler on/off hele barndommen. Jeg har kun få gange i deres liv kontaktet fx en lægevagt: Ved en finger der var klemt flad i en dør, ved en sprængt trommehinde og ved besværet vejrtrækning grundet lungebetændelse.

Host og almindelig snot, feber, små udslæt, lidt opkast eller dårlig mave skal jo som regel bare kvæles i kærlighed og så er det ovre på et par dage.

Jeg sender aldrig syge børn afsted i daginstitution eller skole, det vil jeg ikke være bekendt overfor andre familier og pædagoger. Men fx en tør hoste efter sygdom kan jo vare nogle dage og her ville jeg sende afsted når alle andre symptomer havde været væk og barnet havde været veloplagt et døgns tid.

Vores barn har intet stykke tid (flere måneder synes jeg) haft en knude/bule under øret, på halsen. Nu h*n forkølet med snot og hoste, og bulen er blevet større og helt hård. Er det normalt?

Anmeld Citér

5. juni

Anonym

Anonym skriver:

Er det normalt at barnet har en hård hævet knude ved/under øret ved forkølelse? 

Synes den har været der længe bare mindre, nu h*n forkølet med snot og hoste æ, knuden er blevet større men kan ikke finde ud af om det normalt. 

Man kan godt få hævede lynfekirtler ved sygdom -men ring da til lægen i morgen og forhør dig?

Jeg ringer altså hvis jeg er i tvivl om noget og hvordan jeg skal handle -fek.s første gang et barn hostede i mere end to uger. Ville dog ikke ringe til vagtlæge med det. Ofte kan sekræteren i lægehuset fortælle hvaf man skal (som man skal tilses af en læge ved hoste udover 4-6uger) okay så ved jeg det

Ved første barn ringede jeg oftere til lægen pga tvivl. Men nu ved jeg meget mere om alt det skidt de bliver ramt af. Én gang har jeg ringet "for sent" og det lærte mig at ringe også ved tvivl. Og det vat også det der lærte mig at underlige udslæt skal man reagere på

Anmeld Citér

5. juni

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Og mht institution hedder det vist barnet ikke kan følge en normal dag eller er syg.

Så hvis jeg vurderer at barnet ikke kan det og hvis barnet er syg ved opkast får de selvfølgelig et ekstra døgn at komme sig på ligesom 48 timer efter diarre, det er der desværre mange der er mega ligeglade med hvilket er syg for deres eget og andres børn. Barnet smitter, er mere modtagelig overfor nye sygdomme og så er det selvfølgelig syndt hvis barnet ikke har overskuddet 

Anmeld Citér

8. juni

Alha

Profilbillede for Alha

Jeg har is i maven. Jeg plejer at spørge mig selv: hvad kan lægen gøre ved problemet? Jeg har ringet til lægen, da mit barn fik nældefeber og voldsom kløe efter indtagelse af en bestemt fødevare. Barnet havde fødevareallergi. Jeg har ringet til vagtlægen, da mit barn slog begge fortænder op i gummerne (der blev jeg bare henvist til skoletandplejen den efterfølgende dag)og har kontaktet egen læge vedrørende dehydrering af mit barn, som havde voldsom omgangssyge, så der ikke var tissebleer, og barnet kunne kun sove og var sløvt. Og jeg har kontaktet lægen, da børnene fik kløende udslæt, som var børneeksem. Begge har haft skoldkopper, tre-dages feber, omgangssyge, ørepine en enkelt nat, virusinficeret lungebetændelse (man behandler ikke den slags med antibiotika), flåter, forkølelse og corona, hvor jeg har fulgt retningslinjerne, at så længe børnene har tissebleer og har det (efter omstændighederne) godt, leger og drikker, så er der ingen grund til bekymring.

Anmeld Citér

9. juni

FrkS

Profilbillede for FrkS

Min datter havde også synlige lymfeknuder på halsen, som jeg mente var store. Jeg talte med lægen om det, som sagde at vi skulle se an nogle uger og derefter kontakte øre-næse-halslægen, hvis de ikke var blevet mindre. Det var de ikke, så vi tog afsted med hende. De mente ikke, at de var ret store og sagde at det var helt normalt og ville gå over af sig selv. Nu er hun næsten 5 og man kan ikke se dem mere. Hvis du er bekymret over knuden, så gå til lægen. Det ville jeg gøre. 
og jeg bliver også tit bekymret ved sygdom - mest da de var lidt yngre og oftere for min søn end min datter, fordi min søn bare sover og sover, når han er syg, mens min datters almentilstand sjældent er påvirket. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.