At miste et "nyt" kæledyr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.294 visninger
5 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. december 2022

Anonym trådstarter

Vores døtre fik for fjorten dage siden to marsvin. Vi købte dem fra internat. En dejlig kastreret dreng og en sød lille pige. 

Men idag døde drengen meget pludseligt. Vores store pige syntes han trak vejret underligt besværligt her til morgen, men jeg kunne umiddelbart ikke se det. Han spiste og drak ubesværet, men pev da vores mellemste skulle have ham ud af buret tidligere. (Hun gjorde det ellers rigtigt og forsigtigt).

Men her til eftermiddag kom vores store pige op og finder ham død i buret puha. Det var godt nok en grim overraskelse. Åh hvor har vi grædt.

Vores mellemste (han var hendes marsvin) er så ked af det og kan ikke forstå det. Jeg har googlet i et væk for at finde en årsag, men uden at nogle af de ting som kommer frem kan passe på det her. 

Han var fin og frisk og pludselig er han død. De får varieret grønt og kun det vi har fået papirer på de kan tåle. De har også kun fået det foder som de fik fra internatet samt masse hø. 

Puha, nu vi så bange for at den lille pige vi har tilbage også fejler noget og man frygter jo næsten hver gang man går op til hende. åh altså de små dyr kan virkelig også gå lige i hjertet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2022

Anonym

Marsvin er et dyr der kan blive meget let stresset med stress-relaterede sygdomme som følge. Også derfor se bliver brugt til forsøg med stress og behandling for depressioner etc.. Nok også derfor de ofte ikke lever så længe. Tror det er en sund læring for dine børn om livet og døden, og noget vi alle skal lære at forstå og forholde os til. Selvom det ikke er rart. 

Anmeld Citér

18. december 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

Det var uheldigt. Jeg ville kontakte sælgeren og høre om de har en ide om hvad han fejlede

Anmeld Citér

18. december 2022

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Vores døtre fik for fjorten dage siden to marsvin. Vi købte dem fra internat. En dejlig kastreret dreng og en sød lille pige. 

Men idag døde drengen meget pludseligt. Vores store pige syntes han trak vejret underligt besværligt her til morgen, men jeg kunne umiddelbart ikke se det. Han spiste og drak ubesværet, men pev da vores mellemste skulle have ham ud af buret tidligere. (Hun gjorde det ellers rigtigt og forsigtigt).

Men her til eftermiddag kom vores store pige op og finder ham død i buret puha. Det var godt nok en grim overraskelse. Åh hvor har vi grædt.

Vores mellemste (han var hendes marsvin) er så ked af det og kan ikke forstå det. Jeg har googlet i et væk for at finde en årsag, men uden at nogle af de ting som kommer frem kan passe på det her. 

Han var fin og frisk og pludselig er han død. De får varieret grønt og kun det vi har fået papirer på de kan tåle. De har også kun fået det foder som de fik fra internatet samt masse hø. 

Puha, nu vi så bange for at den lille pige vi har tilbage også fejler noget og man frygter jo næsten hver gang man går op til hende. åh altså de små dyr kan virkelig også gå lige i hjertet.

Marsvin er i naturen byttedyr og derfor er de gode til at skjule sygdom. Så den kan sagtens have været syg inden I fik den. 
så det er ikke nødvendigvis noget I har gjort forkert. 
men det er synd for Jer datter. De bliver jo så glade for de små kræ

Anmeld Citér

19. december 2022

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Ej hvor træls. I skal tage kontakt til internatet, så de ved det i tilfælde af at det er noget smitsomt.

Hvor gammel var han ca? 

Umiddelbart har i gjort det helt rigtige. De skjuler sygdomme utroligt godt, så hvis man når at opdage noget, er det ofte for sent at gøre noget alligevel. 

(Fordi de skjuler det så godt anbefaler man ofte en karrentæne periode før man sætter dyr sammen på min. 14 dage) 

Anmeld Citér

19. december 2022

Anonym trådstarter

Ej hvor træls. I skal tage kontakt til internatet, så de ved det i tilfælde af at det er noget smitsomt.

Hvor gammel var han ca? 

Umiddelbart har i gjort det helt rigtige. De skjuler sygdomme utroligt godt, så hvis man når at opdage noget, er det ofte for sent at gøre noget alligevel. 

(Fordi de skjuler det så godt anbefaler man ofte en karrentæne periode før man sætter dyr sammen på min. 14 dage) 

De var jo hentet fra samme sted og er flyttet ind hos os som de to eneste marsvin. (Vi har en gammel hund som ikke er sammen med dem). Så hvis det noget smitsomt er jeg jo vildt bange for den gravide pige vi har også er syg. Ej ville slet ikke kunne bære at miste hende og ungerne også.

Dyrlægen havde skønnet ham til at være omkring to år. Vi havde jo regnet med at skulle have ham et par år mindst endnu. ikke kun 14 dage.

Vi kontakter internatet i morgen og informere dem. Synes også det utroligt synd hun sidder alene oppe i sit store bur nu. (Vi ved jo desværre ikke hvor langt henne hun er i graviditeten, men man kan tydeligt mærke ungerne). Håber hun får en pige i kuldet vi kan beholde hos hende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.