Eksperthjælp: Døsig i varmen, men stiv i kroppen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24.730 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. august 2022

Kari Skovmand

Hey jeg ved ikke om du kan hjælpe mig men min datter på 12 dage har her hvor det har været meget varmt været svær at vække så hun var helt vågen når hun spiste og så har hun været meget nem til at blive stiv og stritte med finger og tær kan det have noget med varmen og at fødslen gik så hurtigt hun var ude på 15 min og vejede 2630g hun har hele graviditeten været meget stille inde i maven og da hun kom ud gik der næsten 20 minutter før hun sagde noget så jeg er lidt bekymret for hende håber du kan hjælpe mig hilsen rosa's mor marlene

Karis svar

Kære Marlene

Tillykke med jeres lille nye datter! Der er virkelig meget, man skal forholde sig til, med sådan en lille ny - og så i denne varme, samt ovenpå sådan en lyn-fødsel. Jeg kan godt forstå det kan være lidt svært at navigere i!

Jeg tror, der er tale om 2 forskellige ting, vedrørende henholdsvis hendes døsighed, og hendes stivhed. Derfor vil jeg også foreslå dig/jer, at adressere det på forskellig måde.

Hvis jeres datter fortsat er svær at vække, og svær at få til at spise, så vil jeg bede jer tage fat i jeres praktiserende læge hurtigst muligt. Det er et advarselstegn, hvis spædbørn bliver sløve (og/eller ukontaktbare), og hvis de ikke melder sig til deres regelmæssige måltider (hun skal gerne spise ca 8x i døgnet). Det er muligt, det kan skyldes varmen, men varmen gør dem som regel tørstige, så de ofte vil bede om mad hyppigere end de plejer. Det kan f.eks. være, hun har fået gulsot, der kan blive behandlingskrævende, eller måske anden underliggende sygdom.

I forhold til hendes stivhed i kroppen, så er det ikke utænkeligt, at det kan skyldes den hurtige fødsel. Hvis det bliver ved, også efter i har været ved lægen / hun ikke længere er svær at vække, så vil jeg anbefale jer, at få en vurdering hos en lokal kiropraktor, der har erfaring med at se spædbørn.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og ellers skriver du bare igen! Held og lykke med det hele.

Bedste hilsner

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.