Eksperthjælp: HCG måling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28.920 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. juni 2023

Rikke Nielsen

Hej med jer.
Jeg er blevet gravid for første gang og burde gerne være 9+2 i dag. For en uge siden var jeg til min første (selvbetalt skanning) tryghedskanning, hvor vi så “baby”, men jordmoderen mente at jeg kun var de 6 uger henne med den størrelse, babyen var på. Hun mente dog også at det var for tidligt at se hjertebanken, hvis jeg kun var de 6 uger henne.
Hun mente at jeg skulle tage en hcg blodprøve i mit lægehus, bare for at lige se hvor min hcg cirka lå henne. I forhold til at jeg egentlig burde være længere henne. For det kunne jo også være den lidt triste nyhed, med at baby har stoppet sin udvikling i uge 6. Hun forklarede mig at det krævede to blodprøver med er 2-3 dages mellemrum. Det gav en kæmpe utryg følelse, også fordi det hele er første gang for mig og min kæreste, alt er nyt for os.
Et par dage efter skanningen havde jeg alligvel en tid hos sygeplejersken for jeg skulle lave vandrejournal. Jeg fortalte hende om min oplevelse til den tidlige skanning og blev anbefalt at skulle have taget et par blodprøver i forhold til min hcg tal.
Dog lyttede sygeplejersken ikke til hvad jeg fortalte hende. Jeg ringede til lægen, efterfølgende og hvor min læge også mente at min ene blodprøve var fin og gav klart svar på at jeg var gravid, men det var slet ikke det jeg skulle have svar på… er jo klar over at jeg er gravid for pokker ??. Jeg blev ved med at spørge, skal jeg ikke stadig have min anden blodprøve for at se om min hcg stiger eller falder?
Ej det var ikke nødvendigt, for du er jo gravid…
- Træls læge og mega træls oplevelse (føler jeg). Er bare blevet endnu mere forvirret omkring det jeg har i maven er gået k stå eller om det vokser.
Beklager min lange og indviklet forklaring.

Nååå men mit spørgsmål er så: kan jeg bare nøjes med mit ene hcg tal som lå på 77.000 (d.30.5) og den dag var jeg 8+6, kan man virkelig beregne det ud fra det ene tal?
Selvom jordmoderen mener at jeg er mindre henne…
Med venlig hilsen Am. En forvirret/ked af det (måske) kommende mor

Rikkes svar

Kære Am

Tak for din mail.

Hvis man ikke er så langt henne som man forventer kan det skyldes lang cyklus eller sen ægløsning, så det er helt normalt.

Hvis der ikke ses hjerteblink når du er 6+0 eller mere, ville en opfølgende scanning eller 2 gange hcg måling være en god ide. Først når der er taget to hcg mål med 48 timer imellem kan man se om hcget stiger som det skal.

Du er meget velkommen til at kontakte mig på 60194222, hvis du ønsker vejledning eller uddybning herfra.

Mange hilsner Rikke Kristensen - Scanningsklinikken

Professionelle og personlige ultra- lydscanninger af gravide i både 2D og 3D/4D.

Se Rikkes hjemmeside: Scanningsklinikken.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.