Hjælp! Skader det mit barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.256 visninger
11 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. februar 2023

Anonym trådstarter

Hej. Jeg er gravid uge 16. Min kæreste og jeg elsker hinaden og er super gode for hinanden. Men vi har haft en svær periode med dødsfald i familie, familieproblemer, og lidt for meget at se til. Derudover er mine hormoner helt vildt ustyrlige, jeg bliver SÅ frusteret, ked af det og sur. Og det er endt ud i nok 5-7 skænderier i min graviditet. Disse har forløbet i 1-2 dage og med råberi og gråd.. intet volddigt. Men jeg har været så ked af det, og har slet ikke kunne kende mig selv. Grædt en hel dag. Osv. 
vi har heldigvis fået styr på det hele og er meget bedre til at passe på hianden nu. Men men men vi er SÅ bange for at det har skadet eller gjort noget ved vores baby…  kan det på nogen måde have skadet? Er så bekymret og bange..  har haft lidt ondt i maven efter hver skænderi.. åh håber i kan hjælpe 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2023

Carina:-)

Nej ! 

Det er normalt at hormoner raser under graviditeten. 

At man er mere følsom, og hidsig. 

Jeg har været som en vulkan i perioder - og har fået en god flok sunde og raske børn.

Det skadelige er først hvis baby er kommet til verden- og I så fortsætter med skrig og skrål.

Men inde i maven - er der ingen fare selv om du græder en hel dag. 

Anmeld Citér

8. februar 2023

Anonym

Hvad skulle det helt præcist kunne skade?

Anmeld Citér

9. februar 2023

Anonym trådstarter

Stress kan skade, så tænkte jeg at dette kunne være det samme

Anmeld Citér

9. februar 2023

Anonym

Det er rigtigt at stress ikke er hensigtsmæssigt for både dig og babyen, men der tænker man på stress over en længere periode, så du skal ikke være bekymret eller slå dig selv i hovedet over det. Det er rigtigt som andre siger at hormoner påvirker en rigtig meget, men udover det er graviditet en periode hvor vi er enormt sårbare rent psykisk. Der sker en stor omvæltning i liver og det kan være rigtig hårdt. Nye tanker og bekymringer kan fylde meget og somme tider rodes der op i gamle problemstillinger som man ellers havde bearbejdet. Hvis du føler dig nedtrykt og ked af det i lang tid skal du reagere og tage fat i din læge eller jordemoder. Der er mange som får det sådan men der er hjælp at hente så det ikke udvikler sig til decideret stress eller depression. Fødselsreaktioner kan godt starte allerede i graviditeten så hvis du føler dig meget presset skal du ikke bare afskrive det som noget hormonelt. Det er ikke fordi jeg kan sidde bag en skærm og vide hvordan du har det men det er vigtigt at du er klar over at du kan få ekstra støtte i din graviditet hvis du har behov. 

Anmeld Citér

9. februar 2023

Anonym

Hvordan tænker du at dit barn kan tage skade? Måske kan du uddybe lidt om du tænker den får fysiske eller psykiske mén? 

Anmeld Citér

9. februar 2023

CKJ

Profilbillede for CKJ

Nej, det kan det ikke - det tror jeg vi alle har prøvet i graviditeten - og måske endda også efter de er født

Anmeld Citér

9. februar 2023

Cerenia

Hej!

jo, det påvirker desværre barnet. Stress hormoner mv går direkte videre til barnet. Det er også bevist at børn kan arve vores trauma og følelser, angst, stress mv. der findes en del litteratur på dette, psykiater Gabor Mate er meget kendt omkring dette emne. 

det bedste er et roligt nervesystem :-) barnet er jo forbundet direkte til dig så selvfølgelig bliver det påvirket. 

når det så er sagt, sker der ikke noget ved man føler lidt angst eller stress ind i mellem, men er det en mere permanent tilstand så bliver barnet mærket af dette. 
(jeg taler psykiske men: fx er børn mere tilbøjelige til at arve samme tendenser (fx angst) hvis de har været udsat for det under graviditet)

det er videnskabeligt dokumenteret ��  

Anmeld Citér

9. februar 2023

Anonym

Hej!

jo, det påvirker desværre barnet. Stress hormoner mv går direkte videre til barnet. Det er også bevist at børn kan arve vores trauma og følelser, angst, stress mv. der findes en del litteratur på dette, psykiater Gabor Mate er meget kendt omkring dette emne. 

det bedste er et roligt nervesystem :-) barnet er jo forbundet direkte til dig så selvfølgelig bliver det påvirket. 

når det så er sagt, sker der ikke noget ved man føler lidt angst eller stress ind i mellem, men er det en mere permanent tilstand så bliver barnet mærket af dette. 
(jeg taler psykiske men: fx er børn mere tilbøjelige til at arve samme tendenser (fx angst) hvis de har været udsat for det under graviditet)

det er videnskabeligt dokumenteret ��  

Sjovt - jeg har læst det modsatte. At det ikke har nogen betydning. Det er også videnskabeligt bevist .

Gabor Mate er det ikke ham, der er kendt for at arbejde med psykedeliske planter ? Ved ikke om jeg ville stole meget på ham.

Anmeld Citér

9. februar 2023

Cerenia

Sjovt - jeg har læst det modsatte. At det ikke har nogen betydning. Det er også videnskabeligt bevist .

Gabor Mate er det ikke ham, der er kendt for at arbejde med psykedeliske planter ? Ved ikke om jeg ville stole meget på ham.

Hej! 
Det arbejder han ikke med nej �� (når det er sagt er der god dokumenteret virkning med psilocybin på angst, depression mv, men det er en anden snak) Hans fokus er afhængighed primært. 

Der findes masse af dokumentation omkring hvordan stress påvirker baby i maven, en enkelt Google-søgning viser masse af valide links, jeg orker ikke lige at begynde på det dog. Helt ok, hvis du ikke tror på det. 

Jeg kan også anbefale bogen ‘Du er ikke bare dig’ af Mark Wolynn som handler om hvordan vi nedarver tidligere trauma, følelser og andre tilstande. Her er en sektion fuld af videnskabelige dokumenterede forsøg mv. 

Rettelse: jeg kunne ikke lade være med at finde lidt det påvirker altså også fysisk https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170529090530.htm

https://www.healthline.com/health/pregnancy/stress-during-pregnancy#effects-on-childhood

Og mange flere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.