Hej med jer
Jeg er 11+1 i dag. Jeg skar mig i fingeren fredag eftermiddag (kun et lille snitsår), og jeg kom i går til at tænke på, om man egentlig burde få en stivkrampevaccination. Jeg tjekkede mine vacciner, og min seneste vaccination var i 1998, da jeg var 6 år gammel. Jeg ringede så til vagtlægen, der bare med samme sendte mig videre til skadestuen for at få vaccinationen. Han havde aldrig hørt om, at der skulle være noget i vejen for at vaccinere gravide, men han kunne ikke lige finde noget om det.
På skadestuen vidste lægen tydeligvis ikke ret meget om det. Han gik ud for at Google vaccinen og kom tilbage med samme besked, som jeg selv havde læst på Statens Seruminstituts hjemmeside:
“Vaccinen bør kun anvendes under graviditet og amning ved klar indikation, og når lægen vurderer, at de mulige fordele opvejer de mulige risici for fostret. Efter sårskade og før rejse til områder med øget risiko for difteri, er der klar indikation.”
Desuden blev han ved med at tale om, at det var for at undgå “difteri”, som han tydeligvis troede, var et andet ord for stivkrampe (og ikke en anden sygdom, som der vaccineres mod sammen med stivkrampe).
Jeg endte med at tage min egen beslutning og få vaccinen, (1) da min vaccine er så gammel, (2) jeg kan læse, at man giver den sammen med kighostevaccinen fra uge 24, (3) Statens Seruminstituts vurdering, (4) dette fra medicin.dk: “Må kun anvendes under visse forudsætninger.Baggrund: Der er data for flere tusinde eksponerede i graviditeten uden tegn på uønsket fosterpåvirkning. Vaccination bør normalt udskydes – dog ikke, hvis der foreligger konkret risikofyldt eksposition.”
Men jeg er meget i tvivl om, om det var den rigtige beslutning. Er der nogle af jer andre, der har prøvet noget lignende eller er blevet vaccineret mod stivkrampe relativt tidligt i graviditeten?
På forhånd tak ❤️