At donere æg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.017 visninger
11 svar
6 synes godt om
9. november 2022

Anonym trådstarter

Jeg har haft rigtig svært ved at blive gravid, men har i dag 2 smukke børn og en masse æg på frys. 
En af de ting jeg kan, er at producere mange og gode æg. Derfor overvejer jeg at donere æg, fordi vi ved hvor svært det er at være barnløs. Jeg har dog nogle tanker om det nu alligevel er det rigtige for mig. Der jeg tænker meget på er at jeg ønsker at være total anonym og ikke vil have en relation til de børn der kommer ud af æggene, min holdning er at det er noget væv jeg giver og jeg ikke på nogen måde har en “aktie” i barnet. Men nu er der alle muligheder for at sende dna ind i databaser og søge efter slægtninge. Det fylder! 

Er der nogen der har doneret æg der vil dele deres erfaringer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Jeg har ikke erfaring, men synes det er en fantastisk idé! Tænk at du vil kunne gøre nogen lykkelige for at få deres drøm om børn opfyldt. Det er en kæmpe hjertegave og så flot at du overvejer det. Men kan godt forstå du gerne vil undersøge og hente erfaringer, og håber du finder klarked om det og træffer den beslutning der er rigtig for dig

Jeg tror, at der er mange der ikke  tør ikke blive ægdonor pga de gener, smerter der er ved hormoner og ægudtagning.

Anmeld Citér

9. november 2022

KoFy

Anonym skriver:

Jeg har haft rigtig svært ved at blive gravid, men har i dag 2 smukke børn og en masse æg på frys. 
En af de ting jeg kan, er at producere mange og gode æg. Derfor overvejer jeg at donere æg, fordi vi ved hvor svært det er at være barnløs. Jeg har dog nogle tanker om det nu alligevel er det rigtige for mig. Der jeg tænker meget på er at jeg ønsker at være total anonym og ikke vil have en relation til de børn der kommer ud af æggene, min holdning er at det er noget væv jeg giver og jeg ikke på nogen måde har en “aktie” i barnet. Men nu er der alle muligheder for at sende dna ind i databaser og søge efter slægtninge. Det fylder! 

Er der nogen der har doneret æg der vil dele deres erfaringer? 

Kæmpe stor respekt for at du overvejer at gøre dette. Du vil kunne gøre et par utroligt lykkelige ved at skænke dem den gave.

Som jeg forstår det, får modtageren ved anonym donation udelukkende følgende at vide om dig:

• Højde og vægt
  • Hårfarve og øjenfarve
  • Alder
  • Hudfarve/etnicitet
  • Blodtype

Kilde: https://www.herlevhospital.dk/fertilitetsklinikken-aegdonation

Anmeld Citér

9. november 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har en veninde, som har fået doneret både æg og sæd, for at ku blive gravid.

Hendes æg var simpelthen for dårlige, og manden i hendes liv har hun aldrig fundet.

Det var en kæmpe kamp for hende, inden det endelig lykkes, og i dag, har hun den skønneste unge på 4 år.

Den sorg og de bekymringer, hun gik med i de næsten 3 år, det tog hende at blive gravid, var helt forfærdeligt at være vidne til.

Så hvis du på nogen måde, ka finde det i dig, at donere æg, så er det bare en kæmpe gave.

Hun fik fra åben doner, men hun ser klart barnet som hendes, og ik nogen som helst andres. Vh Stine 

Anmeld Citér

9. november 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
StineW79 skriver:

Jeg har en veninde, som har fået doneret både æg og sæd, for at ku blive gravid.

Hendes æg var simpelthen for dårlige, og manden i hendes liv har hun aldrig fundet.

Det var en kæmpe kamp for hende, inden det endelig lykkes, og i dag, har hun den skønneste unge på 4 år.

Den sorg og de bekymringer, hun gik med i de næsten 3 år, det tog hende at blive gravid, var helt forfærdeligt at være vidne til.

Så hvis du på nogen måde, ka finde det i dig, at donere æg, så er det bare en kæmpe gave.

Hun fik fra åben doner, men hun ser klart barnet som hendes, og ik nogen som helst andres. Vh Stine 

Må man det? Altså have donor på både æg og sæd her i Danmark. Det var i hvert fald sådan engang, at den ene forældre skulle være kendt/biologisk. Men det er måske nok, at det er en åben donor? Så meget er jeg heller ikke inde i det. 

Til ts. Hvis det føles rigtig for dig, så gør det. Du vil give andre mennesker den største gave i livet. 

Anmeld Citér

9. november 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har netop meldt mig som ægdonor og skal til samtale på en klinik i denne uge.

hvis du er anonym, er jeg ret sikker på du forbliver anonym! Ellers skal der en seriøs efterforskning til som går langt ud over donationsregistre og kirkebøger  

jeg har valgt at jeg vil være åben donor. Det betyder ikke at jeg har nogen aktie i børnene overhovedet, men de har mulighed for at finde mig hvis de en dag tumler med identitetsspørgsmål som donorbørn. Det vil jeg gerne hjælp med, hvis det kan give ro til et ungt menneske  

Anmeld Citér

9. november 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
Aalborgtøsen skriver:

Må man det? Altså have donor på både æg og sæd her i Danmark. Det var i hvert fald sådan engang, at den ene forældre skulle være kendt/biologisk. Men det er måske nok, at det er en åben donor? Så meget er jeg heller ikke inde i det. 

Til ts. Hvis det føles rigtig for dig, så gør det. Du vil give andre mennesker den største gave i livet. 

Ja det er i hvert fald det hun har fået, så det tænker jeg da.

Hun prøvede først med egne æg, men de duede ik, også forslog klinikken det andet, son var det Hun endte med, og som lykkes i nr 2 forsøg vh Stine 

Anmeld Citér

9. november 2022

MP5769

Profilbillede for MP5769

Det er virkelig en smuk tanke at du gerne vil hjælpe andre med det du kan! 

Jeg har ikke selv stået med overvejelserne, men jeg kan virkelig gidt sætte mig ind i dine bekymringer. Hvis du virkelig ikke ønsker at kunne blive fundet, så er det en reel bekymring. For hvis bare en af dine nærmeste slægtninge tager en af de test fx en af dine børn og et barn af et donoræg også tager en test, så vil de meget nemt finde ud qf at de er nært beslægtet evt halvsøskende. 

Så ja det vil blive svært at holde 100% anonymt resten af livet med mindre du er sikker på dine børn mm ikke ønsker sådanne en test.

Men omvendt så er overvejelsen jo at, hvis nu det er om evt 16-18 år eller senere og det er en teenager eller ældre som ønsker at møde sit biologiske ophav, vil du så ønske at kunne blive fundet eller ej?

Jeg ville nok ikke have lyst til at kunne blive fundet hvis det var mig, så kan virkelig godt se dit dilemma!

Anmeld Citér

10. november 2022

Anonym trådstarter

MP5769 skriver:

Det er virkelig en smuk tanke at du gerne vil hjælpe andre med det du kan! 

Jeg har ikke selv stået med overvejelserne, men jeg kan virkelig gidt sætte mig ind i dine bekymringer. Hvis du virkelig ikke ønsker at kunne blive fundet, så er det en reel bekymring. For hvis bare en af dine nærmeste slægtninge tager en af de test fx en af dine børn og et barn af et donoræg også tager en test, så vil de meget nemt finde ud qf at de er nært beslægtet evt halvsøskende. 

Så ja det vil blive svært at holde 100% anonymt resten af livet med mindre du er sikker på dine børn mm ikke ønsker sådanne en test.

Men omvendt så er overvejelsen jo at, hvis nu det er om evt 16-18 år eller senere og det er en teenager eller ældre som ønsker at møde sit biologiske ophav, vil du så ønske at kunne blive fundet eller ej?

Jeg ville nok ikke have lyst til at kunne blive fundet hvis det var mig, så kan virkelig godt se dit dilemma!

Du rammer plet med din kommentar! Det er den bekymring jeg har, for jeg ønsker på ingen måde at blive “fundet” senere i livet. 
Det er det der holder mig tilbage 

Anmeld Citér

10. november 2022

MP5769

Profilbillede for MP5769
Anonym skriver:

Du rammer plet med din kommentar! Det er den bekymring jeg har, for jeg ønsker på ingen måde at blive “fundet” senere i livet. 
Det er det der holder mig tilbage 

Så er det virkelig en reel overvejelse! Som jeg synes du skal tage seriøst. For det er jo i dag ikke prisen som gør at folk ikke tager den, og jeg kender de først 15-20 personer som har taget den og har da også selv overvejet at tage den. Og det vil jo være et naturligt sted at starte hvis man vil lede efter en biologisk forældre/familie.

Ikke fordi jeg bil råde dig til at gøre det ene eller andet, det er et valg du må tænke godt over og snakke med evt partner om det(tænker du nok har gjort det) for beslutningen kan jo også risikere at påvirker dem. 

Håber inderligt for dig at du kan komme frem til en beslutning som du har det godt med både nu og på sigt!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.