Min datter var udannet og ansat først som optikerassistent/salgsassistent i en optikerkæde og siden som optical dispenser i samme kæde igennem cirka 10 år. Når det er sagt, så tror jeg, udfordringerne som nyansat i detailhandlen er omtrent de samme uanset branche.
Hun skiftede fysisk butik tre-fire gange - ikke pga. problemer, men fordi hun flyttede - og jeg husker, at hun hver gang var mindst et par uger om at føle sig helt tilpas og med “styr på tingene” et nyt sted, selvom det var indenfor samme kæde, og hun havde erfaringen med sig. Nye kolleger, andre arbejdsgange, rutiner osv. Og det tror jeg, man altid vil opleve, uanset erhverv. Ingen forventer, at man har fuldstændigt tjek på det efter få dage - og hvis det er en helt ny branche for dig, så tager det selvfølgelig tid.
Arbejdstiderne og lønnen betød, sammen med ønsket om at gøre noget andet, at min datter nu, efter at have fået sit første barn, har valgt at begynde på en ny videregående uddannelse. Det er nemlig ikke let at kombinere familieliv med butikbranchens arbejdstider, og lønnen er ikke prangende. Men hun har haft nogle virkeligt gode år i faget og oplevet det som en stor tryghed at være i en kæde med gode muligheder for at kunne skifte til andre filialer undervejs.
Anmeld
Citér