Bivirkninger ved p-piller ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.229 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. december 2022

Anonym trådstarter

Jeg har nu fået p-piller for første gang i mit liv (med henblik på at udskyde min menstruation, så jeg ikke får den på min bryllupsdag). 

Men nu jeg simpelthen nødt til at hører her, er det normalt med bivirkninger efter kort tids brug ? Har kun brugt/taget dem siden den 1 dec. 

Jeg oplever at fryse helt vildt for så at svede kort efter. Føler mig "klam" på huden og uren hud (hvilket jeg er vildt ked af ift. jeg jo snart skal giftes). Vildt træt hele tiden og ondt i mine led. 

Jeg er ikke typen som skal google eller læse om bivirkninger, for så bliver jeg seriøst bange så derfor jeg spørger her, om det noget andre som har prøvet p-piller kan genkende?

Hilsen en kommende brud som lige nu føler hun skal vælge mellem to onder. Endten en bløde igennem en hvid kjole, eller have det virkelig utilpas og være helt vildt træt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2022

Anonym

Ja. Jeg havde det på samme måde. 

Generelt er der desværre en del bivirkninger med hormonpræparater. Og det varierer fra person til person, hvor meget de fylder. 

Når det er sagt, så er det altså ikke sikkert, at du kan springe en mens over på p-piller. 

Jeg tog p-piller i 10 år. Jeg har aldrig kunnet springe en eneste menstruation over. Den kom altid alligevel. 

Det gjorde den også på hormonspiral og minipiller. 

Jeg havde bivirkninger som du beskriver og depressionssymptomer og kraftigt nedsat sexlyst. 

Jeg er blevet gravid på alle 3 hormonpræperater og har haft fuld menstruation altid på alle. 

Jeg ville til enhver tid vælge en tampon og et bind og så skifte hver 3-4 time eller oftere, hvis det var den værste dag. 

Nu har jeg altid blødt meget og har som sagt aldrig kunne springe en mens over - jo mindre, jeg var gravid. Så jeg ville aldrig tage p-piller med henblik på at skubbe/springe en mens over Selvfølgelig virker det for mange - men måske er du som mig, også får du mens OG de symptomer du har nu, når du ikke har taget dem længere. 

symptomerne vil nok ændre sig lidt, når din krop har vænnet sig til det. 

Anmeld Citér

22. december 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja. Jeg havde det på samme måde. 

Generelt er der desværre en del bivirkninger med hormonpræparater. Og det varierer fra person til person, hvor meget de fylder. 

Når det er sagt, så er det altså ikke sikkert, at du kan springe en mens over på p-piller. 

Jeg tog p-piller i 10 år. Jeg har aldrig kunnet springe en eneste menstruation over. Den kom altid alligevel. 

Det gjorde den også på hormonspiral og minipiller. 

Jeg havde bivirkninger som du beskriver og depressionssymptomer og kraftigt nedsat sexlyst. 

Jeg er blevet gravid på alle 3 hormonpræperater og har haft fuld menstruation altid på alle. 

Jeg ville til enhver tid vælge en tampon og et bind og så skifte hver 3-4 time eller oftere, hvis det var den værste dag. 

Nu har jeg altid blødt meget og har som sagt aldrig kunne springe en mens over - jo mindre, jeg var gravid. Så jeg ville aldrig tage p-piller med henblik på at skubbe/springe en mens over Selvfølgelig virker det for mange - men måske er du som mig, også får du mens OG de symptomer du har nu, når du ikke har taget dem længere. 

symptomerne vil nok ændre sig lidt, når din krop har vænnet sig til det. 

Åh altså bløder også voldsomt når jeg har menstruation, så tamponer og bind er ikke sikkert nok

Har også fået en pakke med nogle andre piller, til hvis jeg på trods af p-piller skulle begynde at bløde. 

Men nu har lægerne lukket op til jul (min har i hvert fald). Så kan ikke ringe og høre om jeg evt kan bruge dem alene op mod menstruation. Eller hvordan de skal tages/hvor mange af dem. Overvejer at droppe at fortsætte med p-pillerne, hvis de alligevel ikke kan udskyde min menstruation

Anmeld Citér

22. december 2022

Anonym

Har taget p-piller i 20 år. Har aldrig haft nogen bivirkninger. Er det ikke ret usædvanligt at have bivirkninger? 

Anmeld Citér

22. december 2022

Anonym

Har taget p-piller i 20 år. Har aldrig haft nogen bivirkninger. Er det ikke ret usædvanligt at have bivirkninger? 

Jeg opdagede først, at min sexlyst var nedsat, da jeg ophørte på p-piller. Samme med hormonspiral og minipiller. Og min nedtrykthed. 

Det er helt almindeligt med bivirkninger. Især i starten. 

Jeg kender ingen, som ikke har haft en eller anden form af bivirkninger i større eller mindre grad. 

De fleste oplever lette bivirkninger. Eksempelvis tør skede i en overgang. Eller hormonhud i starten. 

blodpropper er Eksempvis en relativ sjælden bivirkning.
Nu er denne artikel lige fra femina - men de har nogle okay kilder. 

“En dansk undersøgelse fra 2016 med data fra mere end en million danske kvinder med en gennemsnitsalder på 24 år viste, at brugen af enten p-piller, p-ring eller hormonspiral øgede risikoen for at få udskrevet antidepressiv medicin med i gennemsnit 70 procent, og at præventionsformerne provokerede antallet af selvmordsforsøg. Hos de 15-19-årige var risikoen mere end fordoblet.”

https://www.femina.dk/sundhed/krop-velvaere/p-piller-fucker-med-din-hjerne-og-11-andre-ting-du-skal-vide

Anmeld Citér

22. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Nej. Det er faktisk meget mere udbredt end man skulle tro. Det er bare ikk mange der opdager at set rent faktisk var p-pillerne der var skyld i bivirkningerne og opdager det derfor først når man stopper dem. 

jeg tog selv p-piller i 15 år ca og havde depressioner, humørsvingninger, voldsomme mareridts, ingen sexlyst, uren hud, ofte kvalme og hovedpine osv. da jeg var blevet gravid på p-piller 3. Gang valgte jeg at droppe dem da de alligevel ikk virkede. og alle bivirkninger forsvandt stortset med det samme. 

Anmeld Citér

22. december 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Du er lige begyndt dvs der kan være lidt hormonelle bivirkninger som uren hud mm. i starten. Men det forsvinder igen når din krop har indstillet sig på p-pillerne. Men lad være med at Google. Det kommmer til at gå fint med dem. der er mange der tager p-piller og man hører mest om de dårlige historier - for har man ikk noget særligt at berette bruger man ikke tid på at fortælle om det, som med alt andet

mht den anden medicin så smut forbi apotek de kan hjælpe dig med hvordan du skal tage de andre piller. 

koncentrer dig om dit dejlige bryllup og glæd dig. Vask dit ansigt morgen og aften og vær god ved din hud. 

Anmeld Citér

22. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har nu fået p-piller for første gang i mit liv (med henblik på at udskyde min menstruation, så jeg ikke får den på min bryllupsdag). 

Men nu jeg simpelthen nødt til at hører her, er det normalt med bivirkninger efter kort tids brug ? Har kun brugt/taget dem siden den 1 dec. 

Jeg oplever at fryse helt vildt for så at svede kort efter. Føler mig "klam" på huden og uren hud (hvilket jeg er vildt ked af ift. jeg jo snart skal giftes). Vildt træt hele tiden og ondt i mine led. 

Jeg er ikke typen som skal google eller læse om bivirkninger, for så bliver jeg seriøst bange så derfor jeg spørger her, om det noget andre som har prøvet p-piller kan genkende?

Hilsen en kommende brud som lige nu føler hun skal vælge mellem to onder. Endten en bløde igennem en hvid kjole, eller have det virkelig utilpas og være helt vildt træt

Øv hvor er det træls! 

Jeg startede på p-piller for mange år siden, da jeg bøvlede med min hormonspiral. Jeg blev simpelthen bims i bøtten af pillerne, virkelig hormonpåvirket, humørsvingninger, vægtøgning, nedsat sexlyst osv.

Prøvede så p-ring(fungerer lidt ligesom p-piller) med samme resultat. Så jeg har fuldstændig dropper præventionsmidler. 

Mit bedste råd er at få en menstruationskop. Jeg er simpelthen så glad for min. Jeg lækker ikke og hvis jeg er “bange” for at skulle bløde igennem, tager jeg bare et par almindelig trusser på med et bind i. Men normalt bruger jeg g-string og bløder okay meget de første to dage, men kan sagtens klare mig på koppen og et trusseindlæg

Anmeld Citér

22. december 2022

Cerenia

Du tilfører en del hormoner til kroppen så ja du vil højst sandsynligt opleve en del bivirkninger. Jeg fik ofte hovedpine, nedsat sexlyst, depression og angst og generel træthed på p piller.. gør jeg aldrig igen eller udsætter min krop for det ��

Så ja det normalt med hurtige bivirkninger desværre 

Anmeld Citér

23. december 2022

Anonym

Der er 290.130 kvinder i DK der tager p-piller og tænker ikke de alle render rundt og er hverken bims i bøtten, mangler sexlyst eller eller har det dårligt, eller det der er værre - og de fleste bivirkninger går i sig selv efter et par uger. 

Du kan jo altid stoppe med dem igen efter bryllup

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.