Anonym skriver:
Jeg er nydiagnosticeret med ADHD. Er super meget i tvivl om jeg tør tage medicin, min tvivl går på:
- vil jeg miste de sider af mig som jeg rigtig godt kan lidt, men er en effekt af diagnosen: god energi, kreativitet, handlekraft, stærk empati pga mine skærpede sanser mm
- Det virker så krads og bivirkningerne skræmmer mig mere end at fortsætte livet uden medicin - selvom jeg er udbrændt og har brug for at få ro i min krop oh mit hovede
- Er vildt bange for hjerteproblemer og blodpropper da medicinen er så voldsom iflg indlægsseddel
- advarselstrekanten skræmmer mig, for jeg vil hade at være tvunget til at altid cykle og aldrig kunne køre bil igen
- man må ikke drikke alkohol imens man taget medicinen, men jeg er er madører og mad-entusiast, og ville virkelig savne lækker vin til min mad. Det handler ikke om hård druk men om at nyde god vin i godt selskab engang imellem eller ikke skulle tænke over det til en stor fest eller koncert. Er ikke alkoholiker, selvom det kan lyde som om det fylder, men jeg synes også det kan være sjovt at give los en sjælden gang i mellem måske 1 til 2 gange om året.
Er der nogen derude der har fravalgt medicin og fundet andre måder at håndtere deres adhd på.
Eller er der nogen på medicin som kan fortælle mig hvordan de har fået det og om de har oplevet nogle grimme bivirkninger
Har selvf været i dialog med psykiater men føler stadig ikke jeg er overbevist om bivirkninger og risici for mit helbred er det værd
1: nej så får du den forkerte medicin og skal afprøve andet præperat.
2: bare vent, når du først har fundet det rette ville du ønske du havde gjort det noget før. Og skulle det ikke være tilfældet for dig, så stopper du bare og væk er effekten.
3: det er værst tænkelige tilfælde, lige som med al medicin. Det er meget meget sjældent, personligt har jeg aldrig hørt om nogen der har oplevet livstruende bivirkninger.
4: du må gerne køre bil, du skal bare have særlig tilladelse pga medicinen
5: du må gerne drikke, men kombinationen med medicin er forskellig fra person til person, så start i det små så du lige man mærke efter.
meld dig ind i adhd foreningen på fb, så får du sparring fra andre der har prøvet at stå med samme tanker
Anmeld
Citér