Kreditorbeskyttet konto?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.724 visninger
4 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. oktober 2022

Anonym trådstarter

Jeg får udbetalt en større erstatning iforbindelse med sygdom og erhvervsevnetab. 

Jeg har oprettet en kreditorbeskyttet konto til pengene.

Jeg ville have haft et kort til kontoen, men det kunne man åbenbart ikke lave.

Jeg ved at jeg ikke må sætte andre midler ind på kontoen, men hvordan må jeg bruge dem?

Må jeg feks overføre nogle til min nemkonto, og bruge dem derfra? Her bliver de jo automatisk blandet med andre penge?

Tror ikke jeg helt forstår hvad der menes med, at holde erstatningen adskilt fra andet økonomi. Bankdamen der oprettede kontoen, sagde at jeg jo bare kan overføre til andre konto fra den kreditorbeskyttet,  men så bliver dem jeg overfører jo blandet...

Så...er der nogen der kan forklare mig sammenhængen, så jeg ikke får gjort noget forkert i den forbindelse.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2022

Mom

Profilbillede for Mom

Min mor fik også sådan en konto ifm erstatning, og det er meningen at man skal overføre fra den, til ens "normale" konto, når man vil bruge nogle af pengene, men du skal ikke overføre mere end du skal bruge, så man kan se at pengene er blevet brugt til de ting man gerne ville, men det kan sagtens være almindelig indkøb. 

Anmeld Citér

19. oktober 2022

UnderCover37

Kontoen er oprettet for at beskytte din erstatning mod, at evt kreditorer kan kræve at du betaler gæld med de penge der er fra din erstatning. 

Overfor hvad du har brug for, mere eller mindre af gangen og vid, at det resterende beløb er beskyttet.

En erstatning for tab af erhvervsevne regnes ikke med i din formue, hvis du får brug for at modtage overførselsindkomst fx i forbindelse med jobafklaring og lignende.

Anmeld Citér

20. oktober 2022

Anonym

Enig i det de andre skriver. Har dine kreditorbeskyttede midler først været ovre på en alm konto, er de ikke længere kreditorbeskyttede, så vigtigt at du kun overfører det til de alm konto, som du skal bruge løbende. En anden vigtig ting, jf. ovenstående, er at de kreditorbeskyttede midler skal overføres direkte til den kreditorbeskyttede konto fra dem der udbetaler erstatningen. De må med andre ord ikke først sættes ind på din alm konto for derefter at blive overført til den kreditorbeskyttede konto, for så er de heller ikke længere kreditorbeskyttede. 

Anmeld Citér

20. oktober 2022

Anonym

Pointen er, udover hvad de andre skriver, at pengene kan blive ved med at være kreditorbeskyttede konto, hvis man fx køber værdier direkte fra den kreditorbeskyttede konto. Altså, så er værdierne også kreditorbeskyttede fx en cykel (spørg banken hvis du vil dette). 

Kreditorbeskyttet betyder, at pengene er beskyttede fra kreditorer, hvis man fx skylder penge væk - eller hvis man bliver skilt. Så skal de ikke deles.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.