Overspisning- hvordan stopper man??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.148 visninger
10 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. februar 2023

Less is more

Profilbillede for Less is more

Jeg skal til og i gang med et vægttab for 11099. gang.

Jeg har styr på det hele-undtagen en ting: overspisning. 

Og jeg kan simpelthen ikke bryde koden��

Lige nu er jeg ude og hygge med min dreng og hans mor og vi skal ud og spise herefter.

Jeg ved, at jeg vil bestille et oversize måltid for at opnå en tung mæthedsfornemmelse, der tager alt min energi, men jeg ved simpelthen ikke hvorfor- jeg ved bare, at det ikke er konstrukt at gå i gang med et vægttab, hvis ikke jeg får styr på overspisningen��‍♂️

Jeg har altid gjort sådan og jeg føler mig "snydt", hvis jeg ikke spiser til, at den tunge fornemmelse er opnået- selv om den faktisk ikke er specielt rar. Tværtimod ��

Er der mon nogen af jer, der kan genkende, det jeg skriver og som ligeledes har brudt koden?

Er det udelukkende et spørgsmål om at ændre vaner og tage en "kold tyrker", efter må jeg bede om jeres gode erfaringer?

Tak for svar��❤️

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg tænker det er flot du er så bevidst -jeg tror noget terapi til at finde ind til hvad den tunge følelse "kompenserer" for, er din vej til at bryde mønsteret Der er efterhånden megen viden om at overspisning ikke blot handler om viljestyrke, men der tit ligger en årsag bag adfæren, som man ofte ikke selv er klar over, og derfor terapi er vejen frem

Anmeld Citér

19. februar 2023

Blablaa

Profilbillede for Blablaa

For mig, hjalp det simpelthen at tælle kalorier. Taste ALT ind. Når dagen så sluttede og jeg havde holdt mig inden for mit mål jublede jeg. Når jeg skulle ud, talte jeg simpelthen også kalorier. Det sætter tingene i perspektiv. Oookay, nu har jeg indtaget 800 kalorier i ET måltid. Jeg har ca. 400-600 tilbage til resten. Det hjalp på min overspisning

Anmeld Citér

19. februar 2023

Anonym

For mig hjalp det at tælle kalorier, selvom det er røvsygt og tidskrævende så hjælper det mig til at få et overblik

Anmeld Citér

19. februar 2023

Cerenia

Find ud af årsagen bag til adfærden (overspisning). Hvad får du ud af det? Hvad giver det dig? Find frem til roden (typisk ubearbejdede gamle indre sår) gerne sammen med en psykolog. Vi overspiser som regel for at kompensere for noget og få det godt følelsesmæssigt. 
Når du har knækket koden, kalder det automatisk på selvkærlighed og når du er glad for sig selv, vil du ikke udsætte din krop for at overspise. Det er næste skridt i udviklingen ��

du kan sagtens tælle kalorier, prøve forskellige Kure mv og det vil sikkert hjælpe for en periode. Men den mest effektive måde er at arbejde med årsagen bag. 
Det er en afhængighed og bag afhængigheder findes der gamle trauma vi måske ikke er bevidste om. 

Anmeld Citér

19. februar 2023

B&J

Tit er det hovede der ikke kan følge med en psykolog er et skridt frem. 

Hvis man kan få det løst jeg fik og kan ikke få mit løst da der stadig ikke er nåede man bare kan stoppe med en psykologisk men det er mege meget bedre ind før

Men jeg fik en GB da jeg ellers undskyld havde ædt mig selv ihjel fordi jeg havde ingen stop klods overhovede desværre.

Men det har jeg nu og hold op en ny verden kan spise alt men nu med nydelse og med måde osv. 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym

Jeg overspiser også, men er begyndt at tænke anderledes om mig selv og maden. Jeg VIL tabe mig. Det er mit største ønske, men hvis jeg ikke gider gøre en indsats, jamen så vil intet ændre sig, og så vil jeg stadig være tyk.

Jeg har lyttet til flere lydbøger om emnet. Bla. den fra Sofia Manning og Maria Steenberger. Den hedder Madmentor. Den er virkelig god, men du skal VILLE DET! Det er pisse hårdt arbejde, og der er ingen, der kan gøre det for dig.

De taler meget om selvkærlighed, og det synes jeg har virket godt på mig. Hvis jeg er på vej ud i en overspisning, så spørger jeg mig selv, om jeg viser mig selv kærlighed ved at spise eller om jeg viser mig selv kærlighed ved at lade være. De fleste gange formår jeg faktisk at stoppe, inden jeg får kørt alt det usunde ind.

Og så er jeg stoppet med at handle, når jeg er sulten. Jeg bruger også SENSE metoden til at opdele min tallerken, for så ved jeg, at jeg ikke spiser for meget, men får alt det jeg har brug for. 

Det jeg virkelig har taget med mig, er at det bare er mad. Og der er plads til både kage og pizza, hvis man ellers spiser fornuftigt og husker sine grøntsager.

Håber du får vendt dit mindset og giver dig selv en masse kærlighed - og ikke bare mad. 

Anmeld Citér

26. februar 2023

Less is more

Anonym skriver:

Jeg overspiser også, men er begyndt at tænke anderledes om mig selv og maden. Jeg VIL tabe mig. Det er mit største ønske, men hvis jeg ikke gider gøre en indsats, jamen så vil intet ændre sig, og så vil jeg stadig være tyk.

Jeg har lyttet til flere lydbøger om emnet. Bla. den fra Sofia Manning og Maria Steenberger. Den hedder Madmentor. Den er virkelig god, men du skal VILLE DET! Det er pisse hårdt arbejde, og der er ingen, der kan gøre det for dig.

De taler meget om selvkærlighed, og det synes jeg har virket godt på mig. Hvis jeg er på vej ud i en overspisning, så spørger jeg mig selv, om jeg viser mig selv kærlighed ved at spise eller om jeg viser mig selv kærlighed ved at lade være. De fleste gange formår jeg faktisk at stoppe, inden jeg får kørt alt det usunde ind.

Og så er jeg stoppet med at handle, når jeg er sulten. Jeg bruger også SENSE metoden til at opdele min tallerken, for så ved jeg, at jeg ikke spiser for meget, men får alt det jeg har brug for. 

Det jeg virkelig har taget med mig, er at det bare er mad. Og der er plads til både kage og pizza, hvis man ellers spiser fornuftigt og husker sine grøntsager.

Håber du får vendt dit mindset og giver dig selv en masse kærlighed - og ikke bare mad. 

Mange, mange tak

Anmeld Citér

26. februar 2023

Less is more

Kære alle, der har svaret: Tusinde tak. Det var pænt af jer at tage jer tid!!

Anmeld Citér

26. februar 2023

Less is more

Anonym skriver:

Madmentor er bestilt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.