Tungt løft efter fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.592 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. november 2022

Anonym trådstarter

Åha

Er måske stadig rimelig hormonella, men er så bange for at have ødelagt min krop.

Min mand som plejer at bære badekaret ind på spisebordet når baby skal i bad var ikke hjemme. Men tigermor her synes at baby skulle i bad, så jeg gjorde det selv!

Her bagefter har jeg så ondt i lænden, og er bange for det var for meget for min krop.

Er det ikke noget med man kun må bære babys vægt? Fødte vaginalt for 8 uger siden.

Kan jeg have ødelagt noget inden i mit underliv? Det var nok ca. 20 kilo jeg bar fra badeværelset til spisestuen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2022

1518

Så vidt jeg ved, er det kun efter kejsersnit, man skal passe på med at løfte for meget for at passe på såret.

Du mærker det højst sandsynligt, fordi din krop stadig er i “dårlig form” efter fødslen. Du har jo ikke løftet noget så tungt længe, så det er klart, at det kan mærkes. 

Anmeld Citér

18. november 2022

Anonym

Som en anden skriver, det med babyvægten er efter et kejsersnit, da bindevævet er opskåret. 

Din krop er stadig træt efter fødslen. Men du må gerne bære tunge ting, hvis du kan. 

Men husk at spænde korrekt og brug din krop og løft så ordenligt du kan  

Det er selvfølgelig noget andet hvis du hver dag løfter 20 kg forkert. Men sådan er det også, hvis du ikke har født. 

Anmeld Citér

18. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Åha

Er måske stadig rimelig hormonella, men er så bange for at have ødelagt min krop.

Min mand som plejer at bære badekaret ind på spisebordet når baby skal i bad var ikke hjemme. Men tigermor her synes at baby skulle i bad, så jeg gjorde det selv!

Her bagefter har jeg så ondt i lænden, og er bange for det var for meget for min krop.

Er det ikke noget med man kun må bære babys vægt? Fødte vaginalt for 8 uger siden.

Kan jeg have ødelagt noget inden i mit underliv? Det var nok ca. 20 kilo jeg bar fra badeværelset til spisestuen

Det er meget usandsynligt, du har ødelagt noget i din krop

Anmeld Citér

18. november 2022

Mrs.

Har aldrig hørt man ikke må løfte osv efter vaginal fødsel  

jeg er alene 90% af tiden her hjemme med et spædbarn og et stort barn og jeg har da både gjort hovedrent, slæbt tunge poser og tasker, badekar osv. siden dagen efter fødslen  

det skal du ikke være så bange for.. jeg tænker nærmere de lidt tunge løft er gode som træning! Lidt knæbøj gennem entreen med baby i bæresele og en indkøbspose i hver hånd!

Anmeld Citér

18. november 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Er ikke helt enig i det de andre skriver med at man ikke kan tage skade med mindre man har fået kejsersnit. Tror ikke du har taget varig skade, men tror det er en god idé at styrke din efterfødselskrop.

Jeg overbelastede mig selv for hurtigt efter fødsel med træning, for mange løft mm. Jeg havde også en tung og stor baby der sku fødes og tog meget på.

Men, jeg gik til fys fordi jeg endte med at få nogle voldsomme lænde/bækkensmerter og fik et træningsprogram på 10 min med hjem..

Laver stadig øvelserne den dag i dag, da jeg godt kan mærke hvis jeg ikke styrker de muskler der holder sammen på lænden, så går det galt.

I nogle perioder mærker jeg intet og laver ikke øvelserne, og i andre perioder er det slemt og så begynder jeg på øvelserne igen.  Burde nok lave dem hver uge og ikke når det først gør ondt. 

Ikke sagt at dit ene løft betyder varige men, men man skal altså være opmærksom og passe på kroppen. Specielt lænd og bækken, da det har været ganske overbelastet af at bære og føde et barn. 

Hvis du vil, kan jeg sende dig mit program via personlig besked. Har det på print fra fys. 

Anmeld Citér

18. november 2022

fehår

Efter 8 uger ville jeg ikke være bekymret. Selv ved kejsersnit siger man 6-8, hvor man kun må løfte barnets vægt.

Men det er ikke helt rigtigt, at man slet ingen hensyn behøver tage med hensyn til løft efter vaginal fødsel. Din krop skal stadig have tid til at komme sig, og især i de første par uger kan det være en god idé at langsomt trappe op. Ved tyngdefornemmelser bør man holde pause. Det er ikke relevant for dig, TS, men mere til andre, som læser med.

Knibeøvelser er noget andet og kan selvfølgelig laves med det samme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.