Hjælp til barn med ‘urolig mave’

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

617 visninger
6 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. januar 2023

Ranunkel

Profilbillede for Ranunkel

Håber nogen kunne have et input. 

Min søn på 7 år, har problemer med meget luft i maven. Det giver ham ikke smerter, men han prutter rigtig meget, og de er utrolig ildelugtende. Det er så slemt, at jeg er bekymret for om det på sigt kan hæmme ham socialt. 
Vi har forsøgt at lære ham at gå lidt for sig selv, når han kan mærke at der er luft på vej, men han har meget svært ved det. Og som han selv siger, nede i skolen, kan jeg jo ikke gå ud af klassen hele tiden..

Han elsker frugt og grønt, men det gør det meget værre. Nu forsøger jeg med kun at give ham minimalt med i madpakken, da jeg fornemmede at det blev værre i løbet af skoleugen (hvor han nok får mere grønt end i weekenden), men syntes ikke rigtigt det har haft effekt. 

Han har haft problemet altid, og da han var lille havde han også småbørnsdiarre. Han har nu kun sjældent problemer med diarre. 

Jeg tænker på om andre måske har oplevet det samme, og fundet noget der hjælper, eller har andre gode ideer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Har du tjekket ham for laktoseintolerant for jeg har det og har samme symptomer. Jeg ville ikke skære ned på grøntsager

Anmeld Citér

11. januar 2023

Pb18

Jeg ville få ham tjekket hos lægen og hvis det ikke er fx laktoseintolerance ville jeg i samarbejde med lægen lægge en plan, så i systematisk løbende fjerner en ting fra kosten, så i kan finde ud af hvad det er, det skyldes. Gør den ting i har fjernet ingen forskel, kan den genintroduceres og en ny ting fjernes. Det nytter ikke bare at skære ned på grønt helt generelt 

Anmeld Citér

11. januar 2023

Ranunkel

Han blev udredt for sin diarre da han var omkring 3 år, og her fik han diagnosen småbørnsdiarre (som normalt ophører spontant omkring 5 års alderen, hvilket den gjorde) 

De havde dengang ikke mistanke om laktoseintollerans, måske fordi han ikke havde mavesmerter? 

Tror det er en god ide at få lægen ind over, fremfor at vi prøver os frem i blinde. 

Anmeld Citér

11. januar 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg har ikke mavesmerterr ved min laktoseintolerant men mega meget luft. Du kan også købe laktoseintolerant test på nettet for 250 kr. det er bare en svabeprøve i munden og så sendes den ind til et laboratorium hvor der er svar efter 14 dage. Det gjorde jeg og fik det så senere også bekræftet ved en blodprøve 

Anmeld Citér

11. januar 2023

Tip!

Hvor meget mælkeprodukt for din søn? 
Herhjemme er jeg begyndt at købe laktosefrie produkter eller alternativer til mælk. F.eks havremælk. 
Siden jeg har skiftet til laktosefri/havre har min søn ikke haft den ugentlige “hurtig mås” nat som han havde et par mdr. 

Anmeld Citér

12. januar 2023

Ranunkel

Han får omkring 2-3 dl om morgenen, og så får han skolemælk. Han spiser ikke yoghurt eller lign. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.