Erfaringer med ønske om nyt kejsersnit

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.026 visninger
9 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. januar 2023

Anonym trådstarter

Hej, 

Jeg fødte ved planlagt kejsersnit i oktober 21 grundet underlivskomplikationer som pludselig opstod i uge 36. Jeg er nu gravid igen med termin til august. Jeg har et stort ønske om at føde ved kejsersnit igen ved næste fødsel.

Er der nogen der ved hvor meget de lytter til ens ønske om dette eller om man kommer til at skulle kæmpe en kamp for at trumfe det igennem? 

Og hvordan og hvornår skal jeg “meddele” at jeg ønsker planlagt kejsersnit? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hej, 

Jeg fødte ved planlagt kejsersnit i oktober 21 grundet underlivskomplikationer som pludselig opstod i uge 36. Jeg er nu gravid igen med termin til august. Jeg har et stort ønske om at føde ved kejsersnit igen ved næste fødsel.

Er der nogen der ved hvor meget de lytter til ens ønske om dette eller om man kommer til at skulle kæmpe en kamp for at trumfe det igennem? 

Jeg ved ikke noget om første del. Men mener at have hørt/læst at kejsersnit er foretrukket hvis man i forvejen har fået et pga arret. 

men du skal nævne det for jordmoder ved første jordmoderbesøg 

Anmeld Citér

4. januar 2023

Anonym

Jeg fik akut kejsersnit grad 1, da jeg var i fødsel med 1. barn. Men jeg havde et okay fint forløb og følte mig ikke traumatiseret af fødslen, men da jeg ventede barn nr. 2, tog både jordemoder og fødselslæge som en selvfølge at jeg skulle have kejsersnit. Men der bad jeg om at få lov at føde almindeligt, som så endte i endnu et akut kejsersnit grad 2

Så jeg ville bestemt ikke skulle have kæmpet med et planlagt kejsersnit, hvis jeg ville have haft det. 

3. gang fik jeg et stort NEJ til at forsøge at føde igen. 

Anmeld Citér

4. januar 2023

Anonym

Det afhænger af sygehus. Jeg fik et stort rungende nej på Aalborg Sygehus vedr anden fødsel selvom første var et meget voldsom, grad 1 ks i fuld narkose mm. Endte alligevel i grad 1 ks anden gang. 

Nævn det hurtigst muligt. Så indkaldes du til samtale med læge og jordemoder tidligt og forhåbentligt tidligt kan få det på plads. 

Anmeld Citér

4. januar 2023

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Om du får lov, hvis der ikke er noget medicinsk/fysisk, der taler for et PKS, kommer helt an på sygehuset - de sønderjyske sygehuse er vist blevet meget skrappe, og Aalborg har også ry for at være det.

Jeg fik dog lov til at få PKS i Aalborg i september 2018 pga. fødselsangst efter fødslen af mit første barn.

Jeg talte med min læge om det ifm. opstart af vandrejournal og igen med jordemoderen ved 1. besøg; begge gange følte jeg mig hørt og forstået. Herefter var jeg til en samtale med en fødselslæge i maj, som også godt kunne forstå mit ønske, men som alligevel anbefalede mig en yderligere samtale med en anden læge og en jordemoder i juni. Her følte jeg så, at jeg skulle kæmpe en hel del (og der var mange tårer), men jeg fik lov, da de fandt ud af, at det ikke "bare" var en fiks idé, jeg havde fået.

Jeg fik dog at vide, at hvis jeg gik i fødsel og var langt i fødslen, når jeg kom ind, ville de ikke lave det, da det så var for risikabelt.

Anmeld Citér

4. januar 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

jeg har fået kejsersnit på eget ønske 2 gange -  i 09 på skejby og i 13 på viborg. første gang var jeg i dialog med sugehuset allerede inden jeg var gravid og gik så til jordmoder der selvom jeg bor i en anden by. 2. gang var jeg til samtale med en fødselslæge fordi jeg havde fået kejsersnit 1. gang og der var ikke noget problem at få lov til det igen

Anmeld Citér

4. januar 2023

Anonym

Når du allerede har et kejsersnit i bag dig, så siger de ikke nej. Et tidligere kejsernit er grund nok til at få et nyt pga risiko for at det gamle ar går op. Men det kan være en god idé at forsøge vaginalt, men det er helt op til en selv. Man skal bare informeres om begge dele. I hvert fald det jeg fik at vide (ouh)

Anmeld Citér

4. januar 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Der er meget forskel fra sygehus til sygehus. I region Nordjylland er det svært at få trumfet noget igennem.

Anmeld Citér

4. januar 2023

fehår

Lidt anderledes situation: akut kejsersnit ved første barn, kompliceret vaginal ved andet barn. Ved tredje barn ønskede jeg derfor et kejsersnit. Det krævede ret stor fastholdelse og stædighed fra min side, men det lykkedes. Jeg nævnte mit ønske igen og igen allerede fra første lægeaftale, så det løbende blev noteret. 

Det var region Nordjylland og i sommers.

Anmeld Citér

4. januar 2023

Loubaby

Anonym skriver:

Hej, 

Det kan du sagtens få lov til - mange steder direkte anbefaler det. Jeg selv fik kejsersnit i 2010 og blev anbefalet det igen i 2014. Det var i Region Midtjylland. Min erfaring er at hvis du er insisterende nok får du lov at føde på den måde du vil. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.