Hvad laver i med jeres baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

973 visninger
8 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. februar 2023

Anonym trådstarter

Jeg håber ikke dette er for dumt et spørgsmål:

Jeg har en lille en på 7 uger.

Jeg sidder med ham meget af dagen. Af og til kan han lægges I sengen, hvis han er faldet i søvn på armen, andre gange ikke. Men af og til tænker jeg på hvordan andre formår at klare flere børn, rengøring, vasketøj, madlavning med sådan en lille én. Jeg får meget hjælp af min familie til det praktiske. Jeg tænker på om jeg måske sidder for meget med ham?hvor meget laver andre med deres små/hvor meget ligger de selv? Når han så er vågen, så synger vi sange, laver babygymnastik, øjenkontakt  mavetid, går tur med barnevogn. Men i små doser naturligvis. Er der nogen der har andre ideer? Nogen gange kan jeg ikke finde på hvad jeg nu skal stimulere med.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2023

nanan78

Profilbillede for nanan78

I den alder kræves der ikke andet stimulation end hvad du alleeede gør. Hvis du savner at foretage dig noget, vil jeg anbefale en vikle eller bæresele, så kan du ordne vasketøj eller andet praktisk med baby på maven. 

Anmeld Citér

8. februar 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Tror ikke du skal tænke over hvordan du skal stimulere ham yderligere. Bare vær til, træk vejret sammen, vær tilstede, giv kys og knus, snak til ham, syng, lav det man nu skal/kan af huslige sysler.

Hvis du hele tiden er over ham og aktiverer ham med noget, så lærer han ikke at man også kan ligge lidt selv med sin range eller kigge på nogle legeting. Og det kan også  bare være rart at ligge og kigge på sin smukke og dejlige mor når hun laver et eller andet.

Anmeld Citér

8. februar 2023

Kastanje

Anonym skriver:

Jeg håber ikke dette er for dumt et spørgsmål:

Jeg har en lille en på 7 uger.

Jeg sidder med ham meget af dagen. Af og til kan han lægges I sengen, hvis han er faldet i søvn på armen, andre gange ikke. Men af og til tænker jeg på hvordan andre formår at klare flere børn, rengøring, vasketøj, madlavning med sådan en lille én. Jeg får meget hjælp af min familie til det praktiske. Jeg tænker på om jeg måske sidder for meget med ham?hvor meget laver andre med deres små/hvor meget ligger de selv? Når han så er vågen, så synger vi sange, laver babygymnastik, øjenkontakt  mavetid, går tur med barnevogn. Men i små doser naturligvis. Er der nogen der har andre ideer? Nogen gange kan jeg ikke finde på hvad jeg nu skal stimulere med.

Tror du skal slappe helt af. De fleste stimulerer for meget. Du kan sagtens med en slynge gøre praktiske ting, hvis det er et nemt barn. Du kan ikke med to børn “øve øjenkontakt”. Så for de fleste er der et større fokus ved første barn. Mit barn sov inatarten næsten 15-18 timer om dagen… det gav masser af tid til mig selv / praktiske ting. Men det var nemme børn. Ved kolik osv er det jo en anden sag.

Anmeld Citér

8. februar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Børn i dag er sjældent i risiko for at blive stimuleret for lidt … langt flere stimuleres nok i virkeligheden mere end hvad godt er, imens forældrene stresser over om de nu “gør nok”.

Find ro i bare at lave de ting du har lyst til? Smid baby i en vikle på maven og gå en tur, tag på museum, eller læs en bog imens han ligger på er tæppe. Besøg veninder eller familie, eller sving en støvsuger. Tag tingene med ro. Lad baby “være” og bare vær til. Hold op med at tænke på I skal “træne og øve” - I er ikke på træningslejr, I skal bare være helt almindeligt nærværende, det er rigeligt. 

Anmeld Citér

8. februar 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Mit 3. barn er 10 uger gammel.  Når man har to andre børn, har man naturligt ikke så meget tid til bare at nusse og lege med den lille. Men min sundhedsplejerske er overrasket over hvor dygtig hun er. Både i kontakten med hende og motorisk er hun åbenbart langt foran sin alder, så det hele kommer jo mere eller mindre af sig selv uden man skal tænke for meget over det. 

Hun får en god lur til formiddag, hvor jeg kan nå lidt praktisk og tid for mig selv. Hvis hun er vågen og jeg fx skal ordne vasketøj, lægger jeg hende på maven på et legetæppe, så hun kan følge med. Det samme hvis jeg skal lave mad. Så kommer hun på et tæppe på vores køkkenø. Hun er også glad for at ligge på sit aktivitetstæppe. Og når de store kommer hjem, elsker de at sidde med hende eller stimulere hende på legetæppet. 

Hvis du ikke har et barn der vil ligge selv i barnevognen kan du prøve med en vikle/sele. Eller en slyngevugge. Og lige nu har din baby måske ikke så meget rytme, men jeg er sikker på at det snart kommer, og så bliver det hele lidt nemmere

Anmeld Citér

8. februar 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Børn i dag er sjældent i risiko for at blive stimuleret for lidt … langt flere stimuleres nok i virkeligheden mere end hvad godt er, imens forældrene stresser over om de nu “gør nok”.

Find ro i bare at lave de ting du har lyst til? Smid baby i en vikle på maven og gå en tur, tag på museum, eller læs en bog imens han ligger på er tæppe. Besøg veninder eller familie, eller sving en støvsuger. Tag tingene med ro. Lad baby “være” og bare vær til. Hold op med at tænke på I skal “træne og øve” - I er ikke på træningslejr, I skal bare være helt almindeligt nærværende, det er rigeligt. 

Det er sjovt som du skriver at vi ikke er på træningslejr, for det et nok lidt sådan det føles af og til. Jeg kan f.eks. stresse over at "nu har vi ikke nået al den mavetid som sundhedsplejersken siger vi skal". 

Anmeld Citér

8. februar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Det er sjovt som du skriver at vi ikke er på træningslejr, for det et nok lidt sådan det føles af og til. Jeg kan f.eks. stresse over at "nu har vi ikke nået al den mavetid som sundhedsplejersken siger vi skal". 

Jamen herreste gud - hvis du som forælder skal efterleve alle anbefalinger til punkt og prikke, kan du jo ikke bestille andet og ville formentlig ikke have tid til overhovedet at lære dit barn at kende. Ved barn nummer 2, 3 eller fire giver det helt sig selv:

- Brug din sunde fornuft…

- Accepter at dit barns liv ikke determineres 1:1 af dine handlinger…

- Og nej… der sker heller ikke noget ved at du glemmer d-dråberne 2 dage i streg eller sætter ham for længe i en autostol for at besøge moster Erna på Fyn. 

- Sænk skuldrene og nyd det. Ingen børn tager skade af at underholde sig selv lidt imens mor ordner andre ting

Anmeld Citér

9. februar 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg lagde ham bare i liften og hævede hovedeenden, så kan kunne kigge ud af havedøren eller på vej. Som regel faldt han i søvn undervejs. Ellers kan han sagtens ligge på haven med lidt legetøj, mens du folder 3 bluser. 

Og ellers er de første 6 mdr undtagelsestilstand. Man må rode, spise havregryn til aften og lugte lidt af gnu i hele den periode uden nogen grund til dårlig samvittighed

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.