Inspiration til at udfordre “madmodige” børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.987 visninger
7 svar
3 synes godt om
19. januar 2023

Anonym trådstarter

Ungerne tager for tiden godt fra i madpakker og ved middagsbordet. De spiser det meste, men min fantasi er snart udfordret og jeg er træt af at hive de samme “klassikere” op af hatten uge efter uge… jeg vil gerne “udfordre” dem endnu mere på smag og variation…. så hit med jeres mest spændende hverdagsmad … gerne fisk- eller vegetar … gerne fyldt med farver og smag og gerne “nye” grøntsager?

Ting der hitter i forvejen:

- Alle “børnefamilieklassikerne”: Bolognese, dunser (også vegetar, kylling, fisk), lasagne, kyllingelår… osv.

- Thaimad/indisk/asiatisk generelt.

- Alt man kan putte ting ned i eller ovenpå (forårsruller, pita, taco, pizza, madvafler, osv.)

- Grøntsagssupper, risotto, gryderetter… 

- Fisk: Mest dunser, bagt laks, rejer, fiskefilet…. hvad finder man ellers på?

- Gnavegrønt: De kører tomat, peberfrugt, gulerod, agurk, sukkerærter mv. ned i store mængder … hvad er ellers let og nemt at snacke på i grøntafdelingen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Hvad med falafel og tzatziki og hummus? 

Majskolber er også gode at sidde og gnave i. 

Makrel i tomat på rugbrød.

Kogte æg eller røræg. Her kan man jo blande alt muligt i. 

Anmeld Citér

19. januar 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Tærter - her kan du varierer grønt og evt kød i en uendelighed.

mine er også glade for rispapirsruller med frisk grønt og tempurastegte rejer eller kylling. 

Hmm. Ellers synes jeg du har et ret bredt sortiment der går langt udover hverdags klassikere  

Anmeld Citér

19. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Min søn elsker Rødbede stave til at dyppe i humus 

Anmeld Citér

19. januar 2023

Anonym trådstarter

Putteputte skriver:

Min søn elsker Rødbede stave til at dyppe i humus 

Jeg spørger måske lige dumt her … men mener du rå eller syltede?

Anmeld Citér

19. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte
Anonym skriver:

Jeg spørger måske lige dumt her … men mener du rå eller syltede?

Rå rødbeder, ligesom gulerodsstave

Anmeld Citér

19. januar 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Ungerne tager for tiden godt fra i madpakker og ved middagsbordet. De spiser det meste, men min fantasi er snart udfordret og jeg er træt af at hive de samme “klassikere” op af hatten uge efter uge… jeg vil gerne “udfordre” dem endnu mere på smag og variation…. så hit med jeres mest spændende hverdagsmad … gerne fisk- eller vegetar … gerne fyldt med farver og smag og gerne “nye” grøntsager?

Ting der hitter i forvejen:

- Alle “børnefamilieklassikerne”: Bolognese, dunser (også vegetar, kylling, fisk), lasagne, kyllingelår… osv.

- Thaimad/indisk/asiatisk generelt.

- Alt man kan putte ting ned i eller ovenpå (forårsruller, pita, taco, pizza, madvafler, osv.)

- Grøntsagssupper, risotto, gryderetter… 

- Fisk: Mest dunser, bagt laks, rejer, fiskefilet…. hvad finder man ellers på?

- Gnavegrønt: De kører tomat, peberfrugt, gulerod, agurk, sukkerærter mv. ned i store mængder … hvad er ellers let og nemt at snacke på i grøntafdelingen? 

Frisk fennikel, rå blomkål, grøntsagsdeller med f.eks. En rest af ris/linser/bønner fra dagen før. Nødder i alle afskygninger.

ps. Asiatisk grønt f.eks. Sukkerærter scorer desværre allerhøjest på produkter der har for højt indhold af skadelige sprøjtegifte,

Anmeld Citér

19. januar 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Hvor er du bare heldig med børn der gerne vil spise alt muligt forskelligt

Vi laver tit vegetarbolognese (inspireret af valdemarsro, men også bare med alt godt fra køleskabet).

Tortelinisuppe fra valdemarsro

Spinatvafler med fyld på, fx falafler og forskelligt salat osv. spinatvafler er også gode i madpakken

Vi får også ind imellem børnevenlige tapas med ost, grøntsagsstænger, hummus, brød, oliven osv. der synes jeg der god mulighed for at smage på nye ting, samtidig med, at der er masser de kender.

Og mine børn kan godt lide spidskål i strimler sammen med det andet gnavegrønt. Og så kan de godt lide kogt broccoli.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.