Eksperthjælp: Han mistrives

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.239 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. april

Trine Andreasen

Hej Trine.

Jeg er lidt bekymret for min søns trivsel i børnehaven. Han er 3 år og 9 måneder.
(Hans tvillingesøster går også i børnehaven, men trives fint)

Han har altid været en utrolig glad og udadvendt dreng. Men vi føler lidt at han er blevet mere stille og lidt trist. Når jeg henter ham i børnehaven, giver han tit udtryk for, at han har haft en træls eller dårlig dag. Men han er aldrig ked af det, når vi aflevere ham. Så vi er lidt i tvivl hvorvidt han er glad eller ej for at være i børnehaven. Han har været blefri i et år, men de sidste to måneder har han næsten dagligt haft tis uheld i børnehaven. Han har aldrig uheld herhjemme eller i weekenderne. Vi har talt med pædagogerne flere gange om hans trivsel, men de mener ikke at det er kritisk og at det er okay, på trods af de også kan se at han ikke har ligeså gode relationer som mange af de andre børn har.

Vi har lige haft 12 dags ferie hvor vi har været på forlænget weekend i Lalandia, og større børnefødselsdag. Og har ikke haft et eneste uheld. Så kommer han tilbage til børnehave idag, og desværre har han så tre uheld.

Vi er begyndt at tænke at alle hans uheld måske kunne være nogle tegn på mistrivsel, nu hvor han kun har uheldene i børnehaven.

Har du nogle gode råd ?

Trines svar

Kære du

Tak fordi du skriver.

Hvor er det dejligt at høre, at du er så opmærksom på din søns trivsel.

Når børn pludselig begynder at have uheld, er det en tydelig indikator på, at der er noget som ikke fungerer for barnet.

Derfor bliver jeg faktisk lidt bekymret når pædagogerne ikke mener det er kritisk.

Du skriver at din søn ikke har lige så gode relationer som de andre børn og at han selv ytrer at han har haft en træls dag.

Og at han bliver mere og mere trist, plus han har uheld.

Alle disse ting er en tydelig indikator på mistrivsel.

Når jeg læser dit skriv får jeg et billede af en dreng, som ikke føler han passer ind eller som ikke føler at han har nogen "der vil ham".

Han ved højst sandsynligt ikke hvordan han skal komme ind i legen. Det gør ham trist og en måde at få "omsorg" på, er ved at have uheld.

Så får man de voksnes opmærksomhed og måske også hjælp efterfølgende.

Mit råd er at du tager en snak med personalet og "slår" lidt i bordet, for at dette skal tages seriøst.

Jeg tænker du kan være nysgerrig på hvor meget de ser ham, hvad de gør for at hjælpe ham ind i legen og hvordan de arbejder med børnefællesskaber?

Og acceptere ikke at det nok kommer.

Jeg vil anbefale at de laver en handlingsplan hvor de redegør for hvordan de vil hjælpe din søn til bedre trivsel.

Og hvis de stadig ikke tager det seriøst, tænker jeg at du med fordel kan tage en snak med lederen.

Jeg håber det giver mening.

Mange hilsner Trine 

Naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.