3-åriges sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

909 visninger
8 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. oktober 2022

Anonym trådstarter

Min søn er 3 år og jeg er meget bekymret for hans sprog trods institutionen ikke er det. De mener, at han udvikler sig konstant. Min søns udtalelse er virkelig dårlig; typisk kun jeg forstår, hvad han mener. Han kan i øvrigt heller ikke udtale sit navn ordentligt. Han har svært ved at lave lange sætninger. Han kan ikke tælle til ti, trods vi jævnligt øver med ham. 

Jeg forstår ikke hvorfor, at pædagogerne ikke indsætter en talepædagog og er mere bekymret. Jeg har utallige gange gjort dem opmærksom på min bekymring. Men de mener ikke, at der er noget at være bekymret for endnu. Men han taler ikke som sine jævnaldrende. Og det hjælper ikke på hans situation, at han kun er på stue med små børn, som slet ikke har et sprog. 

Jeg skal lige gøre opmærksom på, at han bliver 3 år om 1,5 måned og fortsat går i vuggestuen pga manglende plads i børnehaven. Derudover er han ørebarn og fik lagt dræn i ørene i marts 2022. 

Ved ikke hvad jeg vil med dette opslag, udover at komme ud mine frustrationer, tror jeg - er oprigtigt bekymret for, om han kan nå at indhente det inden skolestarte

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2022

HilliHallo

Hvis du ellers er tiltro til vuggestuen, så ville jeg læne mig op ad dem og finde ro i at de trods alt er fagpersoner og at de nok skal reagerer hvis der på et tidspunkt skal gøres noget. 

Du kan selv fremme hans lyde derhjemme. Det er faktisk den vigtigste træning = den daglige øvelse. Gentag alt hvad han siger, så han kan høre den rigtige udtale. Syng, læs. Øv at sige vokal-lydende....  Aaaaaaaaaaaarrr, Iiiiiiiiiiiii, Uuuuuuuuu osv.  

Det skal nok komme. Også inden han begynder i skole. 

Hilsen mig der indtil videre har haft to børn med logopædforløb. At øve der hjemme er hele fundamentet for udvikling. 

Anmeld Citér

18. oktober 2022

Anonym trådstarter

HilliHallo skriver:

Hvis du ellers er tiltro til vuggestuen, så ville jeg læne mig op ad dem og finde ro i at de trods alt er fagpersoner og at de nok skal reagerer hvis der på et tidspunkt skal gøres noget. 

Du kan selv fremme hans lyde derhjemme. Det er faktisk den vigtigste træning = den daglige øvelse. Gentag alt hvad han siger, så han kan høre den rigtige udtale. Syng, læs. Øv at sige vokal-lydende....  Aaaaaaaaaaaarrr, Iiiiiiiiiiiii, Uuuuuuuuu osv.  

Det skal nok komme. Også inden han begynder i skole. 

Hilsen mig der indtil videre har haft to børn med logopædforløb. At øve der hjemme er hele fundamentet for udvikling. 

Tak for din beroligende besked. 

Har du andre gode råd til, hvordan jeg kan hjælpe ham med at stimulere sproget?

Hvordan er det gået dine børn?- hvis jeg må være så fræk at spørge. 

Anmeld Citér

18. oktober 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det bedste du kan gøre er at at lege en masse med ham, hvor I bruger en masse ord - børn lærer via leg. Derudover sæt ord på så meget som muligt, hvis han siger “mig have den der” så sig “du vil gerne bede om mælken, du får lige et glas mælk”. Men lad være med at være kommentator fx ‘nu tager du den røds klods, nu tager du gule bil’. Det er unaturligt og fordrer heller ikke sprogudvikling.
så en masse ord men i en dialog og hvor det ellers giver mening. 
Han vil bedst kunne udvikle sig sprogligt derhjemme. 
derudover kan der netop ske en masse, når først han starter i børnehaven, så jeg ville give det tid. 
talepædagoger er der desværre ikke så mange af og der er derfor en del ventetid. De mest udfordrede børn kommer først i køen. 
Hvis du vil lære ham at tælle så leg en masse gemmeleg - han lærer ikke at tælle af at øve, han er kun 3 år. Det er måske ikke interessant for ham at lære at tælle, hvis det ikke er en del af en leg. 
så jeg ville tage den med ro - Det kan sagtens nå at komme, han er kun 3 år. 

Anmeld Citér

18. oktober 2022

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Det bedste du kan gøre er at at lege en masse med ham, hvor I bruger en masse ord - børn lærer via leg. Derudover sæt ord på så meget som muligt, hvis han siger “mig have den der” så sig “du vil gerne bede om mælken, du får lige et glas mælk”. Men lad være med at være kommentator fx ‘nu tager du den røds klods, nu tager du gule bil’. Det er unaturligt og fordrer heller ikke sprogudvikling.
så en masse ord men i en dialog og hvor det ellers giver mening. 
Han vil bedst kunne udvikle sig sprogligt derhjemme. 
derudover kan der netop ske en masse, når først han starter i børnehaven, så jeg ville give det tid. 
talepædagoger er der desværre ikke så mange af og der er derfor en del ventetid. De mest udfordrede børn kommer først i køen. 
Hvis du vil lære ham at tælle så leg en masse gemmeleg - han lærer ikke at tælle af at øve, han er kun 3 år. Det er måske ikke interessant for ham at lære at tælle, hvis det ikke er en del af en leg. 
så jeg ville tage den med ro - Det kan sagtens nå at komme, han er kun 3 år. 

Åh du aner ikke hvor glad, jeg blev af din besked. Den landede så fint  Tusinde tak  Jeg er helt klart mere rolig nu og har en ide om, hvad jeg selv kan gøre for at hjælpe ham. 

Anmeld Citér

18. oktober 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Åh du aner ikke hvor glad, jeg blev af din besked. Den landede så fint  Tusinde tak  Jeg er helt klart mere rolig nu og har en ide om, hvad jeg selv kan gøre for at hjælpe ham. 

Det er dejligt du er mere rolig

Forresten er gentagelser fint så hvis I leger med modellervoks så prøv at se om han har lyst til at lege det samme næste gang i tager modellervoks frem. 
men jeg tænker at personalet i vuggestuen har mødt mange børn og har en ide om hvornår der skal sættes noget ekstra ind. De har måske haft børn der sprogligt mindede om din og kan derfor trække den erfaring at det nok skal komme

Anmeld Citér

18. oktober 2022

HilliHallo

Anonym skriver:

Tak for din beroligende besked. 

Har du andre gode råd til, hvordan jeg kan hjælpe ham med at stimulere sproget?

Hvordan er det gået dine børn?- hvis jeg må være så fræk at spørge. 

Du må ikke rette ham, når han udtaler forkert. Det er super vigtigt. Og, som en anden skriver, skal øvelserne være indirekte. Altså ikke noget med fx at sige "Theo, kan du sige saftevand?" Det hele skal foregå "skjult" i en masse skøn dialog i jeres hverdag. 

Når din søn fx siger "se, fisk", så gentager du "Se en fisk, den er gul" så får han både hørt korrekt ordlyd og du udvider hans ordforråd. 

Mine egne børn; den ældste havde talepædagog frem til skolestart. Han har ikke været udfordret. Den mellemste starter skole til næste år og han skal nok nå at blive klar. Ellers tager skolen over og arbejder videre. 

Anmeld Citér

18. oktober 2022

Soonmom

Umiddelbart tænker jeg at du skal stole på institutionen. Det er i øvrigt de færreste knap 3 årige som kan tælle til 10. Det har ingen af mine kunne. Min datter har lige lært det og hun er 3 år og 3 mdr.

Man sætter sjælendt talepædagog på så små børn, hvis de har taleforståelse altså hvis det kun er udtalen, mange 3 årige har i øvrigt udtalefejl, det er helt normalt og mange af dem retter sig selv , og især hvis dit barn også er ørebarn, ville jeg nok også afvente og se om han indhenter det 

Anmeld Citér

19. oktober 2022

Haooy_3

Profilbillede for Haooy_3

Min søn havde også store udfordringer i den alder. Kunne heller ikke udtale sit eget navn, eller sågar sige "mor" korrekt. 

Han blev indstillet til talepædagog, men kom aldrig i gang grundet corona nedlukningen. Så al træning har vi selv stået for. Jeg var heldigvis hjemme på barsel under coronanedlukningen, så jeg havde tid til at øve hver dag når vi gik ture osv. 

Som andre siger, arbejdet derhjemme gør en kæmpe forskel. Udover de råd som er givet, så husk at sluk for baggrundsstøj (tv, musik og lign), sørg for at han ser jeres munds bevægelser. 

Vi fokuserede på at gentage dialogen som er beskrevet af andre. Derudover havde vi fokus på en lyd af gangen. Fx "m", hvor vi udvalgte nogle m-ord: mor, morgen, mad, mælk. Disse udtalte vi så altså mmmmælk. Indtil vores søn fik styr på den lyd, og så videre til den næste lyd  

Desuden spillede vi meget billedlotteri, der er mange ord og gentagelser  

Da talepædagogen endelig tog ham ind efter meeeget lang ventetid, havde han fin udtale og testen viste han havde et større ordforråd end gennemsnittet. Så der er håb  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.