Anonym skriver:
Okay - men ud fra hvad jeg kunne læse, betyder en score på 4 også, at en igangsættelse højst sandsynlig ikke vil være mulig
og det undrede jeg mig bare over
Bishopscore er en måde at beskrive livmoderhalsen og der bliver blandt andet vurderet på hvor åben den er, hvor lang den er, hvor blød, hvor den er positioneret og hvor dybt hovedet står. Man kan godt sætte i gang uanset hvad bishop score er. Men den kan bruges til at vælge den mest hensigtsmæssige metode. Hovedreglen er at hvis scoren er under 6 vil man bruge piller som førstevalg, 6 eller mere vil det ofte være muligt at tage vandet og få fødslen i gang på den måde.
Nogle gange kan man godt tage vandet før man har en score på 6, men der er det ikke særlig ansynligt at det vil virke som igangsættelse -måske er det det du har fået at vide?
Desuden som andre skriver, så kan det ændre sig fra dag til dag og det er kun en bishop score den dag man evt skal sættes i gang, der har klinisk relevans. Men mange journalsystemer udregner den bare automatisk når jm klikker af hvordan livmoderhalsen føltes, selvom formålet ikke var reel igangsættelse men netop bare hindeløsning. Det er i hvert fald den info jeg fik af jm 
Anmeld
Citér