Hvad vil I gøre? Svær situation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.301 visninger
11 svar
29 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. september 2022

Anonym trådstarter

Hej, 

Jeg synes det er svært lige for tiden med min mand. Vi prøver at blive gravide dog uden held grundet min mands lave sædkvalitet. 

Vi er henvist til fertilitetsbehandling dog med lidt ventetid endnu. Jeg har i mellemtiden eller faktisk længe nu prøvet at være super støttende! virkelig været der for ham og heppet på ham i forhold til at stoppe med alkohol, prøve at spise sundt og stoppe med at ryge (ryger 1 pakke hver dag)... Han er ikke villig til noget af det. Han kommer altid med undskyldninger. Han siger han vil prøve og jeg siger jeg er med ham hele vejen fordi vi netop gør det for noget vi begge ønsker! eller? Det holder han ikke. Vi har snakket sammen 1000 gange omkring tingene og jeg lytter og dømmer ikke. Jeg ved det er hårdt men jeg føler bare at man burde være super motiveret for at stoppe hvis det er det som skal til for at sandsynligheden for et barn bliver højere. 

Han siger hans største ønske er at få et barn med mig. (Jeg har barn fra tidligere forhold og "fejler" intet). Men der sker intet. 

Jeg prøver at tabe mig for det måske vil hjælpe. Prøver at tage diverse piller og prøver virkelig at vise jeg også gerne vil have barn så man må ofrer sig. 

Hans undskyldning for ikke at stoppe med diverse ting er at det alligevel ikke vil gøre nogen forskel for hans lave sædkvalitet. 

Så... Jeg ved fakrisk ikke hvad jeg skal tænke eller gøre mere. Jeg har næsten opgivet og bare sagt at vi må se i fremtiden hvad der sker. Fordi jeg ved også vi højst sandsynligvis bliver afvist med hjælp fra fertilitetsbehandling grundet min BMI ikke følger deres ønske om BMI under 30. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej, 

Jeg synes det er svært lige for tiden med min mand. Vi prøver at blive gravide dog uden held grundet min mands lave sædkvalitet. 

Vi er henvist til fertilitetsbehandling dog med lidt ventetid endnu. Jeg har i mellemtiden eller faktisk længe nu prøvet at være super støttende! virkelig været der for ham og heppet på ham i forhold til at stoppe med alkohol, prøve at spise sundt og stoppe med at ryge (ryger 1 pakke hver dag)... Han er ikke villig til noget af det. Han kommer altid med undskyldninger. Han siger han vil prøve og jeg siger jeg er med ham hele vejen fordi vi netop gør det for noget vi begge ønsker! eller? Det holder han ikke. Vi har snakket sammen 1000 gange omkring tingene og jeg lytter og dømmer ikke. Jeg ved det er hårdt men jeg føler bare at man burde være super motiveret for at stoppe hvis det er det som skal til for at sandsynligheden for et barn bliver højere. 

Han siger hans største ønske er at få et barn med mig. (Jeg har barn fra tidligere forhold og "fejler" intet). Men der sker intet. 

Jeg prøver at tabe mig for det måske vil hjælpe. Prøver at tage diverse piller og prøver virkelig at vise jeg også gerne vil have barn så man må ofrer sig. 

Hans undskyldning for ikke at stoppe med diverse ting er at det alligevel ikke vil gøre nogen forskel for hans lave sædkvalitet. 

Så... Jeg ved fakrisk ikke hvad jeg skal tænke eller gøre mere. Jeg har næsten opgivet og bare sagt at vi må se i fremtiden hvad der sker. Fordi jeg ved også vi højst sandsynligvis bliver afvist med hjælp fra fertilitetsbehandling grundet min BMI ikke følger deres ønske om BMI under 30. 

Hans argument for det ikke gør noget for hans sædkvalitet er vås, hvilket i ogsp ville få afvide få en fertilitet klinik. 
er din bmi over 30, nægter de ikke hjælp, men de vil kræve at du i det mindste prøver at tabe dig. Jeg havde selv en bmi på 35, de hjalp blot mere med vægttabet. 

spørgmålet er nok mere, vil du virkelig have et barn med en, som allerede bare at lave barnet, intet motivation eller villig til ændring, er så en du skal have barn med? 
Jeg tænker næppe han vil ændre sine vaner, efter et barn kommer, når han ikke kan nu. 
handling siger langt mere end ord  

Anmeld Citér

5. september 2022

Anonym

Nu har jeg ikke selv haft problemer med fertiliteten men jeg har været ryger og det er mega hårdt at stoppe på trods af at man er super motiveret af ønsket om et barn. Rygning dulmer følelserne og med tanke på at det er ham der udgør jeres udfordringer ift at blive gravide tænker jeg at han måske er rigtig nervøs for at det ikke kommer til at ske og evt. føler sig såret op sin mandlighed. Det hjælper ham måske til at det hele er mere tåleligt når han får sine smøger. Ikke at jeg siger at han ikke bør stoppe men jeg kan bare godt forstå de mekanismer der kan gøre det svært. Jeg kunne faktisk først stoppe da jeg så de to streger på testen fordi først der blev det virkeligt for mig og for mænd hører man jo at det først går rigtig op for dem at der kommer et barn langt senere i graviditeten når de kan mærke spark osv. nogle forstår det først når barnet er født. Så det der med at hvis han ikke kvitter dem nu så gør han aldrig tror jeg ikke altid holder. Jeg tror at jeg ville lade ham selv nå til det punkt hvor han vil stoppe, sætte regler om at det kun foregår udendørs og aldrig i nærheden af dig og jeres børn og ellers lade ham selv styre det. Det må også være træls for jer begge og jeres forhold hvis du skal ind og forsøge at styre hans vaner på den måde.

Anmeld Citér

5. september 2022

Anonym

Jeg har en veninde, som var i behandling, men hvor drømmen om baby aldrig lykkedes. Hendes mand var storryger og ville ikke stoppe, selvom hans sæd var problemet. I sidste ende blev hun så såret og frustreret over, at han ikke var villig til at ofre smøgerne, når hun gennemgik den ubehagelige behandling med hormoner og ægoplægning, at deres forhold ikke holdt til det. 

Man kan ikke styre et andet menneske, men jeg kan godt forstå, hun var såret. Hun følte, at manden satte sine behov over deres fælles ønske om baby, og uanset grundene, så var det jo også det, han gjorde. 

Anmeld Citér

5. september 2022

B&J

Ja han kunne gøre en masse for at i bliver gravide men det er jo ikke altid det der gør det. Det jeg lå mest mærke til er du skriver stop med at drikke hvor meget handler det om ? 

Anmeld Citér

5. september 2022

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Ja han kunne gøre en masse for at i bliver gravide men det er jo ikke altid det der gør det. Det jeg lå mest mærke til er du skriver stop med at drikke hvor meget handler det om ? 

Det er mest i weekenden når vi er ude hos andre. 

Anmeld Citér

5. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Nu lyder jeg måske lidt hård, men det er nu mere for at nuancere det lidt og se det fra din mands side: Hvad betyder det konkret, at du prøver at tabe dig? Du skriver, at I sandsynligvis vil blive afvist pga. din BMI. Hvis det er korrekt, så kunne din mand vel med lige så stor ret heppe på dig og forvente af dig, at du ikke bare prøver, men reelt gennemfører et vægttab. 
Det er ikke let! - jeg vejer selv for meget. Men det er heller ikke let at stoppe med at ryge, spise sundere OG undlade at drikke alkohol i weekenden (hvis man er til dét). Og så længe han kan se, at du ikke taber dig mærkbart, kan han vel med rette tænke, at du ikke gør nok - og fortsætte sin usunde livsstil. 
Jeg tænker, det er meget forenklet at gøre det til hans ansvar alene, at det ikke lykkes dig at blive gravid. Du “fejler” intet - har et barn fra tidligere - men din BMI kan da sagtens være en medvirkende faktor til, at du ikke bliver gravid nu. Som jeg læser det, frikender du dig selv og lader hans nedsatte sædkvalitet være “fejlEN”. Det kan ikke være rart for ham, og det er næppe heller helt fair. Så kan man vælge at fornægte realiteterne og slet ikke gøre noget for sagen - og det er vel det, han gør. Hvis du så samtidig signalerer, at det med din vægt ikke er et større issue, end at du kun prøver at tabe dig - for jeg går ud fra, du ville skrive det, hvis du havde præsteret et stort vægttab - så kan jeg godt følge hans manglende initiativ. 

Selvfølgelig skal han leve sundere! - men det virker bombastisk at have forventninger om TRE ændringer. Jeg ville afgjort sætte ind ét sted - fx skære ned til ti cigaretter om dagen som delmål. Det ville formentlig virke mildere på ham end hele molevitten. 

Anmeld Citér

5. september 2022

B&J

Anonym skriver:

Det er mest i weekenden når vi er ude hos andre. 

Mest eller mere eller mindre har han et problem. For så skal det jo tages fat i det for i skal jo så sammen og hjælpe hinanden på det punkt også inden der kommer en baby hvis det bare er hygge også jamen så gør så mange andre det jo også

Anmeld Citér

5. september 2022

Anonym

Håber du vil have et ærligt svar!

For jeg tænker at jeg sagtens kan forstå at du er ked af og irriteret over at din mand ikke vil/kan stoppe med at ryge når det evn ville forbedre hans sædkvalitet. MEN hvad gør du selv for at det skal lykkes? Du skriver du har et bmi på over 30 og at du PRØVER at tabe dig. Men mon ikke også din mand vil påstå at han PRØVER at stoppe med at ryge? Jeg har ingen ide om om effekten af et vægttab er det samme som effekten af at stoppe med at ryge, men helt ærligt så mener jeg ikke du kan tillade dig at klandre din mand for ikke at stoppe med smøgerne når du selv er meget overvægtig og det i den grad også har indflydelse på fertiliteten. 

Jeg ved det er svært at tabe sig, men det er lige så svært at stoppe med at ryge. Kunne I måske motivere hinanden til at ændre livsstil? Ærligt, hvis jeg var din mand ville jeg sgu også blive lidt muggen hvis jeg konstant skulle slåes oven i hovedet med jeg ikke stopper med at ryge hvis jeg heller ikke så den anden part gøre en indsats for at forbedre chancerne for at opnå graviditet. 

Anmeld Citér

6. september 2022

KoFy

Mandens sædkvalitet påvirkes enormt meget af fx rygning og overvægt. Så det er noget sludder.

Og din BMI er over 30.

Jeg tror ikke et barn er jeres højeste ønske, når I ikke engang gider ændre kost og stoppe med at ryge.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.