Fødselsdepression hos far- erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.719 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. januar 2023

Anonym trådstarter

Hej søde brugere på baby.dk

Søger andres erfaringer med fødselsdepression hos far. Hvordan reagerede jeres partner?  Overvejede han at slutte forholdet og hvordan kom i evt. Igennem? Nogle råd i gerne ville have haft?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Her viste det sig som angstanfald og depressiv tilstand da han skulle tilbage til hverdagen efter barsel. Han havde været totalt på mentalt overarbejde i barslen, og da hverdagen så krævede endnu mere, så væltede hele læsset.  
han lå meget i sengen og var enten ked af det eller helt modløs. 

Han fik angstdæmpende medicin og fik opstartet et længere terapiforløb gennem psykiatrisk skadestue. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Anonym

Min (eks)kæreste gjorde ikke noget ved det, altså hente det i lang tid. Hvilket resulterede i at han var nået så langt ud at han mistede alle følelser for ALT fik angst anfald mest om natten, negativ indstilling til mig ( jeg gjorde ham utilpas, tiltrods for at jeg gjorde alt for at hjælpe ham) Og den dag i dag er jeg alene med 2 børn, men det går dog fremad nu.
Så få for Guds skyld gjort noget ved det.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min (eks)kæreste gjorde ikke noget ved det, altså hente det i lang tid. Hvilket resulterede i at han var nået så langt ud at han mistede alle følelser for ALT fik angst anfald mest om natten, negativ indstilling til mig ( jeg gjorde ham utilpas, tiltrods for at jeg gjorde alt for at hjælpe ham) Og den dag i dag er jeg alene med 2 børn, men det går dog fremad nu.
Så få for Guds skyld gjort noget ved det.

Heldigvis vil han gerne tage imod behandling, både medicinsk og terapi. Men jeg frygter om han alligevel ikke kan være sammen med mig.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym

Min erfaring er at min eks søgte væk fra mig fordi han forbinder mig med den dårligdom han gik/går rundt med. Han er i et nyt forhold nu men det er jo heller ikke lykken, kan jeg forstå på ham. Og han kan så småt godt se at han har taget en dårlig beslutning nu hvor den depressive “tåge” er lettet..

Det kan måske være en god ide at bo hver for sig imens han får behandling. Du skal også passe på dig selv, for det er opslidende at være i..

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym trådstarter

Min erfaring er at min eks søgte væk fra mig fordi han forbinder mig med den dårligdom han gik/går rundt med. Han er i et nyt forhold nu men det er jo heller ikke lykken, kan jeg forstå på ham. Og han kan så småt godt se at han har taget en dårlig beslutning nu hvor den depressive “tåge” er lettet..

Det kan måske være en god ide at bo hver for sig imens han får behandling. Du skal også passe på dig selv, for det er opslidende at være i..

Ja, problemet her er faktisk at vi begge har fået en fødselsdepression efter en traumatisk fødsel. Men mænd og kvinder, ja mennesker generelt, reagerer jo forskelligt. Og hvor jeg gerne vil have kram, trækker han sig i stedet væk. Vi har pt. Delt os op, så vi sover og opholder os i forskellige rum i huset og så kommer han og er sammen med mig og baby, i det omfang han kan rumme. Men ja, jeg tror bestemt også han forbinder mig med noget dårligt. Men jeg prøver også at passe så godt på mig selv som muligt. 

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym

Jeg havde en lille periode (ca 3-4 uger) da jeg fødte min første (også lidt en voldsom oplevelse) hvor jeg følte mig rigtig ked af det, og der havde jeg bare brug for min kæreste holdt om mig for jeg følte mig så alene. Min eks blev meget agressiv (ikke voldelig) og rigtig sur på mig, rynkede på næsen af mig når jeg ville kysse ham og i den dur. Jeg kunne slet ikke kende ham på det tidspunkt.

Godt du passer på dig selv så du kan passe på baby. Håber i finder ud af det, så i ikke ender som jeg/vi gjorde

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hej søde brugere på baby.dk

Søger andres erfaringer med fødselsdepression hos far. Hvordan reagerede jeres partner?  Overvejede han at slutte forholdet og hvordan kom i evt. Igennem? Nogle råd i gerne ville have haft?

Min søns far fik en fødselsdepression. Vores forhold var meget ustabilt i forvejen og vi gik fra hinanden da sønnen var 4 måneder gammel. Dog ikke pga depressionen skal lige siges. 

han fik hjælp gennem sundhedsplejersken med samtaler hos en psykolog og fik det hurtigt bedre. 
han reagerede ikke rigtigt overfor mig da han generelt er typen der holder sine følelser for sig selv. Men han åbnede sig for sundhedsplejersken så han kunne få den nødvendige hjælp. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.