Sprog 2,5 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.082 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. maj 2023

Anonym trådstarter

Hej hvornår begyndte jeres børn med at tale? 

Har et barn på 2,5 år, som kan sige et par ord, som vi kan forstå - resten af tiden taler han sit eget sprog. Jeg håber hver dag på, at han begynder og tale så vi kan tale sammen. 

Jeg overvejer at spørger vuggestuen om vi kan  komme ind og tale med en talepædagog, men jeg ved heller ikke, om det er for tidligt at bekymre sig om det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2023

Anonym

Har et barn på 2,5 år, som kan sige et par ord, som vi kan forstå - resten af tiden taler han sit eget sprog. Jeg håber hver dag på, at han begynder og tale så vi kan tale sammen. 

Jeg overvejer at spørger vuggestuen om vi kan  komme ind og tale med en talepædagog, men jeg ved heller ikke, om det er for tidligt at bekymre sig om det?

Jeg synes, at I skal tale med vuggestuen om det. 
I vores kommune laver de en ‘blød vurdering’ ift. sprogtrappen, når barnet er 1 år og 11 måneder. Hvis barnet er bagud, sættes der ekstra ind i forældressamarbejdet med at styrke barnets sprog. Fx målrettet dialogisk læsning i både vuggestue og hjem. 
Jeg betragter min søn på 2 år og 2 måneder som gennemsnitlig, og han kan sige flere hundrede ord og sætte ord sammen i små sætninger. 
Han var bagud tidligere pga. væske på ørerne, men er kommet efter det. 
Så følg din intuition er din søns hørelse blevet testet? 

ellers skal kommunerne lovpligtigt teste børn på 3 år, men jeg synes selv at det er sent at sætte ind der, hvis man kan gøre det før. 

Anmeld Citér

28. maj 2023

Mor20182021

Profilbillede for Mor20182021

Jeg var selv lettere bekymret for min datters sprog. Hun sagde ganske få ord, og jeg talte derfor med dagplejen, som anbefalede at starte med et tjek af ørerne. Der var heldigvis intet med ørerne og sidenhen er sproget væltet frem og der kommer nærmest dagligt nye ord. Jovist er udtalen ikke perfekt, men hun kan gøre sig forståelig. Hun er 2 år og 3 måneder. 
Hun er også testet efter sprogtrappen omkring de 2 år. Og den lægger netop ikke kun vægt på det talte sprog, men også barnets forståelse. Fx om dit barn forstår en given besked og kan respondere på den ved at hente legetøjet, som det bliver bedt om eller andet.

Anmeld Citér

28. maj 2023

Anonym

Du skal starte med at spørge dit barns vuggestue/dagpleje først inden du panikker over noget. De er sammen med hende hver dag og har formentlig flere års erfaring. Dialog er altid vejen frem inden man selv finder løsninger på noget der muligvis ikke er et problem. 

Anmeld Citér

28. maj 2023

Babycrew

Min datter er ikke 2,5 år endnu, men snart.

Hun taler i sætninger på både 6-7-8 ord efterhånden. Hun kan nærmest sige alt.

Anmeld Citér

28. maj 2023

Alha

Profilbillede for Alha

Jeg vil også sige; tjek ørene! Min søster sagde intet, da hun var tre år og gik i børnehave. De fik tilknyttet en logopæd til hende, som sagde, at hun skulle have tjekket ørene først. Det viste sig, at hun havde ørene fuld af ørevoks, som man ikke kunne se med det blotte øje. Efter et par øreskyl, snakkede hun som et vandfald.

Jeg siger ikke, at det "bare" er dét, men et øretjek ville være på sin plads ��

Anmeld Citér

29. maj 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Har du fået tjekket hans øre? Kan jo godt være, at han har væske på ørerne og derfor ikke kan høre ordentligt 

Anmeld Citér

29. maj 2023

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar. Skriver lige et fælles svar.

Ørerne er tjekket for 100 år siden pga. væske, da h*n var lille, og ørelægen havde også renset og tjekket for ørevoks.

Mit barn forstår alt hvad der bliver sagt osv. kan en del ord, dyrelyde og tælle. Og lægen er overhovedet ikke bekymret, og det er vuggestuen heller ikke rigtigt.  

Læste nogle opslag på Facebook, og det er åbenbart normalt, så jeg slår lige koldt vand i blodet og ser tiden an

Anmeld Citér

30. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar. Skriver lige et fælles svar.

Ørerne er tjekket for 100 år siden pga. væske, da h*n var lille, og ørelægen havde også renset og tjekket for ørevoks.

Mit barn forstår alt hvad der bliver sagt osv. kan en del ord, dyrelyde og tælle. Og lægen er overhovedet ikke bekymret, og det er vuggestuen heller ikke rigtigt.  

Læste nogle opslag på Facebook, og det er åbenbart normalt, så jeg slår lige koldt vand i blodet og ser tiden an

Hvorfor vil du så gerne tale med en talepædagog, hvis hverken læge, vuggestue eller du selv er bekymrede? 

Super du er blevet beroliget i det hele

Anmeld Citér

5. juni 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvorfor vil du så gerne tale med en talepædagog, hvis hverken læge, vuggestue eller du selv er bekymrede? 

Super du er blevet beroliget i det hele

Jeg tror, det er en blanding af et stort ønske om at forstå/kunne føre en lille samtale med mit barn, og “sårende/dømmende” kommentarer fra omgangskredsen. Mit barn er det eneste barn i familien, der ikke kan tale i en alder af 2+ år….

jeg støtter naturligvis mit barn, og er dets advokat og siger fra. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.