Det er rigtigt at en del artikler og bøger linker depression og PCOS, men der er desværre ikke ret meget detaljeret materiale om PCOS på dansk, især ikke udgivet af de danske sundhedsmyndigheder. Det er ret frustrerende. Jeg synes denne bog giver et godt billede af den viden jeg er tilgængelig (jeg er dog ikke læge, så det er en absolut subjektiv vurdering). Hun anbefaler plantebaseret kost, men vidensdelen fylder mest, man kan bare se bort fra kostdelen hvis man ikke er interesseret. https://www.amazon.com/Living-PCOS-Free-Hormonal-Polycystic/dp/1781612137
Jeg har PCOS og har haft to større depressioner og op gennem mine tyve meget depressive dage i forbindelse med PMS (Jeg tror man vil kalde det PMDD, men det er vist ikke en diagnose man bruger i DK), hvor jeg den ene dag kunne have det okay og den næste føle at alt var meningsløst og have selvmordstanker. Så snart jeg fik min menstruation forsvandt de depressive symptomer.
Men siden jeg fik mit første barn for fire siden er PMS-symptomerne aftaget en del. De viste sig stadig hvis jeg var stresset, men ellers ikke. Jeg har ikke haft større depressioner.
Jeg fik mit 2. barn for fire måneder siden og har haft en menstruation, der mærkede jeg ikke noget til PMS. Jeg er spændt på om det bliver endnu bedre. Det må tiden vise
Jeg har nørdet PCOS lidt på det sidste og undersøgt mine tidligere blodprøver. Da jeg var i behandling for at få mit første barn, var min AMH-værdi omkring 90, mens den kun var 50 med mit 2. barn. AMH-værdien (anti-müllersk hormon) viser, så vidt jeg forstår, hvor mange cyster man har på æggestokkene. (Jeg ved dog ikke om AMH-værdien kan ændre sig hurtigt, eller det er et nogenlunde fast tal). Det tyder altså på jeg har "mindre" PCOS efter første barn og også færre depressive symptomer. Så jeg ville personligt mene at der er en sammenhæng, men det kan også være helt tilfældigt hos mig. Og en anekdote er jo ikke videnskab 
Men hvad tænker du på når du skriver behandling af PCOS? Kostændringer? Jeg tror i hvert fald ikke det kan skade at behandle din PCOS, så kan du jo se om det hjælper.
Anmeld
Citér