Nu lyder jeg måske lidt hård, men det er nu mere for at nuancere det lidt og se det fra din mands side: Hvad betyder det konkret, at du prøver at tabe dig? Du skriver, at I sandsynligvis vil blive afvist pga. din BMI. Hvis det er korrekt, så kunne din mand vel med lige så stor ret heppe på dig og forvente af dig, at du ikke bare prøver, men reelt gennemfører et vægttab.
Det er ikke let! - jeg vejer selv for meget. Men det er heller ikke let at stoppe med at ryge, spise sundere OG undlade at drikke alkohol i weekenden (hvis man er til dét). Og så længe han kan se, at du ikke taber dig mærkbart, kan han vel med rette tænke, at du ikke gør nok - og fortsætte sin usunde livsstil.
Jeg tænker, det er meget forenklet at gøre det til hans ansvar alene, at det ikke lykkes dig at blive gravid. Du “fejler” intet - har et barn fra tidligere - men din BMI kan da sagtens være en medvirkende faktor til, at du ikke bliver gravid nu. Som jeg læser det, frikender du dig selv og lader hans nedsatte sædkvalitet være “fejlEN”. Det kan ikke være rart for ham, og det er næppe heller helt fair. Så kan man vælge at fornægte realiteterne og slet ikke gøre noget for sagen - og det er vel det, han gør. Hvis du så samtidig signalerer, at det med din vægt ikke er et større issue, end at du kun prøver at tabe dig - for jeg går ud fra, du ville skrive det, hvis du havde præsteret et stort vægttab - så kan jeg godt følge hans manglende initiativ.
Selvfølgelig skal han leve sundere! - men det virker bombastisk at have forventninger om TRE ændringer. Jeg ville afgjort sætte ind ét sted - fx skære ned til ti cigaretter om dagen som delmål. Det ville formentlig virke mildere på ham end hele molevitten.
Anmeld
Citér