Prævention for kvinder over 30 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.552 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. august 2022

Anonym trådstarter

Jeg har klaret mig med ægløsningstest til at undgå graviditet i mange år, hvilket har fungeret rigtig fint. Men jeg overvejer lidt at starte prævention, så jeg ikke længere skal huske på det hver måned.

Min læge fraråder dog p-piller for kvinder over 30 år, og jeg synes ikke, at spiral virker tiltalende. Hvilken prævention kan I (ældre tøser) anbefale?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2022

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Jeg har ikke brugt prævention i 12 år. Jeg bruger appen Clue, det fungere fint for os

Anmeld Citér

12. august 2022

Anonym

Jeg ved godt det ik anbefales, men hjemme hos os har "stå af i roskilde" virket upåklageligt.. vi praktiserede det først i 10 mdr, så i 2 år, så i 5 måneder og derefter i 2 år igen...uden smuttere

Anmeld Citér

12. august 2022

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Jeg bruger p piller, kan ikke se hvilke problematikker der skulle være med det

Anmeld Citér

12. august 2022

AnoMor

Hvad er det du ikk finder tiltalende ved en spiral?

jeg har selv hormonspiral og har ingen klager at udsætte overhovedet. Ingen menstruation i over 1 år nu. Aldrig smerter og min kæreste mærker den kun i enkelte seksuelle stillinger

Anmeld Citér

12. august 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg har klaret mig med ægløsningstest til at undgå graviditet i mange år, hvilket har fungeret rigtig fint. Men jeg overvejer lidt at starte prævention, så jeg ikke længere skal huske på det hver måned.

Min læge fraråder dog p-piller for kvinder over 30 år, og jeg synes ikke, at spiral virker tiltalende. Hvilken prævention kan I (ældre tøser) anbefale?

Hvorfor fraråder din læge p-piller til kvinder over 30 år, jeg mener at den generelle anbefaling hedder 40 år. Så hvis du gerne vil have p-piller, så skal du da bare have det

Anmeld Citér

12. august 2022

Anonym

Der er jo en del forskellige muligheder. Og man må prøve sig frem.  

Selv har jeg fravalgt:

hormonspiral: jeg blev gravid 3 gange på 2 år - uden for livmoderen. Så til sidst sagde en læge, at jeg gamblede med mit liv og de ikke ville tilråde mig dette. Derudover blev jeg nedtrykt og mistede sexlysten. 

p-piller: jeg fik meget nedsat sexlyst af dem. Og havde depressive episoder på dem. Og de tilrådes ikke for kvinder over 35 år pga risiko for brystkræft og blodpropper. 

Kondom: det fungerer ikke rigtig for os. Selvom de har siddet på og vi har tjekket efter sex, så er jeg altså blevet gravid 3 gange med kondom. Senest sidste sommer - som endte i spontan abort. 

Stå af i Roskilde/køre efter en app:
Jeg har ekstremt punktlige menstrautioner. Selv på alt prævention. Herunder p-piller, mini-piller, hormonspiral. De gange min mens ikke er kommet, har jeg været gravid på præventionen. 

Så i en overgang forsøgte vi os også med stå af i Roskilde og køre sikre perioder… det resulterede i vores 1.fødte. 

Min mand vil rigtig gerne snippes. Men jeg kan nok ikke lige se mig fri fra en 3’er - måske på sigt ��

Tilvalg: 

mini-piller (den gamle type der skal tages præcis ((3 timers interval)). Valget faldt på dette, da jeg på hormonspiral var blevet gravid, og der er samme mængde hormon i de nye mini-piller. Så blev enig med lægen om, at jeg skulle have noget lidt kraftigere  

Jeg er pt på mini-piller og er OK tilfreds med det. Jeg har mine blødninger præcis hver 30 dag. De varer 5 dage som normalt. Jeg har tydeligt mindre sexlyst - men stadig en smule. Så det opvejer min nervøsitet for en evt. graviditet. Og vi ikke rummer flere børn pt. 

Jeg er i øvrigt 36 år. 
bottom line er; du skal helt klart bruge de erfaringer du har fra tidligere. Jeg kunne eksempelvis også mærke min spiral - men var egentlig okay med p-piller på nogle områder, men ikke med hormonerne . Så derfor blev valget 2 generation af mini-piller  

Anmeld Citér

12. august 2022

Kontrast

Jeg er 37 år og har hormonspiral, men overvejer virkelig at blive steriliseret, som 40 årige, hvor spiralen alligevel bliver for gammel. 

Anmeld Citér

12. august 2022

fehår

Jeg blev steriliseret i forbindelse med kejsersnit ved nummer 3 og er så lykkelig for den beslutning. Hormonprævention giver mig migræner og depression (jeg har prøvet p-piller, minipiller og hormonspiral), og kobberspiral gav jævnlige blødninger. Kondom er vi blevet gravide på en gang, og det samme gælder såkaldte "sikre perioder". Tilbage var så pessar, men igen, det virkede ikke sikkert nok. 

Hvis jeg ikke havde fået kejsersnit, var min mand blevet steriliseret. Men det var så nemt på denne her måde, og det er fantastisk slet ikke at bekymre sig om graviditet, når vi har sex.

Anmeld Citér

12. august 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Min læge frarådte også p-piller efter 30 år. Så det er åbenbart forskelligt. 

Mini piller fungerer virkelig godt for mig. Har ingen mens. Lidt pletblødninger i starten. Men ellers bare virkelig effektivt.

Jeg har det nok lit på samme måde med spiral. Det er nok mest en mental ting, at jeg ikke vil have den op

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.