Bæredygtigt tøjforbrug…?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

751 visninger
3 svar
3 synes godt om
8. maj 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Inspireret af en nylig tråd herinde omkring problemerne ved køb af billigt udenlands tøj …

Hvis nogen har lyst til at høre lidt mere om den “billige tøjindustri” - måske som en lille motivation til at begynde at købe mindre, bruge længere og købe brugt, så har DR Genstart i dag udgivet en fin og lødig podcast: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-24

Forslag: Vi kunne for sjov prøve at bruge denne tråd konstruktivt på at dele fif til mere bæredygtigt forbrug i det næste halve år: Hvad kan vi selv gøre for at tage ansvar angående køb af tøj og sko? 

Eksempel:

- Jeg har lige købt vintertøj til min ældste på Reshopper: Jeg kan nogenlunde regne ud, at det bliver en str. 130 til vinter og jeg fik derved en næsten ny varm vinterjakke for 200 kr. og lækkert nyt termosæt for 100 kr.

- De næste tre måneder køber jeg ikke nyt tøj til mig selv. Resten af året bliver genbrug. Med undtagelse af undertøj, strømper og så et par sandaler, der skal erstatte de gamle som er gået i stykker.

- Ingen i familien har gang i mere end to par sko af gangen. Undtagelsen sportssko og ekstrasko i daginstitutioner. Som er købt brugte, men reelt er “nye”/andres fejlkøb.

- Alle i familien begynder at bruge deres tøj én gang mere end vi plejer (med mindre det er tydeligt beskidt). Så holder det længere, vi sparrer vask, vand, strøm. For at undgå tøj i bunker alle vegne, har jeg lavet en hylde i hvert skab, til “det som godt lige kan bruges en gang mere”… 

Hvad siger I andre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2023

HilliHallo

Jeg køber tøj til mig selv ca hvert andet år. Køber kun basistøj som skal styres op og ned. Sparsomme mængder. Har fx lige pt 5 kjoler som det eneste tøj. Dertil strømpebukser. 

Min mand får nyt tøj ca én gang om året, men først når tøjet er slidt meget. Huller sendes til reparation i familien. 

Min mands tøj som fx er for småt, arver hans far. Tøj der ikke længere kan bruges, sendes til familien som syer tøjet om til andre funktioner. 

Tøj genbruges 2-4 dage (undtagen børn under skolealderen). 

Børnene arver tøj og jeg køber brugt til dem. De genbruger sæsonovertøj hvis de kan passe det. 

Jeg donere børnenes tøj eller sælger det. 

Anmeld Citér

8. maj 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg har et job med arbejdsuniform, så mit tøj er egentlig bare 'hjemmetøj' og 'til-og-fra-arbejde' tøj. Det gør at det ikke bliver ret beskidt eller svedigt, og jeg kan sagtens have det på 2-3 dage. Jeg går heller ikke så meget op i mit tøj. Det skal bare være pænt og behageligt, så om det var moderne sidste år, gør mig ikke det fjerneste. Jeg køber måske et par kjoler fra ny hvert år. Så køber jeg selvfølgelig strømpebukser, sokker og undertøj når det bliver slidt. 

Jeg er nok ikke selv kommet så langt at jeg vil købe brugt til mig selv. Måske fordi jeg synes det ofte er noget gammelt, slidt og lugter indelukket, hengemt. Men til gengæld er jeg god til at bruge det tøj jeg har i skabet

Min mand går heller ikke så meget op i sit tøj. En skjorte eller en polo og så et par jeans. Så det er også når det bliver slidt, at han køber et par nye sæt. Så generelt synes jeg, at vi er gode til at bruge tøjet til det ikke kan mere. Derfor går det mig også på, at hans familie nærmest skal nedgøre ham, hvis hans tøj fx er lidt nusset i kanten eller har et mikroskopisk hul fra vaskemaskinen. Så får de ham udstillet som nærig. I mine øjne er det ikke nok til at tøj skal kasseres. Jeg håber de en dag indser, at det er den ansvarlige vej at gå- at man bruger sit tøj til det ikke kan mere. 

Til mine børn køber jeg ofte brugt tøj. Dog synes jeg det er svært at købe brugt til den store på 7. Men overtøj synes jeg ofte jeg kan finde pænt og brugbart, så det køber jeg brugt til ham. Til lillesøster på 6 mdr er det jo meget nemt at købe brugt. 

Jeg har lige nu en stand på Børneloppen, og er overrasket over hvor meget, jeg kan få solgt. Det motiverer mig helt sikkert til at få en stand igen senere. Det jeg ikke får solgt, giver jeg videre til Mødrehjælpen

Anmeld Citér

8. maj 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg køber stort set ikke nyt tøj, kun underbukser  

Når jeg/mine familie/mine venner rydder ud i tøjskabet, samler vi det i en pose/sæk og sender videre til gennemgang hos andre. Man tager det man kan bruge og når ingen vil se på det mere, sendes til i genbrugen. Jeg har oplevet at få en 10 år gammel trøje tilbage på den måde, ret sjovt faktisk

Derudover et tynde strikkede uldtrøjer geniale. De kan bæres både sommer og vinter og skal næsten aldrig vaskes og så holder de evigt og kan nemt lappes hvisd er går hul

Børnenes tøj er også genbrug. Må dog sige jeg synes virkelig folk er blevet slemme til ikke at gennemgå deres sager inden salg. Ud af 18 stykker tøj var hele 5 med huller sidst jeg handlede, og det var kun dem jeg ikke havde opdaget på børnetorvet   Det er virkelig træls at man skal bruge enormt meget energi på at tjekke noget så basic om der er hul i tøj.. man sælger ikke ting med hul.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.