Forsinket synsudvikling ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.304 visninger
10 svar
8 synes godt om
11. november 2022

Mor844

Profilbillede for Mor844

Hej

Jeg håber at finde nogen herinde som har erfaringer med dette.

Min søn er nu snart 8 uger, og han er meget svær at få øjenkontakt med. Han er nysgerrig og kigger meget rundt, men har ingen speciel interesse i at kigge på vores ansigter. Vi fornemmer at hans syn er meget dårligt, så han muligvis kun ser omridset af vores ansigter og derfor ikke bliver “fanget” af det. Den smule øjenkontakt vi kan få, er ikke dyb.  Vi er blevet bedt om at øve øjenkontakten de næste par uger, hvorefter han skal forbi læge og evt. øjenlæge hvis ikke det bliver bedre.

Tiden er lang, og jeg håber inderligt at syn/øjenkontakt snart bliver bedre, og at det ikke er noget mere alvorligt som fx autisme eller medfødt blindhed. Jeg har fundet en gammel tråd herinde fra 2019 omkring forsinket synsudvikling, hvor synet ved flere er kommet indenfor de første 6 mdr. Da der ikke er meget at finde om det på nettet, prøver jeg her om der er andre der kan fortælle om deres erfaringer med noget lignende.

Vh Mor844

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg håber det bedste for din søn

Men hvad har autisme at gøre med nedsat syn? 

Anmeld Citér

11. november 2022

Mor844

Profilbillede for Mor844
MoarHvidovre skriver:

Jeg håber det bedste for din søn

Men hvad har autisme at gøre med nedsat syn? 

Tusind tak  Det er ift. at han ikke har interesse i øjenkontakt… vi har jo ikke været til øjenlæge endnu, så pt. Ved vi ikke med sikkerhed om det er synet den er gal med, eller om det er noget andet.

Anmeld Citér

11. november 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Tusind tak  Det er ift. at han ikke har interesse i øjenkontakt… vi har jo ikke været til øjenlæge endnu, så pt. Ved vi ikke med sikkerhed om det er synet den er gal med, eller om det er noget andet.

Jeg tror, at man skal passe på med, at google alt muligt og selv konkludere, hvad det evt. kan være. 

Autisme er ikke alvorligt. Det er en psykisk lidelse som man sagtens kan få en lang og velfungerende liv med.

Blindhed er heller ikke alvorligt, men selvfølgelig en alvorlig sygdom.

Jeg siger ikke, at man ikke skal tage de 2 ting seriøst, men kom lige afsted til en øjenlæge før man begynder, at læse alt for meget og gøre sig en masse bekymringer

Anmeld Citér

11. november 2022

Kastanje

Mor844 skriver:

Hej

Jeg håber at finde nogen herinde som har erfaringer med dette.

Min søn er nu snart 8 uger, og han er meget svær at få øjenkontakt med. Han er nysgerrig og kigger meget rundt, men har ingen speciel interesse i at kigge på vores ansigter. Vi fornemmer at hans syn er meget dårligt, så han muligvis kun ser omridset af vores ansigter og derfor ikke bliver “fanget” af det. Den smule øjenkontakt vi kan få, er ikke dyb.  Vi er blevet bedt om at øve øjenkontakten de næste par uger, hvorefter han skal forbi læge og evt. øjenlæge hvis ikke det bliver bedre.

Tiden er lang, og jeg håber inderligt at syn/øjenkontakt snart bliver bedre, og at det ikke er noget mere alvorligt som fx autisme eller medfødt blindhed. Jeg har fundet en gammel tråd herinde fra 2019 omkring forsinket synsudvikling, hvor synet ved flere er kommet indenfor de første 6 mdr. Da der ikke er meget at finde om det på nettet, prøver jeg her om der er andre der kan fortælle om deres erfaringer med noget lignende.

Vh Mor844

Kigger han på ting…. Der er jo ret stor forskel på om han registrer ting omkring sig (syn) eller om han blot ikke er interesseret i øjenkontakt. Det brude da være forholdsvist tydeligt om babyen kigger på noget ikke nødvendigvis nogen.

held og lykke

Anmeld Citér

11. november 2022

Kastanje

“Han er nysgerrig og kigger meget rundt”

Når du skriver det vil jeg bestemt ikke tro han er blind. Og autisme får du først besked om på et lang senere tidspunkt, hvis der er andre indikatorer. 
Jeg ville forholde mig rolig.

Anmeld Citér

11. november 2022

CBbaby

MoarHvidovre skriver:

Jeg tror, at man skal passe på med, at google alt muligt og selv konkludere, hvad det evt. kan være. 

Autisme er ikke alvorligt. Det er en psykisk lidelse som man sagtens kan få en lang og velfungerende liv med.

Blindhed er heller ikke alvorligt, men selvfølgelig en alvorlig sygdom.

Jeg siger ikke, at man ikke skal tage de 2 ting seriøst, men kom lige afsted til en øjenlæge før man begynder, at læse alt for meget og gøre sig en masse bekymringer

Helt enig i ovenstående  

Nu er der en del med autisme, Adhd og blindhed i min familie. Ja de kan være indgribende - men med støtte osv så kan ret mange leve “normaliserede” og gode liv med job, venner og fester. Det er præcis som babys personlighed i fremtiden - du ved intet endnu. 

Jeg ville tage det roligt til du får det undersøgt nærmere. :-) 

Anmeld Citér

11. november 2022

Mor844

Profilbillede for Mor844
Kastanje skriver:

Kigger han på ting…. Der er jo ret stor forskel på om han registrer ting omkring sig (syn) eller om han blot ikke er interesseret i øjenkontakt. Det brude da være forholdsvist tydeligt om babyen kigger på noget ikke nødvendigvis nogen.

held og lykke

Han kan helt sikkert fornemme lys og kontraster, da hans blik drages af vinduerne. Han vil af og til også godt følge et farvestrålende stykke legetøj fra side til side. Men det er svært af fange hans interesse med både legetøj og ansigter. Det var sundhedsplejersken selv der nævnte at han muligvis ikke kan se andet end skygger.

Derfor leder jeg efter nogen her inde som har oplevet det samme, og forhåbentligt har oplevet at det er forbedret nogle uger/måneder senere.. 

Anmeld Citér

11. november 2022

Kastanje

Mor844 skriver:

Han kan helt sikkert fornemme lys og kontraster, da hans blik drages af vinduerne. Han vil af og til også godt følge et farvestrålende stykke legetøj fra side til side. Men det er svært af fange hans interesse med både legetøj og ansigter. Det var sundhedsplejersken selv der nævnte at han muligvis ikke kan se andet end skygger.

Derfor leder jeg efter nogen her inde som har oplevet det samme, og forhåbentligt har oplevet at det er forbedret nogle uger/måneder senere.. 

Ahh - ved du nu hvad. Hun er ikke øjenlæge. Hun skal slet slet ikke sige sådan noget der skaber sådan en bekymring hos jer. Det svarer til at pædagoger begynder at udtale sig om diagnoser som autisme. Jeg var faktisk blevet harm.

Trag en dyb vejrtrækning og se en øjenlæge med forstand på spædbørn/ børn.

Anmeld Citér

11. november 2022

Missyou

Min yngste søn var også svær i kontakten. Vi følte lidt han så “igennem” os. Han kom også til øjenlæge som vurdere at øjnene ikke fejlede noget… konklusionen fra fagpersoner blev at han simpelthen ikke “brugte” sit syn… det tog lang tid før vi rigtig følte vi havde god kontakt med ham.. men den kom. 
nu er han 7 år og alle fagpersoner er sikre på han har asperger… men han er en glad dreng der stortrives i skolen, er fagligt dygtig og har gode venner :-) 

men bare fordi din søn er lidt længe om at få den kontakt er det jo ikke ensbetydende med han har autisme. Og autisme er ikke ensbetydende med at barnet får det svært. Autisme findes jo også i mange grader.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.