Dårlig nyt til nakkefold! Moderkagebiopsi snart

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:

Ja. Et godt råd. Træk vejret. 
Så vil jeg gerne lige tage dig med igennem dine tal, som de ser ud helt konkret. 

Nej. Du har ikke en høj risiko for Downs. Du har en forhøjet risiko i forhold til andre på din alder. 

Dine tal er således: 

hvis du fødte 227 børn. Så ville et af dem have downs. Det svarer statistisk til lidt over 2% risiko. 

Du har altså 98% sandsynlighed for at få dt raskt barn uden. 

Ang moderkagebiopsi. Jeg har fået lavet en -

man er øm. Men du kan følge med i processen. 

du aborterer ikke af selve moderkagebiopsien. 

risikoen på på mellem 0,5-1 % tæller alle de provokerede senaborter og fødsler, hvor barnet var så sygt, at det ikke kunne leve uden for livmoderen. Hvor man eksempelvis har fundet ud af det ved hjælp af biopsien.  Det tæller i øvrigt også de børn, som dør “naturligt” i maven inden for 30 dage efter en biopsi. Dermed også hvis moderen afgår i et trafikuheld 27 dage efter biopsien. Det er således ikke biopsien som er grunden til aborten. 

Jeg talte med fødselslæge, som havde arbejdet med moderkagebiosier i 25 år. Hun sagde, at hun aldrig havde set en abort grundet selve biopsien. Men at det skyldtes at man tog biopsien. Opdagede en fatal ændret hos fosteret vis biopsien - og dermed satte en fødsel/abort igang. Men det registreres under en biopsi, da det jo igangsætte hurtigt og inden for de 30 dage. 

så for at give dig et indblik - hvis man får taget en modkagebiopsi - så er der i 0.5-1 % gangene en risiko for, at dit foster er så sygt, at det ender i en PROVOKERET abort. Ikke at biopsien forårsager aborten  

det er præcis som du husker fra coronatallene. Der talte det med, hvis man var død “med” corona 30 dage efter man havde fået stillet diagnosen “corona”. Om man så var død i et trafikuheld, så talte det med i “død med corona” 

Igen - dine tal er forhøjede. Men du har altså 98% sandsynlighed for et raskt barn . 

Bare lige en korrektion, 1 ud af 227 giver en risiko på 0,44%, ikke 2%.

Så det er faktisk endnu lavere risiko

TS: jeg har selv fået foretaget en moderkagebiopsi pga misdannelse hos foster i tidligere graviditet. Selve indgrebet er rimelig lige til, jeg fik enormt mange plukveer i tiden efter og ventetiden er hård. Men husk, trods din risiko er forhøjet er det stadig en lav risiko

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Bare lige en korrektion, 1 ud af 227 giver en risiko på 0,44%, ikke 2%.

Så det er faktisk endnu lavere risiko

TS: jeg har selv fået foretaget en moderkagebiopsi pga misdannelse hos foster i tidligere graviditet. Selve indgrebet er rimelig lige til, jeg fik enormt mange plukveer i tiden efter og ventetiden er hård. Men husk, trods din risiko er forhøjet er det stadig en lav risiko

Tak!

hvad gjorde du ved smerterende? Tog du piller eller andet? 
Jeg er meget nervøs over indgrebet, miste barnet, og have meget ondt efter

Anmeld Citér

12. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej søde damer.
jeg fik desværre dårlig nyt til NF på et tal på 1:227. Nakkefoldens tykkelse var på 2,8. Og hun sagde at blodprøverne så fine ud. Jeg har en alder på 29. Så det nok alderen og nakkefolden der har trykket ned! Hvad lå jeres på?
jeg er utrolig bange, da hun sagde, at risikoen for downs syndrom er højt. Det er begyndt at påvirke mig meget, at jeg næsten ikke kan spise og sove. Jeg skal få taget moderkagebiosi i morgen og er bange for at miste barnet og at få dårlige svar fra testen. Er der nogen der har oplevet det samme som mig? Har i gode råd? hvornår vi i evt svar på jeres? (Hvidovre hospital).
ps jeg skal rejse to dage efter så er mega nervøs!

Fik tallet 1:2 med min yngste datter og en NF på 4,1 og hun endte med at være sund og rask.

Jeg har været igennem 4 moderkagebiopsier og det er ikke det mest behagelige, men det er ikke slemt og man er lidt øm efterfølgende. Regn med omkring 7 dages svartid.

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym

1:30.000 den ene gang og nogle år efter 1:18.000 ca tror jeg. Men oddsne er jo, at får du 200-nogen børn, vil en have downs, så prøv at hold hovedet koldt (lettere sagt end gjort). Jeg ønsker det bedste herfra

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym

Anonym skriver:

Tak!

Jeg tog to panodil en enkelt gang samme dag pga smerter, mere var ikke nødvendigt for mig, og så lagde jeg mig i sofaen, da jeg kom hjem og blev der resten af dagen. Plukveerne kom hos mig kun når jeg lavede noget/anstrengte mig, så det blev bare til nogle fredelige dage efterfølgende og langsomt blev det bedre og jeg kunne være aktiv som normalt efter Ca 14 dage tror jeg. Men det er jo bare min oplevelse og det er nok meget individuelt.

Lægen fortalte mig at risikoen for at miste primært var forbundet med de syge børn, men der er selvfølgelig en risiko. Det psykiske var nok det hårdeste. Jeg tror at vi ventede lidt over en uge på svar og hver gang telefonen ringede gik jeg lidt i panik. Men vi havde tidligere været igennem en senabort, så vidste også at vi havde brug for et definitivt svar fra en moderkagebiopsi. Ellers er der jo NIPT testen. 

Men del endelig dine bekymringer med lægen, de er søde og forstående og snakker dig stille igennem selve indgrebet (som jeg ikke personligt ikke syntes var så slemt) 

Anmeld Citér

13. oktober 2022

Anonym

Tak!

Bare lige husk dig selv på, at en moderkagebiopsi ikke giver anledning til spontan abort. 

Aborterne i forbindelse med moderkagebiopsi er de provokerede fordi man ved biopsien finder svære kromosomfejl. 

Du har en MARKANT større risiko for at blive kørt ned og miste barnet end noget andet i dit scenarie. 

Du mister ikke dit barn spontant - det er der ikke rigtig risiko for som sådan. Der er risiko for, at du får et svar med kromosomfejl som KAN føre til en provokeret - læs i gangsat og kontrolleret af dig og lægerne -  abort/fødsel.

Din risiko er, som en anden skriver, 0,44!!!! 
risikoen for, at SVARET ved moderkagebiopsien er dårligt er 0,5- 1% beregner ud på alle kvinder, der får en moderkagebiopsi. Og her taler vi også om de kvinder der fik 50% og 100% dårlige svar og havde meget dårlige tal til nakkefold. 

Igen - du har ikke en gang 1% chance for at dit barn har downs eller der er noget galt eller at du skal have en senabort. 

Tag 2 panodiler - det hjalp også her på jaget ved moderkagebiopsien. Tag den 1 time inden du skal ind Og træk så vejret. 
du har 99.5% chance for at få dit barn uden downs i armene

Anmeld Citér

21. oktober 2022

Anonym trådstarter

Jeg har endelig fået svar efter 7 dage(inklusiv weekend). 
heldigvis er alt helt normalt! 
Tak for jeres beskeder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.