Min datter på 10 måneder vil ikke tygge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.735 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. januar 2023

Anonym trådstarter

Min baby vil kun have mos. Vi træner jævnligt flere gange dagligt med fast føde. Det bliver puttet i munden og to sekunder efter spyttet. Hvad kan man gøre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2023

Måskemor

Gøre mosen gradvist grovere? Har du prøvet det?

Anmeld Citér

18. januar 2023

Anonym trådstarter

Ja og så ryger det også ud

Anmeld Citér

18. januar 2023

Lullu67

Har i fået tjekket tungebånd, min søn kunne nemlig ikke rigtig tygge og vi opdagede først at han have kort tunge og læbebånd da han var 8 måneder

Anmeld Citér

18. januar 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

pust ud og tag den med ro :)

er hun glad?

tager hun på som hun skal?

er der bekymring i VS/dagpleje i forhold til hendes udvikling?

tro mig jo mere man giver det fokus desto større vokser elefanten sig.. og det kan desværre blive en dårlig vane for at få en bestemt reaktion frem fordi det er det kendte...

med 3 drenge der alle har haft perioder med madproblemer på forskellige stadier så har jeg lært gennem try and error metoden hvad der virker herhjemme..

herhjemme var det bare at sige, nå pyt vi prøver igen..

husk at nye smage/konsistenser skal prøves ca. 16 gange før de små lærer om de kan lide det eller ej.. og hvis det skal blive noget de kan lide så skal det være 16 positive oplevelser..

hvad slags grød går du fra og hvad slags afprøver du?

kan være at måske er for ens i smagen men fordi at smag og konsistens ikke passer sammen så derfor er det forkert i forhold til det kendte..

så overvej at lave mad af andet end det grøden er af til at starte med så det er helt nyt...

overvej en snak med SP måske og få nogle ideer? nogle er de gamle ravne fantastiske til at komme på ideer man ikke selv lige tænkte på da de har set og hørt meget...

Anmeld Citér

18. januar 2023

Anonym trådstarter

Nej vi har ikke tjekket tungebåndet. Kan der være noget galt med det, hvis der aldrig har været problemer med amningen? 

Faktisk glider alt mad ned, bare det er most godt igennem. Hvis der bare er et lille stykke kartoffel, som ikke er most godt, spyttes det ud. Appetitten fejler intet heldigvis. 

Anmeld Citér

19. januar 2023

Lullu67

Anonym skriver:

Nej vi har ikke tjekket tungebåndet. Kan der være noget galt med det, hvis der aldrig har været problemer med amningen? 

Faktisk glider alt mad ned, bare det er most godt igennem. Hvis der bare er et lille stykke kartoffel, som ikke er most godt, spyttes det ud. Appetitten fejler intet heldigvis. 

Jeg har også altid ammet uden problemer, så derfor havde jeg heller aldrig tænkt det. Jeg blev gjort opmærksom på at han havde en hjerteformet tunge og så fik vi det undersøgt.

Da vi fik konstateret det var der flere ting der gav mening, han havde svært ved at fordele og tygge mad da hans tungebånd nærmest ikke eksisterede, så det endte altid i kinderne eller blev spyttet ud. Derudover havde han en masse luft i maven som også forsvandt efter det blev ordnet. 

Det er slet ikke sikkert at det er tilfældet men bare en tanke. 

Anmeld Citér

19. januar 2023

Mette Larsen

Profilbillede for Mette Larsen

Det skal nok komme ... de skal lige lære at tygge med gummerne ved lidt hårdere konsistenser. Vores SP sagde at med tiden lærer de at tygge lige så meget med gummerne som med tænderne... så bare bliv ved, men prøv lidt blødere konsistenser. Fx. blød ost i små firkanter, bondebrød i små firkanter, vindruer skåret ud i 4 stykker stykker (på langs), advocado, agurk hvor det kun er det fra midten, mango i små firkanter osv. Bare byg stille og roligt på men få dit barn til stille og roligt at vænne sig til at tygge med gummerne..... 

Anmeld Citér

19. januar 2023

AnoMor

Lullu67 skriver:

Jeg har også altid ammet uden problemer, så derfor havde jeg heller aldrig tænkt det. Jeg blev gjort opmærksom på at han havde en hjerteformet tunge og så fik vi det undersøgt.

Da vi fik konstateret det var der flere ting der gav mening, han havde svært ved at fordele og tygge mad da hans tungebånd nærmest ikke eksisterede, så det endte altid i kinderne eller blev spyttet ud. Derudover havde han en masse luft i maven som også forsvandt efter det blev ordnet. 

Det er slet ikke sikkert at det er tilfældet men bare en tanke. 

Jeg kan stemme i her. Jeg havde heller ingen problemer med amningen, men sønnens tunge blev også hjerteformet pga for kort tungebånd og ville ikke spise fast føde. 
alle problemer forsvandt da han fik det skåret over

Anmeld Citér

20. januar 2023

nemisis

Profilbillede for nemisis

Får hun puttet stykker i munden, eller får hun selv lov at røre ved det med hænderne og putte det i munden?

Min erfaring er at hvis de selv kan sidde og mærke konsistensen med hænderne og putte det ind de har lyst til, så kan de ligesom bedre forstå at konsistensen er anderledes en grød/mos. Prøv bananpandekager og lad hende sidde og røre, føle, smage, smuldre. Det er ikke sikkert noget ender i munden de første par gange, men det skal nok komme. De er jo naturligt nysgerrige og bruger ofte munden til at undersøge ting.

Så længe hun er glad, trives, tager fint på og spiser sig mæt, så skal den faste føde nok komme��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.