Børn og instagram

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.936 visninger
9 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. april 2023

Ranunkel

Profilbillede for Ranunkel

Min datter, der fylder 12 lige om lidt, vil meget gerne have Instagram. 
Mange af hendes veninder har det. Jeg kan se at aldersgrænsen er 13 år. 
Jeg har mest lyst til at sige nej, da jeg er bange for de negative konsekvenser det kan have for hende. Men kan ikke finde ud af om jeg er for streng? Hun har i forvejen Snapchat og YouTube. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2023

Anonym

Vores børn får det heller ikke før de er gamle nok, aldersgrænsen er der jo af en grund. og i sidste ende er det os der bestemmer og ikke den. Så kan de skabe sig så tosset de vil, det er jeg ligeglad med

Anmeld Citér

30. april 2023

Anonym

Hun har i forvejen Snapchat og YouTube? Hvor mange timer om dagen bruger hun på det? Kan anbefale mobiltid og mobilfri tid. Børn (og voksne) bliver skøre i hovedet af at tilbringe hele dagen med at se tåbelige videoer og scrolle ligegyldigt og manipulerende indhold. Og så er det nok også nu det er godt at lære (både børn og voksne) omkring at være kildekritisk og indholdskritisk. Kender en hvis 14 årige datter lige har spist 25 fiskeolietabletter fordi hun så en “klog mand” på YouTube der anbefalede det hvis man ville være sund. 

Anmeld Citér

30. april 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg synes da, at Snapchat er værre end Instagram - på Snapchat kan du jo ikke snakke med hende om opslag mv, da billeder og korrespondancer forsvinder igen.

Anmeld Citér

30. april 2023

Soonmom

Jeg tænker da klart at Snapchat er værre end instagram

Så hvis hun i forvejen er der, så kan jeg ikke se at der er forskel på fx Instagram og Facebook osv.

Mine børn er heldigvis ikke så store endnu, så hvornår de kommer på sociale medier ved jeg endnu ikke 

Anmeld Citér

30. april 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

hvis hun får det vil jeg klart anbefale at du også er på insta og at du skal have lov at følge hende.

min venindes datter har det men ikke mor og jeg sendte et billede til hende forleden afhendes datter som tager selfie i et spejl og har en meget kort top på og dermed viser meget bar mave.  Bare lige så hun vidste hvad hendes datter ligger op. hun bad også datteren fjerne det - men det er stadig den slags billeder hun ligger op af sig selv og mor har stadig ikke insta for at holde øje - det forstår jeg simpelthen ikke. Pigen er 13 år. Jeg har kun drenge men jeg vil til hver en tid holde øje med hvad der foregår

Anmeld Citér

30. april 2023

Ranunkel

Profilbillede for Ranunkel

Tak for jeres input. Før jeg lavede opslaget, havde jeg sagt til hende at det tidligst blev når hun blev 13. Og det har jeg tænkt at holde fast ved. 

Ift skærmtid, så tror jeg ikke hun bruger mere skærm end de fleste andre på hendes alder, måske tvært imod, da hun har rigtig mange fritidsinteresser, og hun går på en mobilfri skole. 

ift Snapchat, så gemmes beskeder 24 timer, og derudover så plejer hun at gemme alle beskeder permanent. Vi tjekker løbende at hun kun er venner med børn hun kender. 
Når jeg tænker at Instagram er ‘værre’ end Snapchat, så handler det om det forvrængede billede af virkeligheden, som man nemt kan få, og måske er særlig følsom overfor, som ung pige.  

Jeg har klart indtryk af at rigtig mange i hendes klasse, og også i klassen under, har Instagram, og nogle også Facebook. Og tænker ikke at hendes skole er helt speciel på det punkt. Så måske jer hvis børn har de apps, ikke har svaret?

Jeg har ikke selv Instagram og FB, så kan ikke checke hende når den tid kommer. Der må jeg alliere mig med andre  

Anmeld Citér

30. april 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Ranunkel skriver:

Tak for jeres input. Før jeg lavede opslaget, havde jeg sagt til hende at det tidligst blev når hun blev 13. Og det har jeg tænkt at holde fast ved. 

Ift skærmtid, så tror jeg ikke hun bruger mere skærm end de fleste andre på hendes alder, måske tvært imod, da hun har rigtig mange fritidsinteresser, og hun går på en mobilfri skole. 

ift Snapchat, så gemmes beskeder 24 timer, og derudover så plejer hun at gemme alle beskeder permanent. Vi tjekker løbende at hun kun er venner med børn hun kender. 
Når jeg tænker at Instagram er ‘værre’ end Snapchat, så handler det om det forvrængede billede af virkeligheden, som man nemt kan få, og måske er særlig følsom overfor, som ung pige.  

Jeg har klart indtryk af at rigtig mange i hendes klasse, og også i klassen under, har Instagram, og nogle også Facebook. Og tænker ikke at hendes skole er helt speciel på det punkt. Så måske jer hvis børn har de apps, ikke har svaret?

Jeg har ikke selv Instagram og FB, så kan ikke checke hende når den tid kommer. Der må jeg alliere mig med andre  

Du kan jo bare oprette en Instagram-konto og kun følge hende.. og Snapchat bruger ligeså mange - hvis ikke flere - filtre som Instagram

Anmeld Citér

30. april 2023

Anonym

Jeg synes, det er alt for tideligt. 

Nu er jeg ikke sammen med far, men hvis han blev spurgt af mine børn, så ville han bare give lov, uden at tage mig med på råd (desværre). 

Sådan fik de mobil i en meget tidlig alder og de fik også Snap-Chat, Youtube og Facebook i en alder af 10-11 år, og jeg kan intet gøre. 

Anmeld Citér

1. maj 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Lad hende få Instagram. Hvorfor skal hun være den eneste som ikke har det. Det er billeder og det kan du følge med i, hvis du er venner med hende. Jeg tænker, at en sund og god snak kan man komme langt med og lave nogen regler. Hvis reglerne bliver brudt, så må man lukke kontoen igen. 

Jeg har selv en pige på 14 år og en dreng på 15 1/2 år, og de har begge sunde forhold til sociale medier, da vi har været godt til, at guide dem. Jeg siger ikke, at de ikke også har trådt forkert, men det har vi så tacklet og der har været lukket ned i en periode

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.