Lægesamtale efter misdannelsesscanning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.656 visninger
10 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. oktober 2022

Anonym trådstarter

Er der andre der er blevet indkaldt til lægesamtale efter MD? 
Jeg fik indkaldelsen i starten af min graviditet, sammen med de andre indkaldelser til jordmoder og glukosebelastning. 
Derfor må det være egen læge der har henvist. Lægen henviste mig også til et udvidet tilbud grundet ADHD, men endte med at få basistilbud (eller niveau 2)
I min indkaldelse står der jeg har scanning og så lægesamtale og derefter undersøgelse på svangreambulatoriet. Der skal sættes 2 timer af. Jordmoderen mente det måske kunne være pga. af min adhd, hun kunne dog heller ikke se det i systemet. 
Kan mærke jeg bliver en smule nervøs jo tættere på det kommer

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2022

Anonym

Er din BMI høj? Der er en grænseværdi hvor at hvis man ligger over den skal man automatisk indkaldes til lægesamtale efter scanning hvor man snakker om fx tidlig anlæggelse af epidural til fødslen. Jeg spørger pga. din glukosebelastningstest som man kun tilbydes på indikation fx overvægt (men selvfølgelig også ad andre årsager).

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Anonym trådstarter

Min BMI var ved første lægebesøg knap 29, og ja du har ret i at det er grunden til glukosebelastningstesten.. Men jeg har netop ringet ind til afdelingen for at høre, og de mener også det kan være pga. af adhd, som så vil betyde flere lægesamtaler og scanninger.. 

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Anonym

Godt du ringede til dem og fik lidt svar. Det er så ubehageligt at være indkaldt til en samtale uden man kender grunden. Men det er da lidt dårligt at du ikke har fået noget at vide før omkring hvilket forløb der ville være i din graviditet. Det giver jo selvfølgelig en undring. 

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Carina:-)

De holder ekstra øje hvis der fx er ADHD  og andre personlighedsforstyrrelser eller andre udfordringer som fx tidl misbrug , prob i egen barndom eller lign. 

Du skal tage det som omsorg for dig og dit ufødte barn.

De vil sikre sig at du har det godt, og har styrken til at gennemføre en graviditet , fødsel osv.

Det skal nok gå. 

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Anonym trådstarter

Ja, det er nemlig ikke så rart at være udvidnede omkring forløbet - så begynder jeg at tænke for meget over det.. 

Tak for svar - det er også kun positivt de yder den omsorg. Men kan bare mærke, at det gør mig nervøs. Om det bare er lidt ekstra, eller om de oprigtigt er bekymrede og lægger mere vægt på fortid frem for den person man er i dag. Kender ingen andre som har haft sådan et forløb - kun nogle som fra start har været tilknyttet familieambulatoriet, og derfra ekstra undersøgelser.

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:

Ja, det er nemlig ikke så rart at være udvidnede omkring forløbet - så begynder jeg at tænke for meget over det.. 

Tak for svar - det er også kun positivt de yder den omsorg. Men kan bare mærke, at det gør mig nervøs. Om det bare er lidt ekstra, eller om de oprigtigt er bekymrede og lægger mere vægt på fortid frem for den person man er i dag. Kender ingen andre som har haft sådan et forløb - kun nogle som fra start har været tilknyttet familieambulatoriet, og derfra ekstra undersøgelser.

Jeg er jordemoderstuderende og kan sige at de jordemødre jeg har gået med helt oprigtigt kun ønsker at yde omsorg og ikke leder efter noget de kan slå ned på eller hænger fast i fortiden  du kan med ro i maven stole på at de tænker på både dit og barnets bedste og skulle der være en bekymring som er reel, vil de hjælpe og ikke kontrollere. Jeg har jo ikke den store erfaring selv endnu, men som studerende får man jo forklaret jordemødrenes tanker bagved den omsorg de yder og jeg har ikke oplevet nogen som kun ser diagnoser. Vil tro at det er det samme for lægerne men dem har jeg mindre kontakt med. Du kan jo godt sige til næste jordemoderbesøg eller lægesamtale at du godt kunne tænke dig lidt mere overskuelighed over dit forløb og at det er vigtigt for dig at de delagtiggør dig. Det tror jeg der er mange både med og uden forskellige diagnoser der ønsker sig fordi overskuelighed giver tryghed hos langt de fleste. 

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:

Er din BMI høj? Der er en grænseværdi hvor at hvis man ligger over den skal man automatisk indkaldes til lægesamtale efter scanning hvor man snakker om fx tidlig anlæggelse af epidural til fødslen. Jeg spørger pga. din glukosebelastningstest som man kun tilbydes på indikation fx overvægt (men selvfølgelig også ad andre årsager).

Ved du hvad den grænseværdi er på? For jeg har i begge min graviditeter haft en bmi på henholdsvis 34.9 og 36, men har ikke fået nogen indkaldelse. Og hvorfor skulle høj bmi gøre at man skal have en epidural? 

Anmeld Citér

28. oktober 2022

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Ved du hvad den grænseværdi er på? For jeg har i begge min graviditeter haft en bmi på henholdsvis 34.9 og 36, men har ikke fået nogen indkaldelse. Og hvorfor skulle høj bmi gøre at man skal have en epidural? 

Det handler om at det kan være sværere at lægge epidural på overvægtige fødende, så hvis de ønsker epidural er det bedst at lægge den tidligt og ikke når man som fødende står og skriger på den nu. 

Men altså jeg har selv som overvægtig født helt uden smertestillende, så det er jo ikke noget man skal. Det er bare et tilbud.

Anmeld Citér

28. oktober 2022

Anonym

Det handler om at det kan være sværere at lægge epidural på overvægtige fødende, så hvis de ønsker epidural er det bedst at lægge den tidligt og ikke når man som fødende står og skriger på den nu. 

Men altså jeg har selv som overvægtig født helt uden smertestillende, så det er jo ikke noget man skal. Det er bare et tilbud.

Det er en stor del af det, at det kan være sværere at anlægge en epidural hvis man er svært overvægtig og det kan i forvejen være svært hvis man er forpint af smerte. Så hvis den anlægges tidligt kan det gøre det lettere pga at vearbejdet føles mindre intenst der. Men det er også i forhold til hvis det skulle ende i akut kejsersnit, hvor det kan være hensigtsmæssigt at den allerede er anlagt. 
Men det er som det nævnes kun et tilbud og man er velkommen til at sige nej. Man behøver heller ikke få den smertestillende medicin i epiduralen blot fordi den bliver anlagt. Det kan man helt fint vente med til man evt. føler et behov.  

hov ved ikke lige hvorfor jeg kom til at citere dig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.