Frygter toxoplasmose - friskpresset juice?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.883 visninger
6 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. maj 2023

Anonym trådstarter

Jeg er gravid i 15. uge. 
Jeg drikker tit juice fra Joe og Juice. Har så læst det frarådes at drikke ikke pasteuriseret juice, netop fordi man ikke ved om de vasker grøntsager/frugt ordentligt. Jeg har oveni det læst en del om toxoplasmose og om nogen hvis børn er blevet multihandicappet pga smitte osv .. jeg er virkelig et bekymringsmenneske så det her fylder rigtig meget.

hvad er jeres erfaring? Vil det være en god ide med blodprøve eller er jeg bare mega hysterisk? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg er gravid i 15. uge. 
Jeg drikker tit juice fra Joe og Juice. Har så læst det frarådes at drikke ikke pasteuriseret juice, netop fordi man ikke ved om de vasker grøntsager/frugt ordentligt. Jeg har oveni det læst en del om toxoplasmose og om nogen hvis børn er blevet multihandicappet pga smitte osv .. jeg er virkelig et bekymringsmenneske så det her fylder rigtig meget.

hvad er jeres erfaring? Vil det være en god ide med blodprøve eller er jeg bare mega hysterisk? 

Sagt på den mest kærlige måde overhovedet. Så ja så er du bare helt hysterisk  

med mindre du har drukket friskpresset juice hverdag i alle 15 uger så behøver du ingen blodprøver. Bare lad være at drik mere nu.  

derudover så er jeg ret sikker på at Joe&thejuice vasker og behandler deres frugt og grøntsager ordenligt og korrekt efter levnedsmiddelstyrrelsens anbefalinger

Anmeld Citér

29. maj 2023

Anonym

Jeg synes du er hysterisk, men det er okay at være det. Nogen har det bare sværere end andre når de er gravide og det er okay  

Anmeld Citér

29. maj 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Toxoplasmose får man jo fra fx katteafføring, så har meget svært ved at se, hvordan du skulle få toxoplasmose af friskpresset appelsinjuice. Ville være mere bekymret hvis det var af grøntsager/frugt som vokser i/tæt på jorden. 

I forhold til pasteurisering er det i forhold til oste og generelt mælkeprodukter.

Anmeld Citér

29. maj 2023

Linlin2022

Anonym skriver:

Jeg er gravid i 15. uge. 

Selvfølgelig vasker de deres frugt ordentligt. Kan heller ikke se hvad forskellen skulle være på juice og på at spise det frugt/grønt den er lavet af… 
Jeg tænker ikke du skal være bekymret

Anmeld Citér

29. maj 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Ja du er hysterisk. Men jeg ved godt hvor svært det kan være, hvis man først har fået tanken i hovedet som gravid. Men du må prøve at slappe helt af. 

Toxoplasmose er meget sjældent. Man bør selvfølgelig følge almindelige anbefalinger som at gennemstege kød, vaske frugt og grønt, vaske hænder efter havearbejde og undgå at røre ved katteafføring.

Men jeg kan ikke forestille mig at Joe&The Juice ikke vasker deres ingredienser inden de bruger dem i deres juice. Jeg går ud fra at de friskpresser juicen, og så er der jo ikke forskel på at drikke det eller spise frugten rå. 

Anmeld Citér

30. maj 2023

Anonym

Ønskebaby1987 skriver:

Toxoplasmose får man jo fra fx katteafføring, så har meget svært ved at se, hvordan du skulle få toxoplasmose af friskpresset appelsinjuice. Ville være mere bekymret hvis det var af grøntsager/frugt som vokser i/tæt på jorden. 

I forhold til pasteurisering er det i forhold til oste og generelt mælkeprodukter.

Tænkte det samme. Det er vel det samme som at spise frugt som at drikke frugt . Er ikke helt med på hvorfor det skulle være et problem .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.