Eksperthjælp: En underretning er en bekymring for et barns trivsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.113 visninger
7 svar
14 synes godt om
19. september 2022

Trine Andreasen

Hej jeg står i den forfærdelige situation at min datters børnehave har lavet en underretning. Min datter på 3 har sagt i børnehaven at jeg har slået hende. Jeg er blevet kaldt til samtale med familie rådgivningen.
Jeg kunne ALDRIG drømme om at slå mine børn.
Min datter er lige blevet storesøster og hun har været meget jaloux og hun har både slået mig, hendes bonusfar og hendes nye lillebror.
Børnehaven er blevet informeret om at min datter har det meget svært fortiden og har bedt dem om at fortælle hvis der har været nogle episoder.
Jeg er dybt frusrtet og ked af over at børnehaven ikke har snakket med. De har sågar skrevet i underretningen at de ikke var bekymret.. hvorfor så lave en underretning? Føler at jeg er blevet stemplet og jeg har svært ved at se hvordan jeg skal have tillid til at personalet i hendes børnehave fremadrettet. Jeg har selv søgt om hjælp fra sundhedsplejerske til at få nogle redskaber til min datter, så jeg kunne hjælpe hende igennem den her tid. Så jeg føler jeg som gør alt hvad jeg kan for at støtte og hjælpe hende. Hvordan kan de laver sådan en underretning uden de er bekymret ? Det er bare ødelæggende for mig som mor.. jeg er helt knust og rystet.

Trines svar

Kære du

Jeg kan godt forstå at du føler at det er rystende, at de laver en underretning og at de ikke har fortalt dig om det, virker endnu mere voldsomt.

Og dine følelser er helt forstålige.

Men det er faktisk sådan, at hvis børn fortæller, at de bliver slået har børnehaven pligt til at lave en underretning og indkalde til enten en børnefaglig undersøgelse eller en samtale med dig, hvor de finder hoved og hale i det.

Så selvom det virker voldsom så er det deres pligt.

Der bliver lavet rigtig mange underretninger og i mange tilfælde bliver de, efter en kort samtale afsluttet, da der ikke findes grund til bekymring.

En underretning, selvom det måske ikke føles sådan, skal ses, som en bekymring for et barns trivsel.

Og som du selv skriver, så har din datter det rigtig svært for tiden og derfor kan det være en rigtig god ide at institutionen og dig får noget hjælp.

Det kan være i form at ekstra støtte til din datter i institutionen eller råd og vejledning til dig i forhold til hvordan du bedst støtter din datter i forhold til hendes jalousi og hendes uhensigtsmæssige adfærd.  

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med børnehaven og få renset luften, så I sammen bedst muligt kan hjælpe din datter tilbage i trivsel.

Og hvis du har brug for mere konkret råd og vejledning i forhold til at hjælpe din datter så er du altid velkommen til at booke en GRATIS og uforpligtende afklaringssamtale.

Det kan du gøre her.

Mange hilsner

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg forstår godt at det er suoer ubehageligt. Jeg har som lærer et par gange skrevet underretning hvor jeg ikke selv vurderede at der var en sag. Men fortæller barnet om vold så skal man underrette kommunen uden at fortælle forældrene om det. Selvfølgelig for qt forældrene ikke kan nå at “true barnet til tavshed” inden kommunen får talt med barnet. Så børnehaven har altaå ikke noget valg og når de tilmed skriver at de ikke er bekymrede så lægges sagen nok hurtigt ned igen.

ps. Min egen søn slog mig i en periode som 3 årig og fortalte bagefter en anden voksen at jeg havde slået ham. Børn kan jo have svært ved at skille sig selv som individ og mor/far fra hinanden.

Anmeld Citér

19. september 2022

MOmmo

Jeg har inden jeg fik denne underretning haft en sundhedsplejerske på banen som faktisk komme her i den her uge for at give mig råd og vejledning i forhold til min datter og hendes jalousi, derud over har jeg meldt mig til et tilbud som forældre der har brug for råd sparing omkring hvordan jeg kan hjælpe og støtte mln datter bedst muligt igennem den her svære tid for hende. Så det gør ski ondt at få smidt sådan en i hovedet fra hendes børnehave når man står på hovedet med en nyfødt på armen for at hjælpe sin 3 årige. Ja jeg ved det er deres pligt. Men syntes godt nok man burde overveje hvordan man kaster en underretning i hovedet på en forældre, hvor der tilmed er tilføjet at de ikke er bekymret. Uanset hvad, så bliver man som forældre virkelig forskrækket og dybt påvirket når der bliver lavet en underretning som lyder på at ens 3 årige siger at man har slået hende.

Anmeld Citér

20. september 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
MOmmo skriver:

Jeg har inden jeg fik denne underretning haft en sundhedsplejerske på banen som faktisk komme her i den her uge for at give mig råd og vejledning i forhold til min datter og hendes jalousi, derud over har jeg meldt mig til et tilbud som forældre der har brug for råd sparing omkring hvordan jeg kan hjælpe og støtte mln datter bedst muligt igennem den her svære tid for hende. Så det gør ski ondt at få smidt sådan en i hovedet fra hendes børnehave når man står på hovedet med en nyfødt på armen for at hjælpe sin 3 årige. Ja jeg ved det er deres pligt. Men syntes godt nok man burde overveje hvordan man kaster en underretning i hovedet på en forældre, hvor der tilmed er tilføjet at de ikke er bekymret. Uanset hvad, så bliver man som forældre virkelig forskrækket og dybt påvirket når der bliver lavet en underretning som lyder på at ens 3 årige siger at man har slået hende.

men det er som sagt loven at de ikke må fortælle det pga de sager hvor forældrene jo så bare har holdt børnene hjemme og derefter forsvundet...

har selv stået der..

vores store dreng blev truet af klassekammerater til at fortælle en lærer at hans far slog ham.. det var en samtale på kommunen af 10 minutters varighed hvor hun også med det samme sagde at der var ikke mere.. sagen blev lukket der uden andet..

det er jo netop ikke fordi de er bekymrede for om du kan rumme dit barn lige nu.. det skriver de jo.. de følger blot loven for ellers kan de blive fyret senere hvis der er nogen der påpeger at de ikke gjorde det når de fik af vide af barnet at det blev slået..

det er desværre de få meget skrækkelige sager der har været der har gjort at det er gået fra ingenting til panik-panik som vores sundhedsplejerske og sagsbehandler sagde dengang..

sagsbehandler kunne fortælle at hun havde rigtig mange sager som vores hvor der intet var men hvorhun alligevel skulle booke et møde da det er retningslinjerne når der kommer en underretning...

Anmeld Citér

20. september 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MOmmo skriver:

Der er en klar lovgivning omkring det. 
Ved vold og/eller overgreb SKAL der laves en underretning. Pædagogerne må i disse to tilfælde ikke gå ind og vurdere selv.
 Der må IKKE tales med forældre først.

Anmeld Citér

20. september 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Hvis du har et godt samarbejde og en god relation til jeres sundhedsplejerske synes jeg at du skal bede om at få hende med til mødet. Det fik vi at vide af vores sundhedsplejerske at de gerne vil hvis man fx skal til samtale hos kommunen eller institutionen. Det kan evt. også være at hun kan hjælpe dig med at få samarbejdet og tilliden til institutionen op at køre igen når det hele har lagt sig. Jeg kan godt forstå at det er ubehageligt for dig. 

Anmeld Citér

26. september 2022

MOmmo

Jeg har haft en rigtig god snak med børnehaven og vi har hver især sat gang i nogle tiltag for at hjælpe og støtte min datter til at blive bedre til at udtrykke sine følelser. ����

Anmeld Citér

27. september 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
MOmmo skriver:

Jeg har haft en rigtig god snak med børnehaven og vi har hver især sat gang i nogle tiltag for at hjælpe og støtte min datter til at blive bedre til at udtrykke sine følelser. ����

tak for opdateringen :)

hvor er det godt at du fik snakket med dem og i fandt en løsning sammen :)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.