Nakkefoldsscanning og risikotal

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.080 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. september 2022

WantingBaby2012

Hejsa. 

Jeg er gravid med mit 3. barn og har for 3 uger siden været til nakkefold. Vi fik et risikotal der hedder 1:872. Selvom jordemoderen sagde at det ikke var høj risiko og tallet samt scanningen var fin og normal, så kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke over, om vi burde købe en NIPT test for en sikkerhedsskyld  

Jeg er 32 år. Ved min første (som er født i 2014) lå tallet på 1:<20.000, ved nr. 2 (født i 2017) lå tallet vist på omkring 1:5.000. Ville I være bekymret?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Nogle steder får man ikke selve risikotallet at vide. Det tror jeg er en god ting. 

Vil du have barnet fjernet med Downs? For er tanken om et barn med downs helt ubærlig for dig, så er det måske for det bedste, så du kan handle på det. 

Hvis ikke, så ville jeg satse på den lille er sund og rask og ellers tage det hen ad vejen, hvis dit barn mod al forventning skulle have en kromosonfejl

Hvad end der giver dig mest ro.

Anmeld Citér

23. september 2022

Anonym

Nej jeg ville ikke være bekymret. Og så længe de ikke har nævnt noget om at du skal være bekymret, så tror jeg sagtens du kan slappe af. 

Anmeld Citér

23. september 2022

Anonym

Det er da er super flot tal? 

Det svarer til, at du får 872 børn lige nu og at 1 af dem har downs  

Generelt skal man lige springe op og falde ned på de tal der. Jeg fik over 20.000 for downs med min ældste. Hun har så en kromosomfejl, som man ikke tester for. 

Der findes uendelige kromosomfejl - mange giver slet ikke komplikationer som sådan. Man kan slet ikke teste for alle. Man kan kun teste, hvis man ved, hvad man leder efter :-) 

872 er er super godt tal og procentmæssigt så har du under 1% sandsynlighed for, at dit barn har downs  

Anmeld Citér

23. september 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg fik et der hed 1/211 ved mig tredje barn - jeg var der 31 år og nakkefolden var målt til 3,2mm…. 
vi blev tilbudt en moderkagebiopsi men de kunne ikke tage den og derefter fik jeg en nipp test - er I ikke tilbudt det? Eller skal tallet være under 300 mon?

Anmeld Citér

23. september 2022

Anonym

Jeg fik et der hed 1/211 ved mig tredje barn - jeg var der 31 år og nakkefolden var målt til 3,2mm…. 
vi blev tilbudt en moderkagebiopsi men de kunne ikke tage den og derefter fik jeg en nipp test - er I ikke tilbudt det? Eller skal tallet være under 300 mon?

Tallet skal være 1:300 før en kromosomtest tilbydes  

Eller man er i en risikogruppe. Eksempelvis via sin alder. Men der skal man være over 35/40, som jeg husker det, eller have familiære genetiske lidelser  

1:300 er alligevel ret lavt procentmæssigt det er stadig under 1% alene ud fra tallet. 
så holder man det jo sammen med de andre fund (altså næseben, nakkefold osv) 

Anmeld Citér

24. september 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Tallet skal være 1:300 før en kromosomtest tilbydes  

Eller man er i en risikogruppe. Eksempelvis via sin alder. Men der skal man være over 35/40, som jeg husker det, eller have familiære genetiske lidelser  

1:300 er alligevel ret lavt procentmæssigt det er stadig under 1% alene ud fra tallet. 
så holder man det jo sammen med de andre fund (altså næseben, nakkefold osv) 

Ok

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.