Hej jeg står i den forfærdelige situation at min datters børnehave har lavet en underretning. Min datter på 3 har sagt i børnehaven at jeg har slået hende. Jeg er blevet kaldt til samtale med familie rådgivningen.
Jeg kunne ALDRIG drømme om at slå mine børn.
Min datter er lige blevet storesøster og hun har været meget jaloux og hun har både slået mig, hendes bonusfar og hendes nye lillebror.
Børnehaven er blevet informeret om at min datter har det meget svært fortiden og har bedt dem om at fortælle hvis der har været nogle episoder.
Jeg er dybt frusrtet og ked af over at børnehaven ikke har snakket med. De har sågar skrevet i underretningen at de ikke var bekymret.. hvorfor så lave en underretning? Føler at jeg er blevet stemplet og jeg har svært ved at se hvordan jeg skal have tillid til at personalet i hendes børnehave fremadrettet. Jeg har selv søgt om hjælp fra sundhedsplejerske til at få nogle redskaber til min datter, så jeg kunne hjælpe hende igennem den her tid. Så jeg føler jeg som gør alt hvad jeg kan for at støtte og hjælpe hende. Hvordan kan de laver sådan en underretning uden de er bekymret ? Det er bare ødelæggende for mig som mor.. jeg er helt knust og rystet.
Trines svar
Kære du
Jeg kan godt forstå at du føler at det er rystende, at de laver en underretning og at de ikke har fortalt dig om det, virker endnu mere voldsomt.
Og dine følelser er helt forstålige.
Men det er faktisk sådan, at hvis børn fortæller, at de bliver slået har børnehaven pligt til at lave en underretning og indkalde til enten en børnefaglig undersøgelse eller en samtale med dig, hvor de finder hoved og hale i det.
Så selvom det virker voldsom så er det deres pligt.
Der bliver lavet rigtig mange underretninger og i mange tilfælde bliver de, efter en kort samtale afsluttet, da der ikke findes grund til bekymring.
En underretning, selvom det måske ikke føles sådan, skal ses, som en bekymring for et barns trivsel.
Og som du selv skriver, så har din datter det rigtig svært for tiden og derfor kan det være en rigtig god ide at institutionen og dig får noget hjælp.
Det kan være i form at ekstra støtte til din datter i institutionen eller råd og vejledning til dig i forhold til hvordan du bedst støtter din datter i forhold til hendes jalousi og hendes uhensigtsmæssige adfærd.
Jeg vil anbefale dig at tage en snak med børnehaven og få renset luften, så I sammen bedst muligt kan hjælpe din datter tilbage i trivsel.
Og hvis du har brug for mere konkret råd og vejledning i forhold til at hjælpe din datter så er du altid velkommen til at booke en GRATIS og uforpligtende afklaringssamtale.
Det kan du gøre her.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk