Min pige, som er lige fyldt 4 år, er bagud sprogligt.
Hun har gået til talepædagog i ca 1 års tid, hun går en gang om måneden, ca 45 minutter, vi har i en periode på 2 måneder gået en gang om ugen, men talepædagogen stoppede det pga mit datter ikke skulle køre træt i det.
Da hun startede i børnehaven, var det svært for min datter, en ting var ingen forstod hvad hun prøvede at sige, hun ville ikke i børnehave, legede ikke med de andre børn, brugte alt tiden på at observere, havde svært ved at modtage beskeder, der blev givet til fællesskabet, kunne ikke koncentrere sig om at spise sin mad, børnehaven vidste ikke hvad de skulle stille op med hende, men samtidig gjorde de ingen tiltag, så jeg bad ppr om hjælp, og venter stadig svar på en ppv.
Men idag ca et halv år senere, elsker hun sin børnehave, hygger og leger hele dagen, har fået 2 rigtige gode venner, spiser sin mad, sproget er også blevet bedre, de to pædagoger på hendes stue, siger at de næsten forstår alt hvad hun siger, der kommer også 5 ords sætninger, det kniber med udtalen feks; bil = gil, tog = fog, ko = bo, talepædagogen siger at hun ikke er der endnu, hvor man øver udtalen, og det bekymre mig, at der ikke sker mere fremgang, ved ikke hvor meget det hjælper, at gå til talepædagog 1 gang om måneden.
Pga hendes forsinket sprogudvikling, er jeg bekymret for autisme, også pga hun først kravlede, da hun var 14 måneder, gik da hun var 17 måneder.
Herhjemme sætter vi ord på alt det vi kan, det er når vi er ude og handle, dækker bord, når hun hun er med til at lave mad, spiller billedlotteri, og når vi leger, læser bøger, som hun desværre ikke gider pt.
Savner børnehaven vil komme lidt på banen med det sproglige.
Hvad kan jeg gøre mere som forælder? Andre der har børn, som har talt ligeså sent?