C-vitamin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.195 visninger
7 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. marts 2023

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg kom lige til at tænke på om jeg gjorde noget der virkelig ikke er så godt. Jeg tager gravitamin hvor der er 85 mg c vitamin og oveni det har jeg taget ved siden af min jernpiller 500 mg c vitamin og det har jeg gjort i en uge fra min graviditets uge 10. Men er det alt for meget og det at jeg har taget så meget c-vitamin har det så kunne tage skade på fosteret? Spørg, da jeg lige vil være sikker.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2023

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Jeg ved ikke om det skader foster, men jern of C-vitamin skal ikke tages sammen, da jern ikke kan optages grundet C-vitamin. Jeg ville bare stoppe med ekstra c-vitamin. Tage GraVitamin om morgenen og jern om aftenen

Anmeld Citér

19. marts 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Er der ikke jern i dine andre vitaminpiller?  

Og c-vitamin tisser man ud, hvis man tager "for meget".. Så det skal du ikke være bekymret for.. Jernet er "værre", da det kan give dig forstoppelse, medmindre du har brug for den ekstra jern.. Men fostret tager ikke skade af hverken ekstra jern eller ekstra vitamin

Anmeld Citér

19. marts 2023

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Der er vandopløselige og fedtopløselige vitaminer. Det er de fedtopløselige vitaminer du skal bekymre dig om ikke at få for mange af. 
slå dem op på nettet og husk dem. 
derudover husker du forhåbenligt at jern ikke må tages sammen med mælkeprodukter. Derfor tager mange dem til natten. 

Anmeld Citér

19. marts 2023

Anonym

Anonymvic skriver:

Jeg ved ikke om det skader foster, men jern of C-vitamin skal ikke tages sammen, da jern ikke kan optages grundet C-vitamin. Jeg ville bare stoppe med ekstra c-vitamin. Tage GraVitamin om morgenen og jern om aftenen

Det er faktisk ikke sandt. C-vitamin fremmer optagelsen af jern og det er derfor man fx anbefaler af det tages sammen med et glas juice. Til gengæld skal jern ikke tages i forbindelse med et måltid fordi det netop hæmmer optagelsen.

Anmeld Citér

19. marts 2023

Hanspige

Anonymvic skriver:

Det passer ikke. 

C vitamin fremmer optagelse af jern. 

Anmeld Citér

19. marts 2023

Hanspige

Det er ikke ufarligt at tage for meget c vitamin. Når det så er sagt, så tvivler jeg på der er sket noget, når du alligevel er så langt henne. 

Snak med en læge hvis du er utryg

Anmeld Citér

19. marts 2023

Anonym

De fedtopløslige vitaminer er disse: ADEK.

Se dem bagfra og de staves: KED A. Nemt at huske

Disse vitaminer lagres i kroppen og kan ikke udskilles bare lige, hvis du får for mange. Derfor skal man være varsom med at tage mere end der anbefales.

De andre er vandopløselige og udskilles af kroppen, hvis du får for mange. 

Ved tvivl tal med læge eller spørg på apoteket

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.