Bishop Score hos JM?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.336 visninger
11 svar
10 synes godt om
26. september 2022

Anonym trådstarter

Hej 

Nogle der kender til/har erfaring med en såkaldt Bishop Score, som JM bruger ifb. Indvendig vurdering? 
Er 40+6 og min lå på 4 ved 40+2, som jeg kan læse mig til ikke er så godt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Hej 

Nogle der kender til/har erfaring med en såkaldt Bishop Score, som JM bruger ifb. Indvendig vurdering? 
Er 40+6 og min lå på 4 ved 40+2, som jeg kan læse mig til ikke er så godt

Det eneste det betyder er st du højst sandsynligt skal sættes i gang med fødsel og at der er lille risiko for at du kan gå i fødsel af dig selv. 
Det er jo slet ikk hverken unormalt eller farligt.

Anmeld Citér

26. september 2022

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Det eneste det betyder er st du højst sandsynligt skal sættes i gang med fødsel og at der er lille risiko for at du kan gå i fødsel af dig selv. 
Det er jo slet ikk hverken unormalt eller farligt.

Okay - men ud fra hvad jeg kunne læse, betyder en score på 4 også, at en igangsættelse højst sandsynlig ikke vil være mulig  og det undrede jeg mig bare over 

Anmeld Citér

26. september 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Okay - men ud fra hvad jeg kunne læse, betyder en score på 4 også, at en igangsættelse højst sandsynlig ikke vil være mulig  og det undrede jeg mig bare over 

Okay. Det er slet ikk hvad jeg læser mig frem til. 
men snak med din jm om din bekymring. Hun kan med garanti give en detaljeret forklaring 

Anmeld Citér

26. september 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Det er jo kun et øjebliksbillede. Det er en score der gives ud fra fx livmoderhalsens placering, livmodermundens åbning, konsistens osv. og det ændrer sig jo og du kan sagtens nå at gå i fødsel selv. Det skal du ikke tænke for meget over. Var det noget du fik oplyst fordi du gerne ville have haft lavet en hindeløsning?

Anmeld Citér

26. september 2022

Anonym trådstarter

Agma skriver:

Det er jo kun et øjebliksbillede. Det er en score der gives ud fra fx livmoderhalsens placering, livmodermundens åbning, konsistens osv. og det ændrer sig jo og du kan sagtens nå at gå i fødsel selv. Det skal du ikke tænke for meget over. Var det noget du fik oplyst fordi du gerne ville have haft lavet en hindeløsning?

Nej min JM nævnte nemlig slet ikke hindeløsning, og efterfølgende har veninder bombarderet mig med spørgsmål om hvorfor jeg ikke er blevet tilbudt en hindeløsning

Anmeld Citér

26. september 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Nej min JM nævnte nemlig slet ikke hindeløsning, og efterfølgende har veninder bombarderet mig med spørgsmål om hvorfor jeg ikke er blevet tilbudt en hindeløsning

Men hvis hun har undersøgt dig har det formentlig været for at se om hun kunne tilbyde dig en hindeløsning. Ellers er der ingen grund til at undersøge indvendigt og det er ikke standard i jordemoderkonsultationerne med mindre der skal løsnes hinder.  Og hun har så formentlig fundet at forholdene var sådan at hun ikke kunne tilbyde dig at lave en hindeløsning fordi det ikke kunne lade sig gøre. Fx fordi du ikke var åben nok. Jordemoderen skal kunne få en finger op igennem livmoderhalsen og ind igennem livmoder munden for at kunne løsne hinder. Men hun kunne jo godt have kommunikeret lidt bedre. 

uanset hvad har det intet at sige ift. hvor moden og åben du er nu, hvor det er flere dage siden. Kroppen forbereder sig hos de fleste stille og roligt med menstruationsmurren og plukkeveer (ikke alle mærker det dog) som langsomt afkorter livmoderhalsen og åbner dig i dagene op til fødslen starter og du enten får veer eller vandet går. Og så er der hos nogen, at der ikke rigtig sker noget og igangsættelse bliver nødvendigt og så bruges den skala til at finde ud af bl.a. hvilken metode der er mest hensigtsmæssig til igangsættelse.

Men det eneste du kan bruge det du har fået at vide til lige nu, er at vide, at da du var 40+2 var forholdene ikke modne hos dig  Det siger ikke noget om hvordan det er nu.

Anmeld Citér

26. september 2022

Anonym trådstarter

Agma skriver:

Men hvis hun har undersøgt dig har det formentlig været for at se om hun kunne tilbyde dig en hindeløsning. Ellers er der ingen grund til at undersøge indvendigt og det er ikke standard i jordemoderkonsultationerne med mindre der skal løsnes hinder.  Og hun har så formentlig fundet at forholdene var sådan at hun ikke kunne tilbyde dig at lave en hindeløsning fordi det ikke kunne lade sig gøre. Fx fordi du ikke var åben nok. Jordemoderen skal kunne få en finger op igennem livmoderhalsen og ind igennem livmoder munden for at kunne løsne hinder. Men hun kunne jo godt have kommunikeret lidt bedre. 

uanset hvad har det intet at sige ift. hvor moden og åben du er nu, hvor det er flere dage siden. Kroppen forbereder sig hos de fleste stille og roligt med menstruationsmurren og plukkeveer (ikke alle mærker det dog) som langsomt afkorter livmoderhalsen og åbner dig i dagene op til fødslen starter og du enten får veer eller vandet går. Og så er der hos nogen, at der ikke rigtig sker noget og igangsættelse bliver nødvendigt og så bruges den skala til at finde ud af bl.a. hvilken metode der er mest hensigtsmæssig til igangsættelse.

Men det eneste du kan bruge det du har fået at vide til lige nu, er at vide, at da du var 40+2 var forholdene ikke modne hos dig  Det siger ikke noget om hvordan det er nu.

Tak for svaret! Det gav mig mere info at forholde mig til

Anmeld Citér

26. september 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Bishopscore er en måde at beskrive livmoderhalsen og der bliver blandt andet vurderet på hvor åben den er, hvor lang den er, hvor blød, hvor den er positioneret og hvor dybt hovedet står. Man kan godt sætte i gang uanset hvad bishop score er. Men den kan bruges til at vælge den mest hensigtsmæssige metode. Hovedreglen er at hvis scoren er under 6 vil man bruge piller som førstevalg, 6 eller mere vil det ofte være muligt at tage vandet og få fødslen i gang på den måde.

Nogle gange kan man godt tage vandet før man har en score på 6, men der er det ikke særlig ansynligt at det vil virke som igangsættelse -måske er det det du har fået at vide?

Desuden som andre skriver, så kan det ændre sig fra dag til dag og det er kun en bishop score den dag man evt skal sættes i gang, der har klinisk relevans. Men mange journalsystemer udregner den bare automatisk når jm klikker af hvordan livmoderhalsen føltes, selvom formålet ikke var reel igangsættelse men netop bare hindeløsning. Det er i hvert fald den info jeg fik af jm

Anmeld Citér

26. september 2022

Anonym trådstarter

Tak for jeres mange brugbare svar!

Jeg har, mærkeligt nok, haft rigtig meget murren i dag og faktisk været i tvivl om hvorvidt jeg så småt er igang med at få veer, så det hele har lige ændret sig ret hurtigt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.