Spørgsmål til fraflytning af lejlighed og regler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.489 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. januar 2023

Anonym trådstarter

Hejsa! Min forlovede og jeg er lige flyttet ud af vores lejlighed og ind i en ny med vores lille baby. I den tidligere lejlighed var el inkluderet. Det stod både i annoncen OG i kontrakten. Nu kommer vores lejer og kræver, at vi betaler x antal kroner oveni for el.. 

Kan man bare sådan gøre det? Hun tager altså det der er tilbage af depositum + kræver, at vi betaler 1680 EKSTRA til hende.

Giver det mening? 

Det kan hun vel ikke kræve?? Eller? 

Mvh. vores lille familie 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa! Min forlovede og jeg er lige flyttet ud af vores lejlighed og ind i en ny med vores lille baby. I den tidligere lejlighed var el inkluderet. Det stod både i annoncen OG i kontrakten. Nu kommer vores lejer og kræver, at vi betaler x antal kroner oveni for el.. 

Kan man bare sådan gøre det? Hun tager altså det der er tilbage af depositum + kræver, at vi betaler 1680 EKSTRA til hende.

Giver det mening? 

Mvh. vores lille familie 

Der er formentligt afsat et acontobeløb til el, som er det der er inkluderet i jeres husleje, når du skriver det er skrevet i kontrakten. 

Men som udgangspunkt vil jeg mene at der må være en slutopgørelse, hvor evt. merforbrug vil blive faktureret. Men om det er lovligt ved jeg ikke. Men blot en tanke. 

Ved opgørelse af fx el og vand hos os(bor i hus) bliver vi faktureret ekstra eller får penge retur, hvis forventet forbrug bliver overskredet/lavere. Det tænker jeg umiddelbart også sker ved jer. 

Vi forudbetaler el fx. og det forventer de at vi bruger x-antal kWh. Hvis vi bruger flere kWh end forventet bliver det pålagt næste regning. 

Anmeld Citér

26. januar 2023

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Giver det mening? 

Mvh. vores lille familie 

Kontakt danske lejere, de kan det samme som lejernes lo, men er noget billigere.

De har hjulpet os mod vores gamle udlejer.

De kan svare på spørgsmål og gennemgå kontrakt, hvis det er det der er behov for

Anmeld Citér

27. januar 2023

Anonym

Det er lovligt, hvis det er en slutopgørelse. Som andre skriver er a conto en normal måde at betale på. Hvis I har brugt mere end det så må I jo desværre betale det.

Anmeld Citér

27. januar 2023

CamillaS

Profilbillede for CamillaS

Det kan være lovligt, men kun hvis der er særskilt måler til jeres lejemål se evt lejeloven : https://www.lejeloven.dk/udlejer/forbrug håber det kan hjælpe  

Anmeld Citér

27. januar 2023

Tami

Profilbillede for Tami

Hvad står der i jeres lejekontrakt under el? Der står sædvanligvis om udlejer leverer el (= inkl i huslejen) eller lejer selv sørger for det. Det mest almindelige er at man betaler a conto vand og a conto varme til udlejer via huslejen (som så opgøres årligt) og lejer selv får leveret el direkte fra el-selskabet (alternativt at el er inkl i huslejen). Men det hele kommer helt an på hvad der står i jeres lejekontrakt. Hvad der stod i annoncen i sin tid er desværre irrelevant. 

Anmeld Citér

27. januar 2023

Soonmom

Hvis der står: Husleje inkl el 8000 (eller noget andet)

Vil jeg ikke mene man kan kræve yderligere penge så skal I hvert år modtage en opgørelse, hvor I får tilbage eller skal betales, men så er der jo igen ikke husleje inkl el

Anmeld Citér

27. januar 2023

Kir

Jeg vil også sige, at hvis I har betalt et a conto beløb hver måned for el, så kan hun godt opkræve pengene (ville dog bede om dokumentation for det). Hvis det ikke er et særskilt beløb, men er en del af huslejen, så kan hun ikke kræve nogen penge.

Du kan se det her: https://www.lejeloven.dk/lejer/forbrug

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.