Kan du forklare barsel til mig? Jeg forstår det ik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.404 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. februar 2023

Anonym trådstarter

Hej

er der nogen der kan forklare den nye barsels lov til mig? Skære den lidt ud i pap for mig

Info:

min kæreste er selvstændig, eget firma 

jeg er ledig 

hvordan fordeler barslen sig ? Kan slet ikke finde ud af det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Det absolut bedste du kan gøre er at ringe til udbetalings Danmark og få vejledning  det har også noget at sige hvilken ydelse du er på som ledig. 

Anmeld Citér

4. februar 2023

Anonym

Ved ikke hvor simpelt det KAN gøres, men forsøger her: udgangspunktet er at der stadig er ca 1 år i alt (kombineret barsel & forældreorlov), men nu er ca 2,5 måned øremærket far, dvs der er max ca 9,5 måned til mor i de tilfælde hvor moren gerne vil have mest muligt (mor må gerne tage mindre).

For nogen ændrer det ikke så meget, hvis far i forvejen havde planer om forældreorlov i et stykke tid.

Men det kan give problemer for dem hvor moren gerne vil tage det hele - det kan der jo være flere årsager til, fx økonomisk - fx hvis far får højere løn, eller er selvstændig. 

Hvis far nægter at udnytte sin øremærkede forældreorlov, ja så skal barnet måske det tidligere i institution. 

Anmeld Citér

4. februar 2023

Optimom

Profilbillede for Optimom

Som udgangspunkt har I 24 uger hver med barselsdagpenge efter fødslen, hvis I opfylder kravene til det. I kan så overdrage nogle af ugerne til hinanden. Hvor mange uger afhænger af jeres jobsituation. Når din mand er selvstændig kan han overdrage 22 uger til dig:  https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/paa-barsel-som-selvstaendig

Men start med at undersøge om du er berettiget til barselsdagpenge.

Anmeld Citér

4. februar 2023

Anonym trådstarter

Optimom skriver:

Som udgangspunkt har I 24 uger hver med barselsdagpenge efter fødslen, hvis I opfylder kravene til det. I kan så overdrage nogle af ugerne til hinanden. Hvor mange uger afhænger af jeres jobsituation. Når din mand er selvstændig kan han overdrage 22 uger til dig:  https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/paa-barsel-som-selvstaendig

Men start med at undersøge om du er berettiget til barselsdagpenge.

Okay tak for besked

jeg er på dagpenge. 

er han berettiget når han er selvstændig ?

Anmeld Citér

4. februar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ved ikke hvor simpelt det KAN gøres, men forsøger her: udgangspunktet er at der stadig er ca 1 år i alt (kombineret barsel & forældreorlov), men nu er ca 2,5 måned øremærket far, dvs der er max ca 9,5 måned til mor i de tilfælde hvor moren gerne vil have mest muligt (mor må gerne tage mindre).

For nogen ændrer det ikke så meget, hvis far i forvejen havde planer om forældreorlov i et stykke tid.

Men det kan give problemer for dem hvor moren gerne vil tage det hele - det kan der jo være flere årsager til, fx økonomisk - fx hvis far får højere løn, eller er selvstændig. 

Hvis far nægter at udnytte sin øremærkede forældreorlov, ja så skal barnet måske det tidligere i institution. 

Okay tak for besked

jeg er på dagpenge. 

Anmeld Citér

4. februar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Okay tak for besked

jeg er på dagpenge. 

Det ved jeg ikke, det kommer nok an på om hans firma indbetaler til en barselsfond. Så en endelig afklaring kan Udbetaling Danmark nok bedst hjælpe med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.