Jeg stresser og presser mig selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.561 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. november 2022

Anonym trådstarter

Overskriften siger det hele og det går udover mit humør som så går udover dem derhjemme. 

Jeg kan stresse over mange ting som jeg mener at jeg skal nå. Ting som skal gøres inden den og dag dag osv. og inden det og det klokkeslæt. Husk dit og husk dat! Tjekke Aula osv. 

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe mig selv??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2022

B&J

En kalder en dag af gangen så er der kun det der står i kalender den dag du skal gå.

Vasketøj

Aula

Støvsuge 

Er du alene ? 

Kan man ikke hjælpe voksende børn 

Anmeld Citér

27. november 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
B&J skriver:

En kalder en dag af gangen så er der kun det der står i kalender den dag du skal gå.

Vasketøj

Aula

Støvsuge 

Er du alene ? 

Kan man ikke hjælpe voksende børn 

Vi har stor glæde af ‘kalendermøde’ hver søndag morgen efter morgenmaden - hvor vi lige gennemgår ugen der kommer - hvem gør hvad og står for hvilke aftaler? Nogen gange planlægger vi to uger frem, hvis mig hoved hag brug for lidt ro… 

Anmeld Citér

27. november 2022

B&J

CKJ skriver:

Vi har stor glæde af ‘kalendermøde’ hver søndag morgen efter morgenmaden - hvor vi lige gennemgår ugen der kommer - hvem gør hvad og står for hvilke aftaler? Nogen gange planlægger vi to uger frem, hvis mig hoved hag brug for lidt ro… 

Ja det er mega smart og skaber ro det er så dejligt 

Anmeld Citér

27. november 2022

Mrs.

Jeg har en “gammeldags” papir kalender så den fysisk ligger foran mig, og jeg kan krydse af løbende. Der står ALT i den kalender, lige fra hvornår der skal vaskes tøj, handle, tjekke aula, min søns lektier og hvornår de skal laves, hvem jeg skal ringe til osv. 

Jeg begyndte på det fordi jeg som dig stressede og blev presset og følte det hele uoverskueligt og blev irritabel og opgivende for følte ikke jeg nåede hvad jeg skulle. Nu er det en vane, det er det første jeg tjekker når jeg står op; og har den altid med mig alle vegne. Hele mit liv står i den kalender.. det giver ihvertfald mig ro og overblik. 

jeg bruger en kalender hvor der for hver måned er en oversigt over måneden, og på modsatte side er der en todo liste/huske liste hvis der er noget særligt for måneden fx “husk at købe fødselsdagsgave til….” 
så er den ellers uge for uge 2 sider pr uge, så slår jeg op på ugen vi er i, og så ligger den fremme. 
jeg sætter mig somregel en aften om ugen når der er ro på, og udfylder en uge eller to frem hvad jeg skal, og ellers propper jeg løbende aftaler ind i den. Ville gå til uden min kalender

Anmeld Citér

27. november 2022

Igen

Profilbillede for Igen

Google calendar, whiteboard med ugeplan (alle har hver deres farve) og en almindelig spiralryg kalender på skænken��

Anmeld Citér

27. november 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella

Mange fagforeninger/akasser har et tilbud om gratis/anonym samtale om hvordan man kan forebygge stress. De må have nogel værktøjer. Det behøver jo ikke kun være arbejdsrelateret

Anmeld Citér

28. november 2022

Anonym

Jeg har en tendens til at have urealistisk høje forventninger til mig selv. Det gælder ifht hvad jeg skal nå og med hvilken grad opgaven skal udføres i, jo mere presset jeg bliver jo mere perfektionistisk skal tingene være og jo mere slår jeg mig selv i hovedet hvis det ikke er sådan….. jeg er 12-tals pige og det bunder helt sikkert i en kombination af min opvækst og dårligt selvværd.  Jeg tror at folk udefra tænker at mit liv er meget poleret og pænt, det er faktisk kun min mand der ved at jo mere stresset jeg bliver des færre ting kan jeg sige pyt til. Jeg har gået til psykolog før og det har hjulpet. Jeg har brug for konkrete handleansvisninger fx det der nævnes i andre opslag som kalender mv. men jeg har også haft brug for at vide hvorfor jeg har det som jeg har det, så jeg kan få sat en stopper for stressen og identificere hvornår jeg bare har almindelig travlt og hvornår jeg skal stoppe op og passe på mig selv. 

Anmeld Citér

28. november 2022

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Tænk engang hvor gode mange af os er til, på den ene side både at jonglere ansvar for 1172 ting i vores familier, job, omgangskreds … og samtidig vende det indad når kravene så bliver for meget: Det er mig som stresser, mig som er tosset, mig der bare lige må lære at gøre/tænke/føle anderledes…

Det kan jo også være, at du reelt bare har for meget om ørene. Og at du skal aflastes og have fjerne en række af de krav og opgaver, der belaster dig. Måske du og din familie skal igennem en kæmpe “hvad kan undværes og hvor lidt kan vi gøre”-runde. Måske nogen andre skal til at tage over på Aula, bageprojekter, julegaveindkøb og besøg hos bedstemor…? Eller måske noget af det skal droppes eller drosles ned …

Du nævner ikke, om du er alene eller i et forhold … men kender du udtrykket “the mental load”? 

God dag til dig

Anmeld Citér

28. november 2022

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Tænk engang hvor gode mange af os er til, på den ene side både at jonglere ansvar for 1172 ting i vores familier, job, omgangskreds … og samtidig vende det indad når kravene så bliver for meget: Det er mig som stresser, mig som er tosset, mig der bare lige må lære at gøre/tænke/føle anderledes…

Det kan jo også være, at du reelt bare har for meget om ørene. Og at du skal aflastes og have fjerne en række af de krav og opgaver, der belaster dig. Måske du og din familie skal igennem en kæmpe “hvad kan undværes og hvor lidt kan vi gøre”-runde. Måske nogen andre skal til at tage over på Aula, bageprojekter, julegaveindkøb og besøg hos bedstemor…? Eller måske noget af det skal droppes eller drosles ned …

Du nævner ikke, om du er alene eller i et forhold … men kender du udtrykket “the mental load”? 

God dag til dig

Jeg har lige læst om “The mental load” og hvad der menes i det. Og det passer præcis på mig. Jeg er ikke alene. Bor sammen med kæresten og vores 2 børn. 

Jeg har måske også svært ved at give slip på ting og lade andre overtage  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.