Stoppe amningen på grund af smerter hos mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.658 visninger
8 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. november 2022

fehår

Øv, jeg er ked af at lave det her indlæg og over at have de her tanker!

Baby er 4 måneder om lidt. Fuldammet, og amningen kører bare. 

Men: jeg døjer med smerter. Mine hænder og fingre er smadrede på grund af ammegigt, og nu har jeg også tiltagende problemer med smerter i underlivet. Der skal stadig udelukkes nogle sidste ting, men lægen hælder til, at det er hormonelt. 

Jeg er så træt af smerter. Samtidig er jeg også ked af at stoppe amningen, især fordi det ikke er et garanteret fix.

Er der nogen, som har stået i en lignende situation? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2022

Mortilto777

Jeg havde ekstremt mange smerter de første 4 til 5 måneder af min datters liv - som inkluderede adskillige brystbetændelser (med dertilhørende feber og kulderystelser), 3 gange indlæggelse for at få anlagt dræn i brystet pga. brystbyld sfa brystbetændelse, svamp på brystvorterne i flere måneder (meget smertefuldt) og sidst men ikke mindst et barn som kun ville amme i vores soveværelse med mørklægnkngsgardin og hvid støj til 1-års alderen ��

Jeg blev rådgivet at opgive amningen mange gange af fagpersoner - men nu er hun lidt over 2 år og ammer stadig løs ��

Hvis det ikke føles rigtigt at stoppe, så se om du kan holde ud - og måske det bliver bedre! Det er virkelig hårdt arbejde at amme!

Anmeld Citér

4. november 2022

Mortilto777

Mortilto777 skriver:

Jeg havde ekstremt mange smerter de første 4 til 5 måneder af min datters liv - som inkluderede adskillige brystbetændelser (med dertilhørende feber og kulderystelser), 3 gange indlæggelse for at få anlagt dræn i brystet pga. brystbyld sfa brystbetændelse, svamp på brystvorterne i flere måneder (meget smertefuldt) og sidst men ikke mindst et barn som kun ville amme i vores soveværelse med mørklægnkngsgardin og hvid støj til 1-års alderen ��

Jeg blev rådgivet at opgive amningen mange gange af fagpersoner - men nu er hun lidt over 2 år og ammer stadig løs ��

Hvis det ikke føles rigtigt at stoppe, så se om du kan holde ud - og måske det bliver bedre! Det er virkelig hårdt arbejde at amme!

Glemte helt at skrive - jeg har også døjet en del med ammegigt.. det blev bedre da hun var omkring 16-17 måneder ��

Anmeld Citér

4. november 2022

Anonym

Jeg synes amning er vigtigt og er også i kraft af min uddannelse velorienteret omkring de gode effekter for mor og barn samt anbefalingerne for amning. Men jeg vil altså også sige at det ikke skal være amning for en hver pris. Hvis du kan være i det og kan mærke at det ikke er den rette beslutning for sig at stoppe så bliv ved. Hvis du ikke kan holde det ud fysisk eller psykisk så find en god måde at trappe ud og stoppe. Du skal have dig selv med i jeres ammeforløb og gøre det som er rigtig for jer. Og hvis du stopper så pak bare en evt. dårlig samvittighed væk. Du træffer det valg ud fra hvad du vurderer er den rigtige beslutning for hele jeres familie og det skal du ikke forsvare for nogen andre. Måske hjælper det for dig at sætte dig et mål som du fortsætter indtil så det ikke virker som en uendelighed du skal amme. Fx ved 6 måneder stopper jeg. Så kan du jo altid revurdere hen af vejen. 

Anmeld Citér

5. november 2022

fehår

Mortilto777 skriver:

Jeg har også haft nogle ammeforløb præget af smerter, og sidste gang holdt jeg ud uden problemer, inden baby selv sagde fra ved 15 måneder. 

Men denne her gang er sværere, fordi jeg skal på arbejde igen lige om lidt. Det er svært at fungere rent praktisk med smerter, og især mit underliv er slemt. Det er så ubehageligt og svier og brænder. 

Så jeg vil virkelig gerne fortsætte amningen, men samtidig er jeg også der, hvor smerterne er ved at ødelægge min hverdag helt. Hvis jeg havde en garanti for, at smerterne ville stoppe, var jeg stoppet. Men jeg risikerer at sidde med de samme smerter og fortryde...

Anmeld Citér

5. november 2022

Anonym

Synes det er søgerligt, at de fleste stadig har den mentalitet, at man skal amme for hver en pris.

Hvis det gør så ondt, at du føler, du ikke kan mere så stop. Det er helt fint at give flaske og fordelen ved det er, at andre også kan give en hånd med

Anmeld Citér

5. november 2022

fehår

Anonym skriver:

Synes det er søgerligt, at de fleste stadig har den mentalitet, at man skal amme for hver en pris.

Hvis det gør så ondt, at du føler, du ikke kan mere så stop. Det er helt fint at give flaske og fordelen ved det er, at andre også kan give en hånd med

Men jeg er jo ikke sikker på, at mine smerter 100% skyldes amning. Ellers var jeg stoppet. Det er et sats, og det gør beslutningen sværere.

Anmeld Citér

5. november 2022

Kastanje

fehår skriver:

Men jeg er jo ikke sikker på, at mine smerter 100% skyldes amning. Ellers var jeg stoppet. Det er et sats, og det gør beslutningen sværere.

Men det er da et godt sats..? En baby hsr da ikke brug for en mor med smerter. Og så vigtig er amning altså bestemt heller ikke. 
jeg ville absolut stoppe og uden dårlig samvittighed overhoved. Stakkels krop.

Anmeld Citér

6. november 2022

fehår

Kastanje skriver:

Men det er da et godt sats..? En baby hsr da ikke brug for en mor med smerter. Og så vigtig er amning altså bestemt heller ikke. 
jeg ville absolut stoppe og uden dårlig samvittighed overhoved. Stakkels krop.

Jeg har ikke dårlig samvittighed, men jeg er egoistisk ked af at afslutte en amning, som kører og ellers fungerer. 

Jeg beder læge om henvisning til gynækolog i morgen og får udelukket de sidste muligheder, inden jeg overvejer videre at stoppe amningen. Det køber mig også lidt tid til at overveje, hvordan vi gør rent praktisk, hvis vi skal stoppe.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.