Toxoplasmose - kat og råt kød? Hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.058 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. januar 2023

Anonym trådstarter

Hej. Har de sidste to uger haft meget ondt i hovedet og er så bange for smitte af toxoplasmose…. Vi har to katte og jeg holder mig fra at tømme bakken. Men jeg har ofte katten inde og kæle og er tæt på den. Kan jeg være smittet fra den? Altså skal man virkelig holde sig helt fra katten??? Og derudover har jeg flere gange spist lidt rødt kød, er det så farligt?? Skal man holde sig helt fra det?? Eller er det mest helt råt kød? 
Og sidste spørgsmål, serrano skinke? Er det no go?? For det har jeg også spist en masse af og læste så at det også var farligt er så bange.. er i uge 13, og tænker kun på om baby er skadet har tid på mandag til blodprøve. Men weekenden bliver lang… 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Mange oplever hovedpine som gravide.

Jeg har både ordnet kattebakker og spist rødt kød, sild, shusi, og serano skinke, de 2 gange jeg har været gravid.

Der er jo kvinder i hele verden der lever af både brie, skinke og mange andre ting, som sundhedsstyrelsens i dk "fraråder" både helt og delvis, som føder sunde og raske børn. 

Så rolig nu Vh Stine 

Anmeld Citér

20. januar 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Tag det roligt.. Du har ikke skadet baby.. Og nej du er ikke blevet smittet fra katten, medmindre du har kælet den i numsehullet .. 

Og ja du må gerne spise lidt rødt kød.. Det skal bare helst være så tilberedt som muligt.. Og ja du må også gerne spise skinke.. 

Lad være med at Google alting, for så får du stress

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym

Hvad er der farligt ved skinke og rødt kød? 

Hvad skal du have taget blodprøve for? Sorry, blot nysgerrig.

Anmeld Citér

20. januar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Ro på hvis du har håndteret kat før graviditeten er der stor sansynlighed for at du allerede har haft det

Anmeld Citér

20. januar 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Man kan kun blive smittet én gang med toxoplasmose og er derefter immun. Tænk på hvor lille risiko der er for at du skulle blive smittet første gang som gravid når du har haft den samme adfær over for katte som altid?

Når det er sagt har jeg dog holdt mig fra røget pålæg og rødt kød som gravid. Det er ikke nogen last for mig, og jeg ved at jeg bliver hunderæd for om der skulle ske noget selv om jeg ved at der logisk set ikke sker noget. Det kan jeg bare ikke fortælle min hjerne når jeg står i det, så derfor har jeg undgået det 

Anmeld Citér

20. januar 2023

Anonym

Meget, meget lille risiko! - jeg ville ikke være bekymret, men springe råt kød, ikke vaskede grøntsager, kattebakker og lign. over graviditeten ud: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/infektioner/sygdomme/protozoer-og-orme/toxoplasmose/

Jeg blev ved en fejl mistænkt for toxoplasmose (fejlskanning i kombi med falsk positive blodprøver, endte lige inden fostervandsprøve at få afkræftet mistænke ved andet lab). 

Har to sunde og raske børn og havde hovedpine under begge graviditeter. Det er meget svært ikke at bekymre sig - men er selv så ked af at min ene graviditet var så fyldt af nervøse følelser, så håber snart de letter for dig ��

Anmeld Citér

20. januar 2023

fehår

Jeg har haft kat hele mit liv og skiftet utallige kattebakker, men har aldrig haft toxoplasmose. Desuden kender jeg en kvinde, som fik toxoplasmose i andet trimester, og det endte ikke godt.

Jeg har derfor altid taget alle forholdsregler meget seriøst. Men det gælder jo selvfølgelig kun, når man ikke har haft det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.