Jeg skal med min datter til fraflytnings syn af hendes gamle lejlighed. Dels for at være ekstra øre og dels for at hjælpe hende ved evt urimelige krav.
Men hvad er urimelige krav??
Min datter har boet i lejligheden i 7,5 år. Og er flyttet ind præsis 6mdr før den nye lejelov
Det betyder at hun skal nyistandsatte den! Men lejligheden er gammel.
Hun har betalt for en flytterengøring. Og vi var lige oppe og kigge i går.
Jo lejligheden fremstår ren, men skal selvfølgelig males, og ikke mindst have ordne gulve, da de er meget slidte.
Derudover er køkkenet(der består af 4 underskabe og 4 overskabe) i virkeligheden dårlig stand. Det virker til at de har været fugtige, da hjørner af det hvide laminat, har løsnet sig.
Kan udlejer kræve at hun betaler for et nyt køkken?(nu når det hele skal være nyistandsat).
Vindues listerne er i meget dårlig stand og lukker ikke tæt...skal hun hæfte for det.
Køleskabet er bulet og gammelt.. skal hun betale nyt.
Hendes far har skiftet vasken i køkkenet, da den var bulet og bare grim.(han er håndværker)
Hun har spurgt udlejer,hvad de forventer hun gør, inden fraflytnings syn, hvor hun fik en mail,hvor der stod at bare lejligheden var gjort grundigt ren. For hun kunne risikere at de alligevel selv ville stå for maling mv.
Og rengøringen er der styr på!
Er der grænser for hvad de må kræve af ekstra betaling udover depotium, efter den gamle lejelov?
Udlejer er en landskendt udlejer, med dårligt ry. Så frygten er at hun skal betale 3-4 gange hendes depotium, for at flytte derfra. Og så derfor jeg skal med.
Hun har desværre ikke billeder fra indflytning og heller ikke afmærket noget ved indflytningssyn. Men køkkenet var ihvertfald ikke nyt. Det er generelt en meget dårlig vedligeholdt ejendom.
Hvordan hjælper jeg hende bedst?