Gravid og psykisk sårbar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

939 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. maj 2023

Mitliv

Hej alle. Jeg lider af periodiske depression og generaliseret angst. Som nu er blevet forværret i forbindelse med min graviditet. Har så svært ved at sygemelde grundet mit arbejde. Vil gerne gøre et godt indtryk da jeg er ansat i midlertidig stilling. Hver dag er en kamp. Jeg kommer hjem og græder og græder. Min mand siger jeg skal sige mit job op. Men jeg føler det er et nederlag. Jeg  har et stort søvn behov og sover i weekenden op til 10-12 timer og dette ville jeg også gøre på hverdage hvis ikke jeg skulle tvinge mig på arbejde. På arbejde er jeg udmattet og lav energien, har svært ved koncentration og laver fejl. Bør jeg tage til lægen ? Jeg ved bare ikke hvad lægen kan hjælpe med. Jeg vil ikke på antidepressiv nu hvor jeg er gravid. Den risiko vil jeg ikke tage for barnets udviklings skyld. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2023

2017morigen

Mitliv skriver:

Hej alle. Jeg lider af periodiske depression og generaliseret angst. Som nu er blevet forværret i forbindelse med min graviditet. Har så svært ved at sygemelde grundet mit arbejde. Vil gerne gøre et godt indtryk da jeg er ansat i midlertidig stilling. Hver dag er en kamp. Jeg kommer hjem og græder og græder. Min mand siger jeg skal sige mit job op. Men jeg føler det er et nederlag. Jeg  har et stort søvn behov og sover i weekenden op til 10-12 timer og dette ville jeg også gøre på hverdage hvis ikke jeg skulle tvinge mig på arbejde. På arbejde er jeg udmattet og lav energien, har svært ved koncentration og laver fejl. Bør jeg tage til lægen ? Jeg ved bare ikke hvad lægen kan hjælpe med. Jeg vil ikke på antidepressiv nu hvor jeg er gravid. Den risiko vil jeg ikke tage for barnets udviklings skyld. 

Du får ringet til din læge på mandag. De kan hjælpe dig med andet end medicin f.eks sygemelding og samtaler. 

Og du skal tage det alvorligt da det kan udvikle sig voldsomt. Jeg har kendt en som havde det noget i samme retning som dig. For hende endte med indlæggelse på psykiatrisk i graviditeten og kejsersnit, da lægerne anbefalede det fordi de mente hun ville modarbejde sin krop i forbindelse med fødslen.

Så alt i alt tænker jeg at lægen kan hjælpe dig med at få noget perspektiv på din uholdbare situation og få dog  hjulpet i den rigtige retning

Anmeld Citér

7. maj 2023

Anonym

Du skal ringe til din læge i morgen.

Lægen er din støtte og tovholder igennem din graviditet sammen med din jordemoder. Det lyder som om du vil have bedst af en sygemelding, det vil være en god ide at drøfte det med lægen, og lægen kan også hjælpe dig med samtaler. Du skriver ikke hvor langt du er og om du allerede er henvist til jordemoder - måske er du allerede tilknyttet sårbart team, og hvis ikke kan din læge hjælpe dig videre.

Du bliver nødt til at lytte til dine krops signaler, det er ingen skam at blive sygemeldt hvis det er hvad der skal til for at komme på rette vej. Det vil være en større skam at du lader stå til, og det i sidste ende går værre ud over både dig selv og dit kommende barn end allerhøjst nødvendigt.

Bedste tanker til dig!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.