Gravid i udland, flytning og nyt job? Hvad kan jeg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.091 visninger
4 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2023

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Jeg er HELT grøn herinde og har Googlet efter råd og vejledning… Jeg er bosat i Spanien på 3 år og har spansk kontrakt. Jeg og min kæreste prøver at blive gravide, men jeg ved med mig selv at jeg skal tilbage til DK under graviditeten i trykke rammer og leve de første år som nybagt mor i DK… Jeg har ret til 16 ugers betalt barsel i Spanien, men det føler jeg heller ikke er nok, ( hvad har man i DK) derudover vil jeg jo tilbage til DK inden jeg skal føde… Jeg ved ikke hvad det kan komme til at betyde for hvad jeg kan få i barselsdagpenge, siden jeg har spansk kontrakt men vil tá min barsel i DK. 
Jeg tror mest af alt at jeg søger råd, eller vejledning for personer der har stået i samme situation.. ( graviditet midt i flytning fra et eu land til et andet) Kan jeg få lavet de første læge tjek i Spanien for derefter at få resten i DK, hvis jeg stadig er på min spanske kontrakt og er lønmodtager i Spanien? Eller skal jeg registere flytning til DK for at få læge tjek her. Hvis jeg gør det, så skal jeg højst sandsynligt være på en freelance kontrakt som måske ikke indgår retten til barselsdagpenge, men jeg skal vel have været ansat i en dansk virksomhed for at få retten til barselsdagpenge i DK? 
Jeg kan mærke at det hele afholder mig fra at være lykkelig over at vi er nået til et punkt i vores liv, hvor vi er klar til at blive forældre…  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

du kan eventuelt prøve at snakke med udbetaling danmark - de må kunne hjælpe dig på vej eller guide dig videre så du kan få ordentlig svar på dine spørgsmål

Anmeld Citér

22. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle, 

Jeg er HELT grøn herinde og har Googlet efter råd og vejledning… Jeg er bosat i Spanien på 3 år og har spansk kontrakt. Jeg og min kæreste prøver at blive gravide, men jeg ved med mig selv at jeg skal tilbage til DK under graviditeten i trykke rammer og leve de første år som nybagt mor i DK… Jeg har ret til 16 ugers betalt barsel i Spanien, men det føler jeg heller ikke er nok, ( hvad har man i DK) derudover vil jeg jo tilbage til DK inden jeg skal føde… Jeg ved ikke hvad det kan komme til at betyde for hvad jeg kan få i barselsdagpenge, siden jeg har spansk kontrakt men vil tá min barsel i DK. 
Jeg tror mest af alt at jeg søger råd, eller vejledning for personer der har stået i samme situation.. ( graviditet midt i flytning fra et eu land til et andet) Kan jeg få lavet de første læge tjek i Spanien for derefter at få resten i DK, hvis jeg stadig er på min spanske kontrakt og er lønmodtager i Spanien? Eller skal jeg registere flytning til DK for at få læge tjek her. Hvis jeg gør det, så skal jeg højst sandsynligt være på en freelance kontrakt som måske ikke indgår retten til barselsdagpenge, men jeg skal vel have været ansat i en dansk virksomhed for at få retten til barselsdagpenge i DK? 
Jeg kan mærke at det hele afholder mig fra at være lykkelig over at vi er nået til et punkt i vores liv, hvor vi er klar til at blive forældre…  

Jeg kan ikke svare på det hele, men du skal være bosiddende i Danmark for at have ret til lægebesøg i Danmark, ja. Du kan godt komme til lægen hvis der er noget akut, i og med at du er bosiddende i et andet EU land, men hvis det er i forbindelse med rutine besøg så skal du have dansk sygesikringskort. Jeg er selv bosiddende i et andet EU land. Hvis jeg var jeg ville jeg allerede nu begynde at søge jobs i Danmark.

I forhold til dine andre spørgsmål så prøv at kontakte Danes Worldwide. Jeg er sikker på de kan svare på dine spørgsmål

Anmeld Citér

13. oktober 2023

bandsmet

Anonym skriver:

Hej alle, 

Jeg forstår dine bekymringer. Hvis du vil have ret til barselsdagpenge i Danmark, skal du opfylde visse betingelser. En af dem er, at du skal have arbejdet i Danmark i en vis periode før fødslen. Jeg vil anbefale, at du konsulterer med en ekspert på dette område. Måske kan denne artikel hjælpe dig med at forstå nogle af de juridiske aspekter: https://findboliger.dk/blog/fremleje-kontrakt-2-23-regler-skabelon-og-vejledning-fremlejekontrakt-findboliger Held og lykke med alt!    

Anmeld Citér

13. oktober 2023

Anonym

Betaler du skat i DK? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.