Opdeling af udgiftr under ferie med flere familier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.540 visninger
10 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. april 2023

Anonym trådstarter

I vores familie elsker vi at holde ferie sammen, hvor vi plejer at leje ét stort sommerhus og tager af sted hele familien.

Når det kommer til at dele udgifterne er der dog lidt udfordringer. Vores familie består af min mand og jeg, og så har vi to døtre. Vores yngste datter har en kæreste og vores ældste datter har en mand og to børn. Vi har tidligere delt udgifterne således, at vi deler dem i to, hvor vi betaler halvdelen som er inkl for os og vores yngste datter (og kæreste). Den anden halvdel betaler vores ældste datter og hendes familie. 
Nu er sagen den at vores yngste datter lige er blevet færdiguddannet og har fået fuldtidsjob. Vores ældste datter har nu ønsket at vi deler udgifterne i 3 lige dele, så min datter (samt kæreste) betaler en del, vi betaler en del og så betaler min ældste datter og hendes famile en del. På trods af at de altså er fire, og vi andre er to. Vi har ikke kunnet gennemskue den perfekte løsning, som er god for alle ift. at dele udgifterne så alle føler at det er fair. 
Har nogle erfaringer med dette?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis din ældste datters børn er små/forholdsvis små så ville jeg også mene I kunne dele den i 3 lige store dele, da børnene vil være så små at deres forbrug ikke tæller det store i det samlede billede. 

Det kan så være det skal revurderes når de er ældre og spiser væsentlig mere mad end de p.t. gør.

*Mit bud er med forbehold for at I alle har en ok indkomst, og ikke sidder stramt i det.

Anmeld Citér

3. april 2023

Mortilto777

Jeg ville bruge antallet af værelser som udgangspunkt for en opdeling af udgifterne, da det har stor indflydelse på prisen, om der skal være 1, 2 eller 3 værelser. 

Hvis dig og din mand har 1 værelse, din yngste datter har 1 værelse og din ældste datter og hendes familie bor på 1 værelse, så bør udgifterne deles i 1/3. Har din ældste datter derimod brug for et ekstra værelse til sine børn, så bør hun betale 1/2 og jer andre 1/4. 

Jeg forstår i øvrigt godt, at din ældste datter vil lave om på fordelingen efter at din yngste er kommet i job :-)

Anmeld Citér

4. april 2023

Kir

I min familie ville vi dele udgifterne pr person. Dvs i jeres tilfælde 6 dele. Jeg ved dog ikke helt med børnene kommer nok an på hvor store de er... Måske fra 3 år eller 5 år og op til 14/15 år kunne de tælle for en 1/2. Og under gratis og over for én.

Men hvis alle synes at 3 dele er fint, så er det jo nok nemmest. Synes også det er mest fair. Egentlig ville jeg nok have syntes det var mest fair førhen, at din datter og mand og børn havde betalt 1/3 og du og din mand 2\3 for jer og din anden datter og kæreste. Men nu skal jeg ikke komplicere det mere end det behøver at være

Anmeld Citér

4. april 2023

Anonym

Her er alt gjort op til sidst. Divideret ud på voksne tæller for 1 og  små børn  1/2

Så beløbet dividers ud og hver betaler jo lidt efter størrelse af husstand. 

Man kan også nøjes med at kun lejen og forbrug bliver fordelt på den måde også maden fordeles ud. 

Anmeld Citér

4. april 2023

Mettep157

Profilbillede for Mettep157

Her har vi gjort således:

børn under 5 tæller ikke med

børn fra 5-10 tæller 1/2 person

børn fra 10 og op tæller som 1 person

alt er delt ud på personer ikke hustande ☺️

Er der nogen der skal have noget specielt indkøber de det selv så det ikke går i fælles budgettet.

Denne løsning er ved indkøb af alt til ferien også afregning af strøm/vand/varme.

ved selve leje ( har vi ikke prøvet ) vil jeg dele op i 3 familier med mindre der er er ekstra værelse til børnene som gør lejen dyre ☺️

Anmeld Citér

4. april 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det lyder mest som en principsag og ikke et spørgsmål om økonomi. Så ville jeg tage en simple vej og dele den i 3 lige store dele. 3 familer = 3 dele.

Hvis det også handler om mad og alt mulig andet, så kommer det lidt an på hvor stor de børn er. Hvis det er teens som spiser et halvt supermarked hver, så skal deres famile måske bidrage lidt mere til madbudgettet.

Anmeld Citér

4. april 2023

Carina:-)

Jeg synes det bliver for småligt at begynde at tælle børn med.

Hvorfor ikke bare dele det i 3 - og så  bare nyde at I kan lide at være sammen .

Her har vi både store og små børn - og vi har altid betalt det hele.

Så har de store efter lyst og formåen budt ind med mad snacks is osv..( men vi tjener også mange x deres løn) men skulle vi dele blev det pr familie og ikke pr personer .

Det andet med at sidde og tælle hoveder og regne frem og tilbage bliver så anstrengende. 

3 familier - 3 x indkomst - 3 x bidrag. 

Anmeld Citér

4. april 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Når vi har holdt ferie med min mands familie har vi delt lige ud på tre familier, uanset antal børn. Det andet bliver noget rod. Måske har nogen flere børn end andre. Men så er der nogen der drikker mere vin eller andre dyrere vaner, og hvordan deler man så det? 

I min familie er vi ikke så nøjeregnende. Her deler vi det ud så vi skiftes til at stå for de forskellige måltider

Anmeld Citér

4. april 2023

RB90

Når vi er på ferie med mine forældre er det altid bare blevet delt i 2  vi er 2 voksne med 2 børn. Og de er bare 2 voksne.

men det synes de det skal være sådan

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.