Spørgsmål om autostol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.419 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. november 2022

Anonym trådstarter

Jeg så i dag ved aflevering, at far bruger disse to slags autostole til vores børn. Ikke præcis dem på billederne men lignende  

vores børn er 2 og 4 år

må barnet på 2 virkelig sidde i det sæde? 
og må vores 4årig virkelig sidde på siddepude UDEN ryglæn? 

han grinede bare fjovet da jeg spurgte ham, og sagde at det havde hans politidame-kæreste helt styr på.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Den 2 årige skal veje mindst 15 kg for at sidde med bilens sele. Vejer h*n det kan h*n fint sidde i sådan en stol såfremt h*n ikke ormer sig ud af selen eller tager den af under kørsel.

Børn fra ca 4 år må gerne sidde på en selepude. Med ryglæn yder bedre beskyttelse, men det er helt lovligt at bruge en uden.

Anmeld Citér

8. november 2022

Anonym trådstarter

MamaGulloev skriver:

Den 2 årige skal veje mindst 15 kg for at sidde med bilens sele. Vejer h*n det kan h*n fint sidde i sådan en stol såfremt h*n ikke ormer sig ud af selen eller tager den af under kørsel.

Børn fra ca 4 år må gerne sidde på en selepude. Med ryglæn yder bedre beskyttelse, men det er helt lovligt at bruge en uden.

Hej, okay tusind tak for dit svar. Nu blev jeg mere rolig tak

Anmeld Citér

8. november 2022

AnoMor

Man skal være 135 cm høj før man må sidde på selepude uden ryglæn  ifølge reglerne. 

Anmeld Citér

8. november 2022

Soonmom

AnoMor skriver:

Man skal være 135 cm høj før man må sidde på selepude uden ryglæn  ifølge reglerne. 

Ikke korrekt når barnet er 135 cm må det sidde i bilen uden nogen former for puder

Man anbefaler selepude med ryglæn indtil 135 cm, men det er ikke lovgivning, blot anbefaling

Anmeld Citér

8. november 2022

Anonym

Soonmom skriver:

Ikke korrekt når barnet er 135 cm må det sidde i bilen uden nogen former for puder

Man anbefaler selepude med ryglæn indtil 135 cm, men det er ikke lovgivning, blot anbefaling

Jeps. Der er et link her:

https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/autostol/autostol-regler-lovgivning

Anmeld Citér

8. november 2022

AnoMor

Soonmom skriver:

Nej det er lovgivning. Ikke anbefaling. Lav selv en hurtig google søgning 

Anmeld Citér

8. november 2022

nanan78

Profilbillede for nanan78
AnoMor skriver:

Nej, lovgvningen siger selepude indtil 135 cm. Der er ikke krav om rygstøtte når de er store nok, men blot anbefaling. Hvis du kan finde en lovtekst der siger noget andet vil jeg meget gerne have et link.

Anmeld Citér

8. november 2022

Soonmom

AnoMor skriver:

Google selv, det er ikke lovgivning at der skal være ryglæn på

Anmeld Citér

8. november 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Indtil barnet er min 135 cm, skal det spændes forsvarligt fast i selepude eller autostol alt efter barnets drøjde og højde.

Et er hvad loven siger, en anden ting er, hvad der rent faktisk sker hvis man ikke har spændt sit barn godt og forsvarligt fast.  Så ja, man kan måske godt bruge en selepude til en 4 årig, men så havde jeg dælme valgt en med ryg og selestøtte, så barnet er spændt godt og ikke brækker nakken ved sammenstød. Har set crash test videoer af hvad der sker med er barn når man kører galt og ikke er spændt godt fast i en autostol med trepunktssele. Så vil nærmere kalde det er samvittighedsspørgsmål end jeg vil begynde at bruge tid på lovgivning. 

Men! hvilken type stol/sæde man bruger kan jo også variere efter hvor langt man kører etc. Ville fx aldrig tage på motorvej eller kør selv ferie uden mit lille barn var spændt godt fast. 

Mit eget barn skal sidde i autostol med trepunktssele så længe som overhovedet muligt. Uanset lovgivning. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.