Skilsmisse, hvad gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.595 visninger
4 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. februar 2023

Anonym trådstarter

Hej. 

Jeg står og ønsker skilsmisse, men ved ikke hvordan jeg skal være mig ad. 

Jeg går hjemme med min søn der er "syg", men da jeg også var hjemmegående med ham da han blev syg, kan jeg ikke få noget for at gå hjemme med ham, selvom han ikke vurderes ikke klar til institution endnu. (han har fået en erhvervet hjerneskade) 

Vil jeg mon kunne få nogen form for støtte hvis jeg flytter? Eller er jeg tvunget til at blive i et ulykkelig ægteskab med konstante skænderier, indtil jeg kan få et arbejde og min søn er klar til at komme ud igen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2023

NCB89

Kan du ikke få tabt arbejdsfortjeneste fra kommunen?

Anmeld Citér

15. februar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
NCB89 skriver:

Kan du ikke få tabt arbejdsfortjeneste fra kommunen?

Jeg er ikke ekspert på området, men som jeg forstår reglerne på området, så kan hun ikke få tabt arbejdsfortjeneste, fordi hun var hjemmegående, da barnet blev syg og dermed ikke har forladt et arbejde for at gå hjemme med sønnen. 

Til TS:

Jeg har forsøgt at finde noget inden for socialretten, men kan ikke finde nogen støtteordninger, der passer til situationen. Systemet er ikke rigtig gearet til hjemmegående forældre.

Hvis der findes patientforeninger for din søns sygdom/skade, vil jeg anbefale at prøve at kontakte disse. De kender måske noget, jeg ikke kan søge mig frem til. Godt nok er jeg jurist, men offentlig ret og social ret er meget indviklet, når man ikke er ekspert på området.

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sociale-ydelser/sociale-ydelser/foedsel-adoption-og-barn/stoettemuligheder-til-foraeldre-med-handicappet-eller-alvorligt-sygt-barn/

Anmeld Citér

15. februar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Først: Parterapi. Forældre til syge børn er i højrisiko for konflikt og skilsmisse. Uanset hvad det koster, er det billigere end en skilsmisse. For jer alle.

Dernæst: Søg rådgivning hos Mødrehjælpen, hvis du alligevel skal skilles. Kontakt patientforeninger, evt. A-kasse, evt. socialforvaltningen i din kommune.

Anmeld Citér

15. februar 2023

Anonym

Jo. 

du er berettiget til Tabt arbejdsfortjeneste (TA). Ingen tvivl. 

ville du have været tilbage på job, såfremt din søn havde været klar til institution? 

Det er korrekt, at kan de bevises, at du ville have gået hjemme uanset hvad, så ville du ikke have et løntab.

Men er du ikke vendt tilbage på arbejdet grundet din søn, eller har mistet det, eller gået ned i tid, så kan du godt. Det skal “bare” kunne godtgøres, at du ville have haft er job og en løn, men at du ikke har dette grundet din søns funktionsnedsættelse. 
det kan godtgøres på mange måder. Gamle ansættelser, beviser på at du altid har arbejdet før dit barn og du jo også havde til hensigt at gøre dette efter børnehavestart, udtalelser fra tidligere chef osv osv osv

Der er INTET i loven der står imod dette - det er konkret vurdering af jeres sag. Så hvis du eksemplevis har haft et jo før du fik din søn eller et studie der beviser, at du har haft til hensigt at få et arbejdsliv, så kan du sagtens søge TA. 

DU skal starte med at kontakte:

1) DUKH: Gratis hjælp og rådgivning - de er eksperter! 
2) socialrådgiver ved hospitalet - der er tilknyttet en til ALLE hospitaler! Du skal bare bede jeres afdeling om at blive sat i kontakt 

3) borgerrådgiver i din kommune (gratis vejledning og hjælp til klagesager) 

4) meld dig ind i “for lige vilkår” (200kr Pr år) så har du adgang til rådgivning og socialrådgiver 

5) undersøg om der findes en patientforening for lige din søns sygdom. 

Når du først er bevilliget TA så følger ydelsen med til den nye kommunen. Og den skal forblive det samme, til den nye kommune har set på jeres sag. 

Se at få sendt en ansøgning på TA. Det gælder med tilbagevirkende kraft.

en ansøgning er meget simpel. Du skriver bare “jeg ønsker at ansøge om TA grundet min søns handicap” så skal kommunen guide dig jf. retsikkerhedsloven og serviceloven. 

Du kan også vælge at ansøge om en pg 26 efter serviceloven, som giver mulighed for at passe sit eget barn hjemme på dagpenge. Her er målgruppen større end TA. Med med din beskrivelse er du berettiget TA. 

Bliver du målgruppeplaceret til at kunne modtage en TA, så har du valgfrihed mellem at modtage TA eller få afløsning i hjemmet de samme timer, så DU kan arbejde  

Målgruppeplaceringen er vigtig. Det betyder ikke, at du får TA, men du får retten til at søge en del andre ydelser. 

Blandt andet pg 118 efter serviceloven som er pasning af eget barn i hjem til hjemmehjælperløn i 6-9 måneder (som max)

Kommunerne tolker ofte forkert og der mangler konkret oplysninger fra borgerne. Men der er rammer til at få hjælp. 

Der er ret meget hjælp at hente: 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.