Hej,
Jeg er selv meget som dig - mit humør kan svinge enormt meget og jeg kan aldrig helt selv vide, hvad jeg vågner op til.
Nu er jeg ved at være lidt "ældre og klogere" og er ved at have fundet ud af, at det ikke er tilfældigt. Det, som jeg har lagt mærke til, der gør en forskel for mit humør er:
- Sund mad. Hvis jeg spiser usundt, især meget brød, så styrtdykker mit humør! Slik og chips, sodavand osv - bandlyst!
- "Den tid på måneden". Jeg er desværre meget påvirket af min cyklus. Jeg prøvede at skrive det ned i en kalender og fandt en klar sammenhæng. Pms viste sig også at være en årsag til nogle af de nedture, jeg fik.
- "Dovenskab" - hvis jeg har ladet mig selv "dovne", f.eks. udsat vasketøjet, indkøbet - et eller andet andet - så får jeg dårlig samvittighed og det gør også mit humør værre.
- Manglende egenomsorg. Når jeg ikke har fået et pusterum længe, så begynder filmen at knække...
- Nogle gange er det en bekymring, man ikke helt ved, at man har - så kan det hjælpe, at granske sin hjerne og måske liste alle bekymringerne op på et stykke papir, indtil man finder frem til, hvad årsagen er. For nogle gange skyldes det et eller andet, man egentlig ikke lige først tænke på - fx at man er meget såret over noget, nogen sagde til en på arbejdet, og det har naget lige siden. Sådan noget...
Til slut:
Jeg er blevet udredt og har en personlighedsforstyrrelse, men det er ikke så meget pga. den - jeg ved dog, at visse personlighedsforstyrrelser godt kan give voldsomme humørsvingninger - så måske skulle du gå til lægen og høre ad om de kan hjælpe?
Anmeld
Citér