Amme/barselsgigt - eller rigtig gigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.139 visninger
2 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. april 2023

LEEV

Jeg er mor til en pige på 3,5 år og en på 6 mdr.

Jeg fik efter første fødsel mange smerter særligt i knæ da jeg havde født min første datter, men det aftog. Jeg har imellem graviditeterne ikke været meget aktiv og kan tydelig mærke et tab i min muskel masse (jeg er tidligere styrkeløfter og idag mærker jeg mere knogler på mine led, end muskler)

Her 6 mdr efter 2. Fødsel har jeg mange smerter i mine fingre, særligt om natten og morgenen hvor mine fingre er stive. Jeg har også ondt i det ene knæ og har i den forbindelse tænkt at det er grundet min manglede muskel masse. Men jeg er angst for om det måske i virkeligheden er gigt - særligt i fingrende? Jeg har læst om ammegigt, men jeg stoppede amningen for to måneder siden!

har andre prøvet det samme?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2023

123321

Profilbillede for 123321

Jeg har haft mange smerter over det hele i kroppen - nogle dage har jeg virkelig haft så ondt at jeg ikke kunne gå ned af vores trappe med baby. Jeg frygtede det samme som dig, men har fået taget blodprøver og alt ting men alt fint. Konklusionen fra min side er at det må være massivt dårlig søvn, der er skyld i det. Jeg havde det også med vores nummer og - og der forsvandt det også igen, har dog været mere massivt denne gang. 

Anmeld Citér

9. april 2023

Anonym

Jeg har ikke selv prøvet præcis det du beskriver, men jeg er selv læge og har set en del kvinder som oplever ledsmerter efter fødsel. Nogen kalder det ammegigt, men det er mere et navn end en diagnose for det er ikke noget du kan måle på. Det behøver i øvrigt ikke være relateret til amning, så det virker ikke atypisk at du har smerterne selvom du er stoppet med at amme. For nogle varer det måneder, men går som regel over.

Hvis du er oprigtigt bekymret for om du har "rigtig" gigt, synes jeg du skal tale med din læge og evt. få det undersøgt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.