Der er jo en del forskellige muligheder. Og man må prøve sig frem.
Selv har jeg fravalgt:
hormonspiral: jeg blev gravid 3 gange på 2 år - uden for livmoderen. Så til sidst sagde en læge, at jeg gamblede med mit liv og de ikke ville tilråde mig dette. Derudover blev jeg nedtrykt og mistede sexlysten.
p-piller: jeg fik meget nedsat sexlyst af dem. Og havde depressive episoder på dem. Og de tilrådes ikke for kvinder over 35 år pga risiko for brystkræft og blodpropper.
Kondom: det fungerer ikke rigtig for os. Selvom de har siddet på og vi har tjekket efter sex, så er jeg altså blevet gravid 3 gange med kondom. Senest sidste sommer - som endte i spontan abort.
Stå af i Roskilde/køre efter en app:
Jeg har ekstremt punktlige menstrautioner. Selv på alt prævention. Herunder p-piller, mini-piller, hormonspiral. De gange min mens ikke er kommet, har jeg været gravid på præventionen.
Så i en overgang forsøgte vi os også med stå af i Roskilde og køre sikre perioder… det resulterede i vores 1.fødte.
Min mand vil rigtig gerne snippes. Men jeg kan nok ikke lige se mig fri fra en 3’er - måske på sigt
Tilvalg:
mini-piller (den gamle type der skal tages præcis ((3 timers interval)). Valget faldt på dette, da jeg på hormonspiral var blevet gravid, og der er samme mængde hormon i de nye mini-piller. Så blev enig med lægen om, at jeg skulle have noget lidt kraftigere
Jeg er pt på mini-piller og er OK tilfreds med det. Jeg har mine blødninger præcis hver 30 dag. De varer 5 dage som normalt. Jeg har tydeligt mindre sexlyst - men stadig en smule. Så det opvejer min nervøsitet for en evt. graviditet. Og vi ikke rummer flere børn pt.
Jeg er i øvrigt 36 år.
bottom line er; du skal helt klart bruge de erfaringer du har fra tidligere. Jeg kunne eksempelvis også mærke min spiral - men var egentlig okay med p-piller på nogle områder, men ikke med hormonerne . Så derfor blev valget 2 generation af mini-piller
Anmeld
Citér