Tredjegangs og igangsættelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.975 visninger
9 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. februar 2023

Anonym trådstarter

Hej

Jeg skal sætte i gang i morgen tidlig 39 +5 på grund af svangerskabsforgiftning. 

Jeg vil høre om nogle andre 3. gangs fødende har prøvet at blive sat i gang og hvordan har det forløbet?

De kan ikke på sygehuset sige så meget da det både kan være at de “bare” kan prikke hul på fostervandet men kan også være jeg skal have stikpiller. 

Jeg er drøn nervøs og synes kun jeg har hørt skrækhistorier om igangsættelser

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2023

Anonym

Hej,

Jeg blev sat igang med vores nr 2 (41+5, han havde det åbenbart godt derinde). Jeg fik en hindeløsning 41+3, det gjorde ingenting. 41+5 fik jeg taget vandet, så gik veer igang og han var født 4 timer efter, uden anden hjælp.

Det var bestemt en fin fødsel - så ikke alle igangsættelser bliver til skrækhistorier!

Jeg håber det også går godt for jer!

Anmeld Citér

24. februar 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Jeg har godt nok kun to børn, men er sat i gang begge gange. Begge gange gode fødsler, der har varet 3-5 timer fra første ve.

Anmeld Citér

24. februar 2023

Soonmom

4 fødsler alle sat i gang ved at de har taget vandet pga henholdsvis ssf og belaster nyre.

Alle gange minus den sidste gode fødsler (den sidste var et mareridt men ikke pga igangsættelsen)

Anmeld Citér

24. februar 2023

Anonym

ved min anden fødsel fik jeg lavet hindeløsning kl 13- og sønnike er født 02.24, så 13 1/2 time senere. 
Veerne begyndte kort tid efter hindeløsningen. 

Anmeld Citér

25. februar 2023

2017morigen

Man kan ganske som sygehuset siger ikke forud sige en skid. Det kommer helt an på hvor klar din krop er.

Jeg har ved begge mine fødsler fået ve drop fordi jeg har haft vandgang uden veer. Altså svarende til at de kunne tage vandet men jeg ikke fik veer af det.

Anden gang var klart den bedste fødsel da de havde god tid til mig. Nok fordi det var en fødsel som jeg tænker var tricky efter deres bog men jeg blev aldrig utryk. Det faktisk først bagefter det gik op for mig hvor tricky fødslen var. Langt mere end min første fødsel.

Så igangsættelse kan give en god fødsel. Det handler meget mere om sætoppet omkring fødslen end om igangsættelse eller ej

Anmeld Citér

25. februar 2023

Alha

Profilbillede for Alha

Jeg ved ikke med relevansen, når du spørger ind til igangsættelse af en 3. fødsel, men jeg tror ikke, der er den store forskel at blive igangsat 1., 3. eller 5. gang. 

Men jeg kan alligevel give dig en god historie om min 1. fødsel, der blev igangsat pga. svangerskabsforgiftning.

Fik tbl. Angusta, da livmoderhalsen ikke var udvidet nok. Startede omkring kl. 16, tror jeg. Jeg fik at vide, at der kunne gå dage, før der kom veer, og jeg blev indlagt pga. svangerskabsforgiftningen, så jeg var forberedt på at kede mig lidt

Ved midnat begyndte mine veer ligeså stille efter at plukkeveerne havde været igang ganske kort tid efter min første tablet. Jeg var alene på svangre gangen, fordi min mand ikke måtte overnatte. Jeg kom på fødemodtagelsen ved midnatstid, og mine veer var gode og regelmæssige. Ved 5-tiden kom jeg på fødegangen og kunne ringe til min mand (jeg har altså sagtens kunnet klare mig selv med de ve-smarter, jeg havde). Fra 5 tiden hvor jeg var i mere aktiv fødsel, fik jeg epideuralkateter pga. forhøjet blodtryk, og det gav ro til at få sovet en lille time eller to. Jeg havde presseveer i omkring en halv time uden der blev slukket for epideuralen, og min søn smuttede ud som en mandel uden bristninger eller noget. Det var virkelig en fin fødsel.

Anmeld Citér

25. februar 2023

Anonym

Jeg blev sat i gang 3. gang med angusta, også pga begyndende svangerskabsforgiftning. Veerne startede på 2. dag om aftenen og jeg havde født 1,5t efter første ve. Det var en rigtig god fødsel og smerterne var overskuelige.

Det eneste negative jeg har at sige er, at der ikke var jordemødre, der hvor jeg var indlagt under igangsættelsen og sygeplejersken mente at jeg skulle have en yderligere dosis, selvom jeg havde ret kraftige veer. Jeg valgte ikke at tage den og jeg fødte også kort tid efter (nåede lige akkurat at komme på fødegangen). 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar Jeg læste dem alle og selvom mit forløb ikke blev helt sådan, så er det rart at høre fra nogen som selv har prøvet det. 

Vi kom ind og jeg var allerede 2 til 3 cm åben og de kunne prikke hul på vandet. 
Jeg fik taget vandet kl 16 men fik ikke veer af mig selv og fik veedrop kl. 18: 10 og kl. 20: 45 kom vores lille pige til verden

Fødslen gik utrolig hurtig, så godt at vi var derinde og desværre sad min moderkage fast i livmoderen og jeg nåede at midste 4L blod inden jeg kom på operationsbordet. Det var desværre ikke så fedt og min blodprocent er stadig under 4 selv efter flere omgange nyt blod. 

Heldigvis er jeg i bedring og lillepigen er skøn

Anmeld Citér

1. marts 2023

2017morigen

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar Jeg læste dem alle og selvom mit forløb ikke blev helt sådan, så er det rart at høre fra nogen som selv har prøvet det. 

Vi kom ind og jeg var allerede 2 til 3 cm åben og de kunne prikke hul på vandet. 
Jeg fik taget vandet kl 16 men fik ikke veer af mig selv og fik veedrop kl. 18: 10 og kl. 20: 45 kom vores lille pige til verden

Fødslen gik utrolig hurtig, så godt at vi var derinde og desværre sad min moderkage fast i livmoderen og jeg nåede at midste 4L blod inden jeg kom på operationsbordet. Det var desværre ikke så fedt og min blodprocent er stadig under 4 selv efter flere omgange nyt blod. 

Heldigvis er jeg i bedring og lillepigen er skøn

Tillykke med lillepigen!

Men ja det kan også blive kompliceret når det går stærkt. Jeg røg også i lidt øget blødning pga at det gik stærkt (fra Ca 3cm til fødel på under 1 time). Min krop var dog samarbejdsvillig så det de gjore på fødestuen stoppede det så det blev under 1l. 

Men håber du snart er oven på og der ikke dukker flere komplikationer op

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.